Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1282589_0001.png
1282589_0002.png
1282589_0003.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. september 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
KJK/ J.nr. 2013-6122
Under henvisning til Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitiksbrev af 26. august 2013 følger hermed social-, børne- og integrations-ministerens endelige svar på spørgsmål nr. 528 (UUI Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 528:”Vil ministeren udarbejde retningslinjer, der sikrer tilsyn med koranskoler,som elever typisk går i efter almindelig skoletid, og vil ministeren udarbejdeen liste over de muslimske foreninger, som modtager offentlig støtte medhenblik på at vurdere, om disse overholder dansk lovgivning og med henblikpå at sikre, at de ikke bidrager til at fastholde herboende muslimer i parallel-samfundene?”
Svar:Der findes ikke tilsynsregler med religiøs fritidsundervisning, uanset hvilkenform for religion der undervises i. Det har jeg ikke i sinde at ændre på. IDanmark har borgere ret til at tro og udøve deres religion og ret til frit at slut-te sig sammen og tilbyde religiøs fritidsundervisning. Det er grundlæggendefrihedsrettigheder i et demokratisk samfund, som jeg mener, at der skalværnes om. Der henvises desuden til besvarelsen af spørgsmål nr. 522 (UUIAlm. del).Hvad angår muslimske foreninger, som modtager offentlig støtte, kan detoplyses, at hvis en religiøs forening efter folkeoplysningsloven lever op tilkravene om at være folkeoplysende, kan foreningen eventuelt modtage til-skud til folkeoplysende virksomhed, såfremt disse aktiviteter ligger inden for
2
rammerne af lovens formålsbestemmelser. Det er en kommunal opgave atvurdere og føre tilsyn med, at foreningens virksomhed falder inden for lovensformålsbestemmelser. Jeg har ikke grund til at sætte spørgsmålstegn vedkommunernes vurdering af, hvilke aktiviteter der ligger inden for lovens an-vendelsesområde og ser ikke grund til, at der udarbejdes offentlige listerover muslimske foreninger, der modtager offentlig støtte efter folkeoplys-ningsloven. Jeg skal i øvrigt bemærke, at ressortansvaret for folkeoplys-ningsloven ligger i Kulturministeriet.Skatteministeriet har vedrørende spørgsmål om offentligt støttede foreningeroplyst følgende:”Religiøse foreninger kan godkendes både efter ligningslovens § 8 A og §12, stk. 3, hvis de er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land. De foreninger mv., der er godkendte efter § 8 A i ligningsloven kanmodtage gaver mv. med fradragsret for giveren, mens foreninger mv., der ergodkendte efter § 12, stk. 3 i ligningsloven kan modtage løbende ydelserover en årrække med fradragsret for giveren. Ved et religiøst samfund for-stås i denne sammenhæng et trossamfund, en sammenslutning af trossam-fund eller en organisation, der er oprettet af et eller flere trossamfund ellertrossamfundsmedlemmer, hvis primære formål er gudsdyrkelse efter ennærmere udformet lære. Det er SKAT, der vurderer, om religiøse samfundhar en sådan karakter, at de skal kunne modtage løbende ydelser med fra-dragsret for yderen. Hvis en institution, der er godkendt i henhold til LL § 12,stk. 3, ikke i tilstrækkeligt omfang fører kontrol med, at forpligtigelseserklæ-ringerne bliver overholdt og om fornødent forsøger at inddrive eventuellerestancer ad retlig vej, kan det medføre, at godkendelsen bortfalder.”Skatteministeriet udarbejder derfor årligt en offentlig tilgængelig liste overalmenvelgørende og almennyttige fonde, foreninger, stiftelser, institutionerm.v. samt religiøse samfund m.v. her i landet eller i et andet EU/EØS-land,der er godkendt af skattemyndighederne efter ligningslovens § 8 A. Tilsva-rende udarbejdes der en offentlig tilgængelig liste over almenvelgørende ogalmennyttige fonde, foreninger, stiftelser, institutioner m.v. samt religiøsesamfund, der er godkendt af skattemyndighederne efter ligningslovens § 12.Jeg ser derfor ikke behov for, at jeg udarbejder lignende lister, som spørge-ren foreslår.Det er på ingen måder acceptabelt, hvis børn og unge i forbindelse med denreligiøse fritidsundervisning undervises i et værdi- eller regelsæt, som er istrid med demokratiske principper og frihedsrettigheder i Danmark, eller atreligiøse foreninger gennem deres virke på anden vis svækker integrationen.Det er baggrunden for, at regeringen har udarbejdet enStrategien mod pa-rallelle retsopfattelser.Som led i implementeringen af denne udbydes per 1.oktober 2013 kurser om dansk familieret målrettet religiøse forkyndere for atsikre, at religiøse autoriteter prædiker og praktiserer religionen i fuld over-ensstemmelse med dansk lovgivning.
3
Annette Vilhelmsen/ Karin Ingemann