Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagsnr.2012-01828Doknr.28655Dato20-11-2012
Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik har d.23. oktober 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 52(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen(DF).Spørgsmålnr. 52:”Ministeren bedes oplyse, hvor mange ekstra/flere udenlandske statsborgereder, som en direkte konsekvens af regeringens lovforslag L 178 om ændringaf udlændingeloven og lov om kommunale og regionale valg, som blev vedtagetden 13. juni 2012, og som træder i kraft den 1. januar 2013, kan stemmeved de kommende lokale valg til kommunalråd og regionsråd. Ministeren bedesi forlængelse heraf svare på, om ministeren er enig i, at Folketinget fremadrettetbør indrette lovgivningen således, at det som det klare udgangspunktkun er danske statsborgere og eventuelt nordiske statsborgere, der kan stemmetil lokale valg, altså valg til kommunalråd og regionsråd, i Danmark?”Svar:1. Jegkan oplyse, at det - med den ændring, der træder i kraft 1. januar 2013 - følgeraf § 1, stk. 1, i den kommunale og regionale valglov (lovbekendtgørelse nr. 105 af 8.februar 2011), at valgret til kommunale og regionale valg i Danmark har enhver, derpå valgdagener fyldt 18 årog har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, ogsom herudover enten1. har dansk indfødsret,2. er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union,3. er statsborger i Island eller Norge eller4. uden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de sidste 3 år forud for valgdagen.Efter den kommunale og regionale valglovs § 3 er enhver, der har valgret, ogsåvalgbar til kommunalbestyrelsen og regionsrådet, hvis vedkommende på et nærmereangivet tidspunkt forud for valgdagen opfylder de almindelige valgretsbetingelserbortset fra aldersbetingelsen. Vedkommende er dog ikke valgbar, hvis vedkommendeved endelig dom eller vedtagelse af bøde er straffet for en handling, der i almindeligtomdømme gør den pågældende uværdig til at være medlem af kommunale ogregionale råd, jf. den kommunale og regionale valglovs § 4.Kravet i den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 1, nr. 4, omforudgående bopæli riget som betingelse for valgret til kommunale og regionale valg forudenlandskestatsborgere, der hverken er nordiske statsborgere eller statsborgere i en af de øvrigemedlemsstater i Den Europæiske Union (tredjelandsstatsborgere), blev forhøjet fra 3til 4 år ved lov nr. 571 af 31. maj 2010.Kravet i den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 1, nr. 4, om 4 års forudgåendebopæl i riget har dog aldrig fundet anvendelse, idet det udtrykkeligt var præciseret i lov
nr. 571 af 31. maj 2010, at de med loven ændrede valgretsregler skulle få virkningførstegang ved de kommunale og regionale valg den 19. november 2013.Kravet om forudgående bopæl i riget som betingelse for valgret til kommunale ogregionale valg for tredjelandsstatsborgere blev ved lov nr. 571 af 18. juni 2012 ændretsåledes, at tredjelandsstatsborgere igen får valgret og er valgbare til kommunale ogregionale valg efter 3 års fast bopæl i riget. Loven træder i kraft den 1. januar 2013, ogfår virkning ved de kommunale og regionale valg den 19. november 2013.2.Efterden kommunale og regionale valglovs § 2 kan ingen udøve valgret uden atvære optaget på valglisten. Valglisten med fortegnelse over de vælgere, der harvalgret til kommunale og regionale valg, udarbejdes 15 dage før valgdagen pågrundlag af oplysningerne i Det Centrale Personregister (CPR), jf. den kommunale ogregionale valglovs § 8, stk. 2, og § 9. Der foreligger således ikke på nuværendetidspunkt en opgørelse over antallet af tredjelandsstatsborgere, der vil blive optaget påvalglisten til de kommunale og regionale valg den 19. november 2013.Økonomi- og Indenrigsministeriet kan supplerende oplyse, at derpr. 19. november2012 er 129.882 tredjelandsstatsborgere, som opfylder valgretsbetingelserne tilkommunale og regionale valg, herunder kravet om 3 års forudgående bopæl i riget,som vil være gældende for udarbejdelsen af valglisten ved de kommunaleog regionalevalg den 19. november 2013.Kravet om 4 års forudgående bopæl i riget har som nævnt aldrig fundet anvendelse ipraksis. Det betyder bl.a., at det valgudtræk fra CPR, der danner grundlaget fordannelsen af valglisten, ikke er ændret, således at det kan opgøres, hvor mangetredjelandsstatsborgere, der pr. samme dato opfylder et krav om 4 års forudgåendebopæl i riget og som i øvrigt opfylder valgretsbetingelserne. Udarbejdelsen af ensådan opgørelse vil forudsætte en systemændringaf deteksisterende valgudtræk fraCPR.3.Reglerneom valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg for statsborgerei en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, jf. den kommunale ogregionale valglovs § 1, stk. 1, nr. 2, blev indført ved lov nr. 208 af 29. marts 1995 pågrundlag af artikel 22 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Artikel22 foreskriver, at enhver unionsborger, der harbopæli en medlemsstat, hvor han ikkeer statsborger, har valgret og er valgbar til henholdsvis Europa-Parlamentet ogkommunalvalg i den medlemsstat, hvor han har bopæl,på samme betingelsersomstatsborgere i denne stat. Artikel 22 er bl.a. udmøntet i artikel 3 i Rådets direktiv nr.94/80/EF af 19. december 1994 om fastsættelse af de nærmere regler for valgret ogvalgbarhed ved kommunale valg for unionsborgere, der har bopæl i en medlemsstat,hvor de ikke er statsborgere.Andre nordiske statsborgere, der ikke er EU-borgere(dvs. nordmænd og islændinge), blev endvidere også ved lov nr. 208 af 29. marts1995 tillagt valgret og valgbarhed ved kommunale valg på samme vilkår som personermed dansk indfødsret.Reglerne om valgretog valgbarhed for tredjelandsstatsborgere til kommunale ogregionale valg, jf. den kommunale og regionale valglovs § 1, stk. 1, nr. 4, følger afDanmarks forpligtelser efter Den europæiske konvention om udlændinges politiskedeltagelse på lokalt niveau af 5. februar 1992. Det følger af konventionens artikel 6, atenhver af deltagerstaterne er forpligtet til at tillægge enhver udlænding valgret ogvalgbarhed ved valg til lokale myndigheder, forudsat at den pågældende opfyldersamme juridiske krav, som gælder for landets egne statsborgere, og endvidere harhaft lovligt og sædvanligt ophold i den pågældende stat i de seneste 5 år forud forvalget. Efter konventionens artikel 7 kan hver part enten ensidigt eller ved bilateraleller multilateral aftale fastsætte, at de i artikel 6 indeholdte opholdskrav er opfyldt vedophold af kortere varighed.
2
Endvidere skalændringen af reglerne ved lov nr. 571 af 18. juni 2012ses isammenhæng med Europarådets resolution nr. 1459 fra 2005 om at fjernebegrænsninger i retten til at afgive stemme, som anbefaler medlemsstaterne at bevareden demokratiske legitimitet ved at sikre valgret og valgbarhed til lokale valg i videstmuligt omfang til flest mulige borgere uanset nationalitet eller etniske oprindelse.Europarådet opfordrer derfor medlemsstaterne til at fjerne de begrænsninger, somikke er nødvendige for udlændinges lokalpolitiske deltagelse i medlemsstaterne.4.Det er regeringens opfattelse, at det fremmer og motiverer til integration at giveudlændinge mulighed for politisk indflydelse og mulighed for at tage aktivt del i detdanske samfund herunder ved,at gruppen af tredjelandsstatsborgere får mulighed forhurtigt at deltage i det lokale demokrati. Denne gruppe af udlændinge sikres dervedmulighed for at øve indflydelse på egne daglige livsvilkår og hurtigere at blive en del affællesskabet og føle samhørighed hermed. Samtidig skal reglerne også sikre, at entredjelandstatsborger på tidspunktet for tildeling af valgret til lokale valg har opnåetden fornødne indsigt i og forståelse for danske samfundsforhold, kendskab til og inogen grad beherskelse af det danske sprog og en personlig interesse i merelangsigtede politiske forhold i bopælskommunen. Efter regeringens opfattelse erkravet om fast bopæl i 3 år som betingelse for tildeling af valgret udtryk for enpassende afbalancering af disse hensyn.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
3