Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1180303_0001.png
1180303_0002.png
1180303_0003.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
16. november 2012Kontoret for Internatio-nalt Udlændingesamar-bejdeSagsbeh: Lisbeth S. HansenSagsnr.: 2012-0032-0449Dok.:578710
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 50 (UUI alm. del), som Folke-tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til ju-stitsministeren den 23. oktober 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMartin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Lene Ahlmann-Ohlsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 50 (UUI alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlæn-

dinge- og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes redegøre for regeringens nuværende hold-ning til hvert enkelt element i anden fase af det fælles europæi-ske asylsystem (sådan som forslaget ser ud pt.). Herunder be-des ministeren redegøre for, hvilken betydning gennemførelsenaf de enkelte forslag forventes at få for Danmark.Spørgsmålet stilles bl.a. med henvisning til samlenotat vedrø-rende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, derforventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggen-der) og mødet i Det Blandede udvalg den 25. -26. oktober2012, dagsordenspunkt 6 om de fælles europæiske asylsystem,jf. UUI alm. del – bilag 7. ”

Svar:

Det fælles europæiske asylsystem (CEAS) vedrører Dublin-forordningen(KOM(2008) 820), Eurodac-forordningen (KOM(2012) 254), modtagel-sesdirektivet (KOM(2011) 320), flygtningedefinitionsdirektivet (Direktiv2011/95/EU) og asylproceduredirektivet (KOM(2011) 319).Som led i den nationale EU-procedure er Udvalget for Udlændinge- og In-tegrationspolitik og Folketingets Europaudvalg siden sommeren 2011 for-ud for hvert rådsmøde (retlige og indre anliggender) blevet orienteret omudviklingen i forhandlingerne af CEAS og regeringens holdning hertil.Herudover er udvalgene blevet orienteret om regeringens holdning til deenkelte forslag til retsakter, der udgør CEAS, både ved oversendelse afgrundnotater og i forbindelse med de rådsmøder, hvor forslagene er be-handlet selvstændigt.Retsakterne under CEAS er alle omfattet af det danske retsforbehold,hvorfor Danmark ikke deltager i vedtagelsen af retsakterne og ikke er bun-det heraf. For så vidt angår Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen,deltager Danmark dog i de gældende forordninger på mellemstatsligtgrundlag via en parallelaftale.I Folketingets Europaudvalg er der efter aftale med udvalget om visse for-beholdssager redegjort mere detaljeret for behandlingen af modtagelsesdi-rektivet forud for rådsmødet den 8. marts 2012 og af Dublin-forordningenog Eurodac-forordningen forud for rådsmødet den 25.-26. oktober 2012.2
Som følge af forbeholdet får retsakternes gennemførelse ikke betydningfor Danmark, idet der dog fra dansk side skal tages stilling til en gennem-førelse af Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen som følge afDanmarks parallelaftale med EU om disse retsakter.Det fremgår i den forbindelse af Regeringens lovprogram for folketings-året 2012/2013, at det er hensigten at fremsætte lovforslag, der vedrørergennemførelsen af den ændrede Dublin-forordning. Efter ændringsforsla-get til Dublin-forordningen skal en asylansøger kunne anmode en retsin-stans eller et nævn om, at en klage over en Dublin-afgørelse skal tillæggesopsættende virkning, hvilket skal indarbejdes i udlændingeloven.Som det også fremgår af grundnotat af 17. september 2012 om Eurodac-forordningen, vurderes en eventuel gennemførelse af ændringerne på mel-lemstatsligt grundlag i medfør af parallelaftalen at ville få lovgivnings-mæssige konsekvenser, der kræver ændringer i udlændingelovens kapitel8a, herunder vedrørende videregivelse af oplysninger i medfør af reglerne iden nugældende Eurodac-forordning.De nærmere konsekvenser af Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen vil blive vurderet endeligt, når forhandlingerne om forslage-ne er afsluttet, og der vil blive redegjort for dette i den nationale EU-procedure.
3