Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
Asyl- og Visumkontoret
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. februar 2013Asyl- og VisumkontoretMarie Rose Kortzau2012-0032-0436563464
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del), som FolketingetsUdvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministe-ren den 4. oktober 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Christina T. Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 5 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Det fremgår af UUI alm. del - bilag 149 (folketingsåret 2011-12), aten række danske repræsentationer i udlandet har outsourcet arbejdetmed at modtage visumansøgninger til firmaet VSF Global. Der øn-skes en redegørelse for, hvilke danske repræsentationer det gælder,hvor og hvornår beslutningen om outsourcing er truffet, samt for,hvilke dele af visumproceduren der sorterer under VSF Global, oghvilke dele der varetages af danske myndigheder. Samtidig ønskesdet oplyst, hvordan det sikres, at visumsagerne behandles efter reglerom god forvaltningsskik og retssikkerhed, når de håndteres af etudenlandsk firma, samt om det er korrekt - som det fremgår af UUIalm. del bilag 149 - at prisen på et dansk visum er steget kraftigt iforbindelse med VSF Globals overtagelse af visumhåndteringen”.Svar:
Ved lov nr. 431 af 1. juni 2008 om ændring af udlændingeloven fik mini-steren for flygtninge, indvandrere og integration (nu justitsministeren) ogbeskæftigelsesministeren mulighed for hver for sig efter aftale med uden-rigsministeren at fastsætte regler om, at private samarbejdspartnere påvegne af en dansk diplomatisk eller konsulær repræsentation kan varetageopgaver med modtagelse og registrering af ansøgninger om visum, op-holdstilladelse og arbejdstilladelse, herunder optage personfotografi ogfingeraftryk, modtage gebyr for ansøgningen samt yde vejledning om reg-ler vedrørende visum, opholdstilladelse og arbejdstilladelse, jf. § 47, stk. 3,i udlændingeloven.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at formålet med bestem-melsen er at muliggøre, at der kan indgås aftaler med private virksomhederom, at disse varetager den praktiske del i forbindelse med en visumansøg-ning eller en ansøgning om opholdstilladelse eller arbejdstilladelse, herun-der optagelse af fotografi eller fingeraftryk.Som følge heraf er det fastsat i udlændingebekendtgørelsens § 19, stk. 3, 2.pkt., at ansøgning om visum kan indgives til en privat virksomhed eller or-ganisation, som har indgået aftale med en dansk repræsentation ellerUdenrigsministeriet om varetagelse af visse administrative opgaver på vi-sumområdet.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:2
”Hvilkedanske repræsentationer har outsourcing?
Cairo, Accra, New Delhi, Islamabad, Moskva, Jakarta, Bangkok,Beijing, Shanghai, Guangzhou, Ankara, Istanbul, Pretoria, Dama-skus, Kiev, London, Kathmandu.Hvor og hvornår er beslutningen om outsourcing truffet?
I forbindelse med en stigning i antal visumansøgninger, fokus påsagsbehandlingstiderne, ikke mindst fra erhvervslivet, samt skær-pede sikkerhedsforanstaltninger på danske ambassader, iværksatteUdenrigsministeriet i maj måned 2008 et pilotprojekt i samarbej-de med ambassaden i New Delhi og Moskva om at outsource ind-levering af visumansøgninger.På baggrund af input fra Schengen kollegaer (Frankrig og Italien)og øvrige kollegaer (UK, Irland og Canada), som på daværendetidspunkt benyttede virksomheden Visa Facilitation Services(VFS), indgik Udenrigsministeriet et pilotsamarbejde med VFSom modtagelse af visumansøgninger i New Delhi og Moskva.Samarbejdet blev evalueret efter 6 måneder og erfaringerne varpositive. Udenrigsministeriet besluttede på denne baggrund at ud-byde outsourcing i yderligere 12 lande.Samarbejdet med VFS medfører frigivelse af ressourcer på am-bassaderne til en grundigere sagsbehandling af de enkelte ansøg-ninger og mere kontrol af referencer samt flere interviews. Der-udover medfører samarbejdet en serviceforbedring for ambassa-dens kunder bl.a. i kraft af længere åbningstider hos VFS. Detskal tilføjes, at det står ansøger frit for, hvorvidt ansøger ønsker atindlevere sin ansøgning hos VFS eller direkte på en ambassade.Hvilke dele af visumproceduren sorterer under VFS Global,
og hvilke dele varetages af danske myndigheder?
VFS håndterer alene modtagelsen af visumansøgninger og sikrer,at alle relevante dokumenter indleveres sammen med ansøgnin-gen. Visumansøgningen incl. bilag videresendes til ambassaden,der forestår den substansmæssige sagsbehandling. VFS har ikkenogen form for beslutningskompetence og har ikke kendskab tilambassadens sagsbehandling eller afgørelserne i de enkelte sager.Outsourcing af modtagelsen af visumansøgninger falder ind undEUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING(EF) Nr. 810/2009 af 13. juli 2009 om en fællesskabskodeks forvisa (visumkodeks) artikel 43 vedrørende ”Samarbejde med eks-terne tjenesteydere”. En ekstern tjenesteyder kan udpeges til atudføre en eller flere af følgende opgaver:a) at formidle generelle oplysninger om visumkrav og ansøg-ningsskemaerb) at informere ansøgeren om de krævede bilag på grundlag af encheckliste
3
c) at indsamle oplysninger og ansøgninger (herunder indsamlingaf biometriske identifikatorer) og fremsende ansøgningen til kon-sulatetd) at modtage visumgebyrete) at forvalte aftaler om personligt fremmøde på konsulatet ellerhos den eksterne tjenesteyderf) at indsamle rejsedokumenterne, herunder underretning om af-slag, hvis det er relevant, fra konsulatet og sende dem tilbage tilansøgeren.Samtidig ønskes det oplyst, hvordan det sikres, at visumsa-
gerne behandles efter regler om god forvaltningsskik og rets-
sikkerhed, når de håndteres af et udenlandsk firma?
Ambassaden har tilsynspligt over for VFS’s lokale kontor for net-op at sikre, at firmaet lever op til de krav, der stilles til betjeningaf visumansøgerne samt modtagelsen af disses ansøgninger. Ihenhold til kontrakten er der udarbejdet en procedure for kontrolmed VFS-centre, herunder bl.a. kontrolbesøg.Prisen på et dansk visum er steget kraftigt i forbindelse med
VFS Globals overtagelse af visumhåndteringen?
Ved indgivelse af ansøgning til VFS opkræves et ekstra admini-strationsgebyr. Dette gebyr har hjemmel i visumkodeks, artikel 17(vedr. servicegebyr). Det er fastlagt, at servicegebyret ikke måudgøre mere end halvdelen af det visumgebyr, der er fastsat i arti-kel 16, stk. 1. dvs. 60 EURO. Servicegebyret, der opkræves afVFS Global, ligger pt. på mellem €25 - €30 afhængig af hvilketland, det drejer sig om.”
4