Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1276754_0001.png
1276754_0002.png
1276754_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. september 2013Asyl- og VisumkontoretAnne-Marie Træholt2013-0032-0843855669
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 496 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 25. juli 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 496 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt asylansøgeres krimi-nalitet, hærværk på f.eks. asylcentret, chikane mod polititjene-stemænd m.m., på nogen måde har indflydelse på deres asylsagog mulighed for opholdstilladelse til Danmark.”

Svar:

Asylmyndighederne – det vil sige Udlændingestyrelsen og Flygtninge-nævnet – kan ikke afvise at behandle en sag eller afbryde behandlingen afen sag med henvisning til, at asylansøgeren har begået kriminalitet.Det kan imidlertid få betydning for vurderingen af, hvorvidt den pågæl-dende kan få asyl, hvis asylansøgeren under sit ophold her i landet begårnoget kriminelt og i den forbindelse udvises med indrejseforbud.Det følger således af udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt., at en udlæn-ding, som har indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter §§ 22-24(udvisning af udlændinge, der idømmes frihedsstraf) eller § 25 (admini-strativ udvisning af udlændinge, der må anses for en fare for statens sik-kerhed eller en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed ellersundhed), ikke kan gives asyl, medmindre særlige grunde, herunder hen-synet til familiens enhed, taler derfor.Bestemmelsen i udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt., indebærer, at for-modningen er imod, at en udlænding, der er meddelt indrejseforbud i for-bindelse med udvisning efter §§ 22-24 eller § 25, gives asyl, men der skal iden enkelte sag foretages en konkret proportionalitetsafvejning i relationtil grovheden af den begåede forbrydelse i forhold til, hvorvidt der er sær-lige forhold, herunder hensynet til familiens enhed, der taler for at meddeleasyl.For så vidt angår de udlændinge, der er omfattet af udlændingelovens § 7,stk. 1 (konventionsstatus), skal afvejningen foretages i overensstemmelsemed flygtningekonventionen. Efter flygtningekonventionens artikel 33,stk. 2, kan en flygtning, der er omfattet af konventionen, udsendes tilhjemlandet, hvis den pågældende med rimelig grund må anses for en farefor det lands sikkerhed, i hvilket han befinder sig, eller som efter en ende-2
lig dom for en særlig farlig forbrydelse må betragtes som en fare for sam-fundet i det pågældende land.Der kan henvises til Flygtningenævnets formandskabs 20. beretning(2012), afsnit 6.6, for en gennemgang af nævnets praksis efter udlændinge-lovens § 10, stk. 3.Det følger af udlændingelovens § 10, stk. 3, 2. pkt., at en udlænding, somhar indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter udlændingelovens §§25 a og 25 b (administrativ udvisning), og § 25 c (udvisning ved dom afreligiøse forkyndere mv., der idømmes bødestraf for bestemte straffelovs-overtrædelser), kan gives asyl, medmindre særlige grunde taler derimod.Der skal også her foretages en konkret afvejning, dog skal der være særli-ge grunde, der taler imod, at der meddeles asyl til en udlænding, der er ud-vist med indrejseforbud efter disse bestemmelser.
3