Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1273117_0001.png
1273117_0002.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Kvalitets- og TilsynsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.ktst.dkCVR nr. 29634750
Svar på spørgsmål 492 (Alm. del):I brev af 19. juli 2013 har udvalget efter ønske fra Martin Henriksen(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 492:”Ministeren bedes oplyse, hvor mange muslimske fri- og privatskoler derer i Danmark. ”Svar:Der kan ikke opstilles nogen entydig definition af det, der i spørgsmåletbenævnes ”muslimske friskoler”. En afgrænsning af, hvad der er en”muslimsk friskole”, vil afhænge af, hvilke kriterier der lægges til grundherfor.Frie grundskoler har frihed til at tilrettelægge en undervisning, der stem-mer overens med deres overbevisning, som for eksempel kan være afideologisk, pædagogisk, tematisk eller religiøs art.Undervisningsministeriet kategoriserer som udgangspunkt ikke de friegrundskoler efter fx deres ideologiske eller religiøse grundlag.Den daværende undervisningsminister blev i 2010 stillet et enslydendespørgsmål om antallet af ”muslimske friskoler”, (spørgsmål 435, Alm.del) fra Folketingets Uddannelsesudvalg. Dengang svarede ministeren, atantallet var 22. Udgangspunktet for antallet 22 var en opgørelse over friegrundskoler, der udelukkende eller hovedsageligt havde tosprogede ele-ver, skoler, der i deres vedtægter tilkendegav, at skolernes grundlag fx varislamisk religion, kultur, tradition eller livsværdier, samt skoler, hvis navnindikerede, at de havde tilknytning til islamisk kultur.Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har med henblik på at besvare nærværendespørgsmål om antallet af ”muslimske fri- og privatskoler” i Danmark
16-08-2013
2gennemgået de vedtægter, ministeriet/styrelsen har godkendt for friegrundskoler.Denne gennemgang af vedtægterne har vist, at 11 frie grundskoler i ved-tægtens formålsparagraf i den godkendte vedtægt har formuleringer som”at undervise i den islamiske religion og kultur”, ”har rod i den muslim-ske kultur”, ”vil give eleverne en skoledag i overensstemmelse med is-lam”, ”give eleverne mulighed for at udvikle sig i overensstemmelse medden islamiske religion”, ”vil udvikle muslimsk identitet”, ”bevare islami-ske værdier” ”på baggrund af islam at bringe…”. Samtlige disse 11 skolerindgik også i listen i 2010.Herudover bærer en række frie grundskoler i større eller mindre omfangpræg af i deres skolevirksomhed at have tilknytning til muslimsk kultur,hvilket fx kan fremgå af skolens værdigrundlag, der skal offentliggøres påinternettet. Disse øvrige skoler er ikke medtaget i opgørelsen, da en op-tælling heraf vil være skønsmæssig og give store afgrænsningsproblemer.
Med venlig hilsen
Christine Antorini