Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1174254_0001.png
1174254_0002.png
1174254_0003.png
1174254_0004.png
Dok.: 567369

TALEUDKAST

til brug for præsentation i Folketingets Udvalg

for Udlændinge- og Integrationspolitik den 23. oktober 2012

af RIA-rådsmødet den 25.-26. oktober 2012

[1. Indledning]

I denne uge afholdes der rådsmøde om retlige og indre anliggender i Luxembourg.Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet.Rådsmødet er det første formelle rådsmøde under cypriotisk formandskab.De sager, som er relevante for Integrationsudvalget, fremgår af dagsordenens punkt 3til 8. Jeg vil dog i det følgende koncentrere mig om nogle udvalgte, væsentlige sager.Det drejer sig om punkterne

6

og

8.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at samtlige dagsordenspunkter den 17. oktober blev forelagtEuropaudvalget til orientering.

[2. Det Fælles Europæiske asylsystem (CEAS)]

Jeg vil begynde med dagsordenens

punkt 6,

som vedrører forhandlingerne om detfælles europæiske asylsystem.Det er en sag, der har været på praktisk talt hvert rådsmøde det sidste år, da det er ensærlig prioritet for Rådet at sikre, at forhandlingerne af retsakterne afsluttes ved ud-gangen af i år.Det er en opgave, som også det cypriotiske formandskab prioriterer højt.På rådsmødet vil formandskabet således give en status på forhandlingerne, som deforløber lige nu.
Jeg kan i den forbindelse særligt fremhæve, at der nu er enighed mellem Rådet ogParlamentet om

modtagelsesdirektivet,

og forslaget forventes endeligt vedtaget pådet kommende rådsmøde.For så vidt angår

Dublin-forordningen

er Rådet og Parlamentet nået til enighed omdet væsentligste indhold af forordningen.Forhandlingerne var i mange år strandet, men nu har man endelig fundet en løsning,herunder vedrørende den såkaldte varslings- og beredskabsmekanisme. Mekanismenindebærer, at vi nemmere kan forebygge og håndtere ekstraordinære situationer, hvornogle medlemsstater kommer under særligt pres.Det eneste, der udestår, er forhandlinger med parlamentet om mere tekniske spørgs-mål om de såkaldte gennemførelsesforanstaltninger, der overlader til Kommissionenat gennemføre visse foranstaltninger efter forordningen.I forhold til ændringen af

asylproceduredirektivet

foregår der for tiden forhandlin-ger med Parlamentet om teksten.Formandskabet har oplyst, at de væsentligste emner i forhandlingerne blandt andetvedrører bestemmelserne om juridisk bistand og bestemmelserne om at undtage sår-bare og mindreårige fra visse procedurer.Endelig vil jeg fremhæve ændringsforslaget til

Eurodac-forordningen,

hvor dernetop er givet formandskabet mandat til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet.Forhandlingerne i rådsregi er forløbet ganske uproblematisk, idet der i store træk harværet enighed om de væsentligste emner.Et vigtigt element i forslaget er, at det lægger op til at skabe adgang for retshåndhæ-vende myndigheder til fingeraftryksdatabasen Eurodac.Dette er en nyskabelse i forhold til den gældende forordning, og forslaget om en så-dan adgang er fremsat på baggrund af medlemsstaternes ønske.Et andet vigtigt element er spørgsmålet om, hvor længe oplysninger om ulovlige ind-vandrere skal lagres i databasen.2
Kommissionen lagde med ændringsforslaget op til at afkorte lagringsperioden fra denugældende to år til et år. Dette har medlemsstaterne dog ikke ønsket, og man er iRådet enige om, at lagringsperioden fortsat bør være to år.Disse to elementer vil utvivlsomt blive vigtige emner i forhandlingerne med Parla-mentet.Et andet væsentligt element er forslaget om at mærke oplysninger om de asylansøge-re, der rent faktisk har fået international beskyttelse i en medlemsstat. I dag er det så-dan, at oplysninger om disse personer blokeres, så snart de får international beskyt-telse.Denne udvidelse er i regeringens øjne helt rigtig, idet den netop fremmer effektivite-ten af det system, som Eurodac skal bidrage til.

[3. Bekæmpelse af ulovlig indvandring]

På rådsmødet vil der generelt være fokus på spørgsmålet om bekæmpelse af ulovligindvandring og hele tre punkter vedrører forskellige aspekter af dette emne.Det gælder

punkt 3

om Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og indvan-dring,

punkt 4

om ulovlig indvandring og

punkt 8

om visumliberalisering i forholdtil landene på Vestbalkan.Under det danske EU-formandskab vedtog Rådet en handlingsplan for bekæmpelseaf ulovlig indvandring. Handlingsplanen er med sine konkrete aktiviteter og initiativ-områder tænkt som et praktisk arbejdsredskab, som skal sikre, at der følges op på deenkelte initiativer.To af de prioritetsområder, som fremgår af handlingsplanen er netop bekæmpelse afulovlig indvandring via den græsk-tyrkiske grænse og via landene på Vestbalkan. Jegkonstaterer derfor med stor tilfredshed, at disse to punkter er sat på dagsordenen fordet kommende rådsmøde.Punkt 8 om ulovlig indvandring fra Vestbalkan er sat på dagsordenen efter ønske fraen række medlemsstater, som gennem en periode har oplevet et væsentligt antal asyl-ansøgere fra Vestbalkan.3
Dette er blevet kædet sammen med, at der tilbage i 2009 og 2010 blev indført visum-frihed for borgere fra dette område, forudsat at de er i besiddelse af biometriske pas.Kommissionen har desuden i august i år fremlagt sin tredje rapport om situationen påVestbalkan efter indførelsen af visumfrihed.På denne baggrund forventes der på rådsmødet en drøftelse af den aktuelle situation iforhold til asylansøgere fra Vestbalkan.Samtidig forventes en drøftelse af, hvilke tiltag der kan sættes i værk for at dæmmeop for antallet af ubegrundede asylansøgninger. Kommissionen har i rapporten fore-slået en række tiltag, herunder bedre indrejsekontrol, efterforskning af lokale rejsebu-reauer og målrettede informationskampagner.I den forbindelse ventes der at blive lagt vægt på en snarlig vedtagelse af ændringertil visumforordningen, som vil indebære en ny mekanisme til midlertidig suspensionaf visumfriheden i tilfælde af misbrug.Jeg er helt enig i, at det er vigtigt, at der fra EU’s side tages konkrete skridt for atændre på den nuværende situation, herunder både de tiltag Kommissionen foreslår ogen snarlig vedtagelse af den nævnte suspensionsmekanisme.

[4. Afslutning]

Det var de sager, jeg i første omgang har valgt at fokusere på. Har I spørgsmål til deøvrige sager, er I naturligvis velkomne til at spørge ind til disse.Tak.
4