Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1175255_0001.png
1175255_0002.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 47 (Alm. del):I brev af 15. oktober 2012 har udvalget efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 47:”Mener regeringen, at det er muligt og ønskeligt at mindske frafaldet påden gratis danskuddannelse for voksne udlændinge ved at tilbyde udlæn-dingene en mulighed for en "pauseknap", så de får mulighed for at for-dele de tre års gratis danskuddannelse over en længere periode afhængigaf den enkeltes livssituation og behov?”Svar:I dag tilbydes nyankomne udlændinge danskuddannelse inden for deførste tre år efter ankomsten til Danmark.En såkaldt ”pauseknap”-model - også kaldet klippekortsmodel, vil bety-de, at kursisterne i stedet tilbydes en ret til samlet set 3 års undervisningpå danskuddannelserne, som kan strække sig over en længere årrækkeend de første tre år efter ankomsten til Danmark.”Pauseknap”-modellen indebærer imidlertid en række uhensigtsmæssig-heder.Hvis en udlænding i en udvidet danskuddannelsesperiode vælger at holdelængere pauser i sin danskuddannelse, indebærer det en risiko for, at denenkelte mister de tillærte dansksproglige kompetencer. Det vil betyde, atnår undervisningen genoptages, skal kursisten indplaceres på det sammeeller et lavere modul end det, den pågældende allerede har gennemført.I sidste ende kan det betyde, at den pågældende ikke når at tilegne signødvendige danskfærdigheder, herunder niveauet for de afsluttendedanskprøver, hvorved integrationsindsatsen vil blive svækket.
07-11-2012
2Samtidig vil forslaget indebære betydelige offentlige merudgifter somfølge af øget administration og dobbeltuddannelse.Der er allerede i dag gode muligheder for fleksibilitet på danskuddannel-serne - også når man er i beskæftigelse. Det fremgår bl.a. af danskuddan-nelsesloven, at undervisningen skal tilrettelægges fleksibelt med hensyntil tid, sted og indhold for at fremme samspillet mellem kursistens be-skæftigelse, aktivering eller uddannelse - for eksempel ved at etablereaften- eller weekendundervisning.Hertil kommer, at danskuddannelsesloven giver udlændinge - under vissebetingelser - ret til forlængelse af den 3-årige danskuddannelsesret. Detgælder for eksempel i særlige tilfælde, hvis udlændingen på grund af bar-sel, sygdom eller beskæftigelse af et omfang på mindst 30 timer om ugenhar været forhindret i at følge undervisningen.
Med venlig hilsen
Christine Antorini