Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1271086_0001.png
1271086_0002.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 30. juli 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CAW/ J.nr. 2013-4584
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-ons brev af 24. juni 2013 følger hermed socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 447 (UUI Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 447:”På baggrund af samrådet den 21. juni 2013 om udvidet brug af forældrepå-læg, jf. samrådsspørgsmål AP og AQ, bedes ministeren redegøre for, hvor-ledes ungepålægget vil blive tænkt ind i ministerens bebudede indsats, derbl.a. skal sikre, at flere kommuner kommer til at anvende forældrepålæg”.
Svar:Med udspillet,Styrket forældreansvar i udsatte, nydanske familier,er rege-ringen kommet med 6 helt konkrete initiativer, som skal styrke integrations-indsatsen for udsatte, nydanske familier med fokus på forældreansvaret.Et af initiativerne handler om at iværksætte en styrket brug af forældrepålægefter servicelovens § 57 a. Indsatsen skal styrkes over for de familier, somkan, men ikke vil, påtage sig deres forældreansvar.Der igangsættes på den baggrund et rejsehold, som bl.a. skal arbejde medde barrierer, der måtte være for brugen af forældre- og ungepålæg over fornydanske familier med udsatte børn og unge. Det kan for eksempel væremisforståelser eller berøringsangst.I samarbejde med kommuner beskrives konkrete eksempler på systematiskbrug af forældrepålæg over for nydanske familier, således at disse godeerfaringer udbredes til de øvrige kommuner via rejseholdet.
2
Muligheden for at tildele et ungepålæg efter servicelovens § 57 b indgår irejseholdets arbejde med at udbrede de gode erfaringer.Formålet med ungepålægget er at få barnet eller den unge ind i en positivudvikling med henblik på at ændre barnets eller den unges uønskede ad-færd. Et ungepålæg kan endvidere ofte anvendes i sammenhæng med etforældrepålæg, eksempelvis hvis det vurderes, at det er nødvendigt at sikreforældrenes aktive opbakning til barnets eller den unges efterlevelse af etungepålæg.Initiativet skal således bidrage til, at kommunerne anvender forældre- ogungepålæg som et socialfagligt redskab, når det er nødvendigt af hensyn tilindsatsen overfor udsatte børn og unge.
Karen Hækkerup/ Lise Stidsen Vandahl