Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
3. september 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Ditte RefsgaardSagsnr.: 2013-0032-0806Dok.:842988
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 445 (Alm. del), somUdvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmini-steren den 24. juni 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 445 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere artiklen "Yasmins hjem", bragti Fyens Stiftstidende den 23. juni 2013, og tage stilling til, omdet på baggrund af familiens samlede situation og den 11-årigeYasmin Ahadis psykiske reaktion på udsigten til at skulle sen-des til Afghanistan kan siges at være i overensstemmelse medbørnenes tarv at inddrage den humanitære opholdstilladelse.”Svar:
1. Efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, kan der efter ansøgning gives op-holdstilladelse til en udlænding, der udenfor de i § 7, stk. 1 og 2, nævntetilfælde befinder sig i en sådan situation, at væsentlige hensyn af humani-tær karakter afgørende taler for at imødekomme ansøgningen.Det er i forarbejderne til bestemmelsen forudsat, at meddelelse af humani-tær opholdstilladelse har undtagelsens karakter, og at reglen har et snævertanvendelsesområde, idet de humanitære hensyn skal tale afgørende for, attilladelse gives.Efter udlændingelovens § 11, stk. 1, meddeles opholdstilladelse efter § 9 b,stk. 1, med mulighed for varigt ophold eller med henblik på midlertidigtophold. Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses.Efter udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 2, skal der ved afgørelsen af,om opholdstilladelse skal gives med mulighed for varigt eller midlertidigtophold, navnlig tages hensyn til formålet med opholdet.Efter praksis meddeles en tidsbegrænset humanitær opholdstilladelse medhenblik på midlertidigt ophold, indtil den pågældende udlænding opfylderde tidsmæssige betingelser for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.Herefter meddeles den med mulighed for varigt ophold.En tidsbegrænset humanitær opholdstilladelse meddelt med henblik påmidlertidigt ophold forlænges efter ansøgning, hvis betingelserne herforfortsat er opfyldt.Er opholdstilladelsen derimod meddelt med mulighed for varigt ophold,følger det af udlændingelovens § 11, stk. 2, at den forlænges efter ansøg-
2
ning, medmindre der er grundlag for at inddrage den efter udlændingelo-vens § 19.Af forarbejderne til bestemmelsen følger det, at henvisningen til § 19 in-debærer, at bestemmelsen i udlændingelovens § 26 stk. 1, finder tilsvaren-de anvendelse ved afgørelser om nægtelse af forlængelse af en opholdstil-ladelse. Det betyder, at udlændingemyndighederne ved afgørelser om for-længelse i tilfælde, hvor der efter bestemmelsen i § 19, stk. 1, kan ske ind-dragelse f.eks. fordi de betingelser, der blev stillet ved meddelelsen af op-holdstilladelsen, ikke længere er opfyldt, skal tage stilling til, om nægtelseaf forlængelse af opholdstilladelsen må antages at virke særligt belastendebl.a. på grund af udlændingens tilknytning til det danske samfund og ud-lændingens personlige forhold i øvrigt.For så vidt angår udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse meddeltmed henblik på midlertidigt ophold følger det af forarbejderne, at de veden forlængelse skal opfylde de betingelser, der blev stillet ved meddelelsenaf opholdstilladelsen, for at opholdstilladelsen kan forlænges. Bestemmel-sen i udlændingelovens § 26 finder således ikke anvendelse i disse situati-oner.2. Det bemærkes i forlængelse heraf, at der efter ansøgning kan gives op-holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, hvis ganske særligegrunde, herunder hensynet til barnets tarv, taler derfor.I forarbejderne til § 9 c, stk. 1, understreges det, at det i alle sager skalovervejes, om hensynet til overholdelsen af internationale forpligtelser, derbeskytter familielivet, i den konkrete sag skal føre til, at der meddeles op-holdstilladelse til ansøgeren, uanset at en eller flere af udlændingelovensbetingelser ikke er opfyldt.Det kan endvidere oplyses, at Folketingets Ombudsmand i 2009 på bag-grund af en konkret klagesag anmodede det tidligere Ministerium forFlygtninge, Indvandrere og Integration om at redegøre for gældende prak-sis for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,i tilfælde hvor ansøgningen er begrundet i helbredsmæssige forhold.Ministeriet oplyste i den forbindelse bl.a., at bestemmelsen også finder an-vendelse i sager, hvor en udlænding får nægtet sin humanitære opholdstil-ladelse forlænget, fordi betingelserne for forlængelse af opholdstilladelsenikke er til stede f.eks. på grund af en bedring af den pågældendes helbreds-3
forhold, eller fordi behandlingen er blevet tilgængelig i hjemlandet, oghvor en flerhed af forhold, herunder f.eks. helbred, længden af opholdether i landet, tilknytningen til herboende personer og manglende netværk ihjemlandet taler herfor.Det kan afslutningsvist bemærkes, at familiens sag om humanitær opholds-tilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, fortsat er under behandling iJustitsministeriet.
4