Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1175285_0001.png
1175285_0002.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg
Økonomi- ogKoncernafdelingFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 44 (Alm. del):I brev af 15. oktober 2012 har udvalget efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 44:”Kan ministeren bekræfte, at finansieringen af modulforløbene pådanskuddannelserne for voksne udlændinge fungerer på den måde, at derudbetales taxameterbeløb til udbyderen ved modulets start og igen vedmodulets afslutning, således at et afbrudt modulforløb er billigere forden offentlige økonomi end et fuldført?”Svar:Danskuddannelse tilbydes af kommunalbestyrelsen i en udlændings bo-pælskommune. Kommunalbestyrelsen kan vælge mellem at lade kom-munale sprogcentre eller private sprogcentre udbyde danskuddannelse ikommunen.Hver af de tre danskuddannelser er opdelt i moduler, som blandt andetbenyttes i forbindelse med kommunernes finansiering af danskuddannel-serne afholdt af private udbydere. Kommunerne yder tilskud til udby-derne af danskuddannelse efter takster pr. modul, hvor størrelsen af tak-sten fastsættes ved aftale mellem kommunerne og den enkelte udbyder.Staten refunderer kommunernes udgifter med 50 procent som udgangs-punkt inden for et rådighedsbeløb på 80.750 kr. (2012-pl). Modultakstenskal udbetales i to lige store dele som henholdsvis en starttakst og ensluttakst.Bestemmelserne om afregning efter moduler gælder ikke for kommuner-nes afregning med egne sprogcentre oprettet som kommunale institutio-ner. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte at tilrettelægge betalingensom modultakstfinansieret - herunder eventuelt opdelt i henholdsvis enstarttakst og en sluttakst.
07-11-2012
2Bestemmelserne om opdelte modultakster sigter mod at understøtte enfornuftig udnyttelse af undervisningskapaciteten på uddannelsesstederneog sikre, at man ikke kommer til at betale for "tomme stole". Et afbrudtmodul på danskuddannelserne vil derfor isoleret set være en mindreud-gift for det offentlige end et gennemført modul i den udstrækning denkonkrete udbyder anvender opdelt modultakstfinansiering.
Med venlig hilsen
Christine Antorini