Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1265415_0001.png
1265415_0002.png
1265415_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
26. juni 2013Asyl- og VisumkontoretAnne-Marie Træholt2013-0032-0786803112
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 416 (Alm.del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 7. juni 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Lennart Houmann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 416 (Alm.del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes oplyse, om regeringen i lyset af den skær-pede situation i og omkring Syrien og de omkring halvandenmillion flygtninge, der har søgt tilflugt i nabolandene, agter atfølge den tyske regerings eksempel og hente et antal syriskekrigsflygtninge til Danmark og tilbyde dem midlertidig beskyt-telse. I samme forbindelse ønskes det oplyst, om regeringenstadig finder det holdbart, at syriske asylansøgere, der har fåetafslag i Flygtningenævnet, fortsat ikke får tilbudt en - end ikkemidlertidig - opholdstilladelse i Danmark.”

Svar:

1.

Regeringen ser med stor alvor og bekymring på krisen i Syrien.Der er ingen tvivl om, at mange syrere befinder sig i en særdeles vanskeligsituation. Det mærker vi også i Danmark, hvor syrerne i 2012 med 822 an-søgninger udgjorde den næststørste gruppe af asylansøgere. I samme peri-ode blev 752 syriske ansøgere meddelt asyl, og Danmark modtog således i2012 flere syriske flygtninge pr. capita end mange store lande, som f.eks.Tyskland.Det primære må dog være at hjælpe så mange som muligt dér, hvor nødener størst.Danmark er derfor blandt de ledende lande i den humanitære indsats, derydes i relation til krisen i Syrien, og har samlet bidraget med omkring 330mio. kr. til denne indsats. Herudover har Danmark på EU-Kommissionensanmodning tilbudt at påtage sig ansvaret for den overordnede ledelse af ettreårigt regionalt beskyttelses- og udviklingsprogram for Syriens nærom-råde, som der i øjeblikket arbejdes på at etablere.Regeringen finder på den baggrund, at Danmark ud fra en solidaritetsbe-tragtning tager sin del af ansvaret i forhold til de syriske flygtninges situa-tion.

2.

For så vidt angår den aktuelle situation i forhold til behandlingen afasylsager vedrørende syriske statsborgere har Justitsministeriet modtagetoplysninger fra Udlændingestyrelsen om tilladelser og afslag samt aner-kendelsesprocent i spontane asylsager for syriske statsborgere efter udlæn-2
dingelovens § 7 afgjort af Udlændingestyrelsen (1. instans) for perioden 1.januar 2013 - 7. juni 2013:Tilladelser AfslagI alt Syrien28831Anerkendelsesprocent90 pct.
Tallene er opgjort på baggrund af registreringer i Udlændingeregisteret ogudlændingemyndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. hen-holdsvis den 8. juni og den 10. juni 2013. Tallene omfatter ikke statsløsepersoner med Syrien som fødeland eller oprindelsesland.Yderligere kan det oplyses, at anerkendelsesprocenten i første instans forsyrere var 89 pct. i 2012.Justitsministeriet har desuden fået oplyst fra Flygtningenævnets sekretari-at, at en manuel gennemgang af Flygtningenævnets afgørelser i år vedrø-rende personer fra Syrien viser, at nævnet pr. 7. juni 2013 har afgjort i alt37 sager vedrørende personer fra Syrien. Heraf har nævnet omgjort 57 pct.af sagerne og meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Næv-net har stadfæstet Udlændingestyrelsens afslag i 43 pct. af sagerne.

3.

For så vidt angår sidste led af det stillede spørgsmål, kan Justitsministe-riet generelt oplyse, at en asylansøger, der har fået endeligt afslag på sinansøgning om asyl, jf. udlændingelovens § 7, og afslag på eventuelle an-søgninger om opholdstilladelse på andet grundlag, og som i den forbindel-se har fået meddelt en udrejsefrist, har pligt til at udrejse frivilligt i over-ensstemmelse med den meddelte udrejsefrist. Det er således et grundlæg-gende princip i udlændingeloven, jf. udlændingelovens § 30, stk. 1, at enudlænding, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, skal udrejse aflandet.Det følger af udlændingelovens § 9 c, stk. 2, at der efter ansøgning kan gi-ves opholdstilladelse til en afvist asylansøger, hvis udsendelse af den på-gældende ikke har været mulig i mindst 18 måneder, og udlændingen harmedvirket ved udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 18 måneder,og udsendelse for tiden må anses for udsigtsløs.Der er ikke i udlændingeloven hjemmel til generelt at meddele opholdstil-ladelse til udlændinge, der ikke udrejser i overensstemmelse med en med-delt udrejsefrist.3