Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1194816_0001.png
1194816_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. december 2012UdlændingekontoretBirgitte Kleberg Maare2012-0032-0445591815
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 (UUI - Alm. del), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 41 (UUI - Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlæn-

dinge- og Integrationspolitik:

”Spørgsmål

41:

Ministeren bedes redegøre for nye initiativerog generelle organisations- og kompetenceudviklingstiltag forat forbedre udlændingeadministrationen.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingestyrelsen, og jeg skal på den baggrund oplyse føl-gende:For at forbedre og løbende udvikle udlændingeadministrationen arbejderUdlændingestyrelsen med Lean, innovation, digitalisering, brugerfokus,strategiske partnerskaber og en forbedringskultur.Udlændingestyrelsen foretager løbende tilpasninger af styrelsens organisa-tion. Senest har styrelsen etableret et nyt samlet Borgerservice til vareta-gelse af alle personlige og telefoniske henvendelser. Formålet har været atsætte endnu mere fokus på brugerne samt at sikre korrekt og ens vejled-ning til brugerne. Oprettelsen ligger i forlængelse af styrelsens arbejdemed kvalitet og trivsel.Udlændingestyrelsen vægter kompetenceudvikling af alle medarbejderehøjt. Styrelsen har i 2012 implementeret en ny kompetenceudviklingsstra-tegi med tilhørende kompetencetiltag, hvor den overordnede strategi er, atnøglen til høj kvalitet i opgaveløsningen ligger hos medarbejderne. Formå-let er at styrke medarbejdernes faglighed og indsigt i og forståelse for ker-neområderne i Udlændingestyrelsen. Samtidig er målet tillige at øge deninterne fleksibilitet og skabe en klar, indbyrdes sammenhæng mellem godservice, høj kvalitet og medarbejdertrivsel.Som eksempler på de seneste kompetenceudviklingstiltag kan nævnes Ud-lændingestyrelsens brugervejlederuddannelse (uddannelsesforløb, derstyrker medarbejdernes kompetencer i mødet med brugerne), udlændinge-rettens ABC (kursusforløb, hvor medarbejderne erhverver viden om denseneste udvikling inden for familiesammenføring, visum og asyl), styrketskriftlig kommunikation (kurser om styrkelse af den skriftlige kommunika-tion) samt supervision og interviewteknik (kurser med det sigte at styrkefaglig udvikling af asylsagsbehandlingen, herunder interviewteknik og su-pervision).2