Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1271122_0001.png
1271122_0002.png
1271122_0003.png
1271122_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetIndfødsretsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:31. juli 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0032-0779Dok.:795431
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 408 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 30. maj 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 408 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Svensk sag om asyl-korruption fører til København”, bragt på www.dr.dk den 29.maj 2013, samt iværksætte en undersøgelse, der skal afdækkeomfanget af svindel med falske dokumenter, der giver adgangtilopholdiDanmarkogEU.http//mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/udland/2013/05/29/0529122220.htm.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet.Udlændingestyrelsen har i den anledning indhentet en udtalelse fra stats-forvaltningerne om praksis og procedurer i forbindelse med ægthedsvurde-ring af identitetspapirer, der forelægges i forbindelse med ansøgning omudstedelse af registreringsbevis. Statsforvaltningerne har i den anledningoplyst følgende:”Statsforvaltningerne har ikke kendskab til sagen i Sverige udover oplysningerne i artiklen, og det er statsforvaltningernesvurdering, at artiklen ikke giver et fyldestgørende billede afden sag, der er under efterforskning i Sverige.Det fremgår navnlig ikke af artiklen, hvordan de pågældendetredjelandsstatsborgere skulle kunne have forbedret deres mu-ligheder for ophold i Danmark efter EU-reglerne ved uberetti-get at skaffe sig en opholdstilladelse eller et registreringsbevisi Sverige.Hvis en påstået EU-borger indrejser fra et andet EU-land, i det-te tilfælde Sverige, arbejder statsforvaltningen ikke videre meddet svenske registreringsbevis. Statsforvaltningen ser på sagenforfra, dvs. på dokumentationen fra hjemlandet. Det falske paser i givet fald lige så falsk, som det hele tiden har været, ogstatsforvaltningen har den samme mulighed for at opdage detsom ellers.Det kunne selvfølgelig også være, at der er tale om, at de på-gældende mere eller mindre fiktivt skal arbejde i Danmark somudsendt fra et svensk firma. I så fald har de pågældende dogslet ikke formelt ophold i Danmark og bliver slet ikke sager istatsforvaltningen, medmindre de skal være her som udstatio-2
nerede ud over tre måneder, men i så fald vil statsforvaltningenogså her begynde forfra.Oplysningerne i artiklen giver således ikke umiddelbart anled-ning til andet, end at statsforvaltningerne er almindeligt op-mærksomme på problemstillingen.”
Rigspolitiet har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at dansk politi bistårsvensk politi i den i artiklen omtalte sag.Henset til, at den pågældende sag fortsat er under efterforsk-ning, er det ikke muligt at give yderligere oplysninger herom.Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at Rigspolitiet ikke er ibesiddelse af statistik vedrørende forfalskede pas eller andreidentifikationsdokumenter, idet oplysninger herom ikke regi-streres med en selvstændig journalkode.Rigspolitiet kan imidlertid oplyse, at der i stigende grad synesat være falske dokumenter i omløb både i forbindelse med de-cideret forfalskede pas, men ligeledes i forbindelse med ægteSchengen pas, der er opnået på baggrund af forfalskede fød-selsattester, vielsesattester og andre identifikationsdokumenter.Rigspolitiet følger udviklingen på området og kan oplyse, atRigspolitiet blandt andet møder i EU-arbejdsgruppen WorkingParty on Frontiers and False Documents under Rådets Grænse-kontrolgruppe.I arbejdsgruppen udveksler de deltagende lande informationerom trends, modus og analyser vedrørende illegale indrejser i dedeltagende lande under anvendelse af falske og forfalskedepas, rejsedokumenter samt om identitetssvig generelt.Rigspolitiet kan herudover oplyse, at arbejdsgruppen også hartil formål at sætte fokus på bedre metoder til identifikation afidentitetssvig og falske samt forfalskede dokumenter.I arbejdsgruppen udveksles endvidere informationer om nyud-stedte typer af pas og rejsedokumenter, identitetskort, kørekortog øvrige personophavsdokumenter, ligesom der løbende ud-arbejdes forslag til forbedringer og harmonisering af sikkerhe-den i de nævnte dokumenttyper.Disse forslag drøftes og formuleres som udkast til videre be-handling i Grænsekontrolgruppen og Kommissionen.
3
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at arbejdsgruppen p.t. ar-bejder med forslag til harmonisering af flere konkrete typer afpersonophavsdokumenter.Det kan afslutningsvis oplyses, at Rigspolitiet endvidere følgerden monitering, der i efteråret 2010 blev iværksat i Europol re-gi med henblik på at identificere og bekæmpe de kriminelleorganisationer, som er involveret i masseproduktion og -di-stribution af forfalskede identitets- og rejsedokumenter.På ovennævnte baggrund finder Rigspolitiet umiddelbart ikke,at der er grundlag for at iværksætte en national undersøgelse afområdet.”Justitsministeriet kan henholde sig til de indhentede udtalelser.
4