Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1254057_0001.png
1254057_0002.png
1254057_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:28. maj 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0032-0757Dok.:778283
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 396 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 15. maj 2013.
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 396 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes forholde sig til, hvorvidt det ligger inden forministerens kompetence at ændre praksisnotatet fra 2003, såle-des at det udvides til at omfatte andre situationer, hvor det ikkevil være betænkeligt at tillade familiesammenføring, idet hen-synet til erhvervsmæssige interesser er større, end behovet forat meddele afslag på familiesammenføring.”

Svar:

1.

Familiesammenføring med ægtefæller og faste samlevere er bl.a. betin-get af, at parterne er over 24 år, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, og –når den herboende person ikke har haft dansk indfødsret i 26 år – at parter-nes samlede tilknytning til Danmark er større end parternes samlede til-knytning til et andet land, jf. udlændingelovens § 9, stk. 7.De nævnte betingelser blev indsat i udlændingeloven ved lov nr. 365 af 6.juni 2002 om ændring af udlændingeloven og ægteskabsloven med flerelove (Afskaffelse af de facto-flygtningebegrebet, effektivisering af asyl-sagsbehandlingen, skærpede betingelser for meddelelse af tidsubegrænsetopholdstilladelse og stramning af betingelserne for familiesammenføringm.v.).Af bemærkningerne til de nævnte bestemmelser fremgår det, at ganskesærlige forhold vil kunne føre til, at der skal gives tilladelse til ægtefælle-sammenføring her i landet, selv om parterne ikke opfylder 24-årskravet el-ler tilknytningskravet, jf. lovforslag nr. L 152 fremsat den 28. februar2002. I lovforslaget er der endvidere angivet en række ikke-udtømmendeeksempler på sådanne ganske særlige forhold.

2.

Som det fremgår af det praksisnotat fra 2003, der er omtalt i spørgsmå-let, vil 24-årsreglen og tilknytningskravet endvidere undtagelsesvist kunnefraviges, hvis den herboende ægtefælle eller samlever har en særlig er-hvervsmæssig tilknytning til Danmark. Det gælder ægtefæller eller samle-vere, der er beskæftiget inden for områder omfattet af ”Positivlisten”, somer en liste udarbejdet af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering overstillingsbetegnelser, hvor Danmark for tiden oplever mangel på kvalifice-ret arbejdskraft.Praksisnotatet vedrøreralene24-årskravet og tilknytningskravet.2

3.

Efter udlændingelovens § 9, stk. 5, er familiesammenføring med ægte-fæller og faste samlevere herudover betinget af, at den herboende i 3 årforud for afgørelsen ikke har modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpoli-tik eller integrationsloven. Bestemmelsen kan fraviges af ganske særligegrunde, herunder hensynet til familiens enhed.Af bemærkningerne til denne bestemmelse fremgår det, at selvforsørgel-seskravet i § 9, stk. 5,alenekan fraviges, hvis Danmarks internationaleforpligtelser taler herfor, jf. lovforslag nr. L 188 fremsat den 26. marts2010 (vedtaget som lov nr. 572 af 31. maj 2010).Det vil f.eks. være tilfældet, hvis den herboende ikke kan henvises til atudøve sit familieliv i ansøgers hjemland eller opholdsland, eller hvis denherboende har et handicap eller lider af alvorlig sygdom.Der er ikke hjemmel til at fravige udlændingelovens § 9, stk. 5, af andregrunde end Danmarks internationale forpligtelser.Bestemmelsen kan derfor – i modsætning til udlændingelovens § 9, stk. 1,nr. 1 (24-årsreglen), og § 9, stk.7 (tilknytningskravet) – ikke fraviges afbeskæftigelsesmæssige hensyn.
3