Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1282577_0001.png
1282577_0002.png
1282577_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
23. september 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Thomas RasmussenSagsnr.: 2013-0032-0752Dok.:774086
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 391 (Alm.del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 7. maj 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske framedlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 391 (Alm.del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Hvilke barrierer er der - hvis nogen - for, at sagsbehandlings-tiden i Danmark efter åbenbart-grundløs-haster procedurenville kunne bringes ned på 48 timer for almindelige afgørelserog 2-4 uger for appelafgørelser, og hvordan ville disse barrie-rer kunne fjernes?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bi-drag fra Udlændingestyrelsen.Udlændingestyrelsen har oplyst følgende:”Hvis Udlændingestyrelsen vurderer, at en ansøgning om opholdstilladelseefter Udlændingelovens § 7 (asyl) er åbenbart grundløs, kan Udlændinge-styrelsen efter forelæggelse for Dansk Flygtningehjælp bestemme, at Ud-lændingestyrelsens afgørelse i sagen ikke kan indbringes for Flygtninge-nævnet, jf. § 53 b i udlændingeloven.Efter Rigspolitiets registrering af asylansøgeren og en samtale i Udlændin-gestyrelsen forelægger Udlændingestyrelsen således sagen for DanskFlygtningehjælp med en indstilling om, at ansøgningen om asyl skal afgø-res endeligt af Udlændingestyrelsen, da ansøgningen må anses for åbenbartgrundløs. Dansk Flygtningehjælp afholder herefter en samtale med ansø-geren, som typisk finder sted dagen efter samtalen hos Udlændingestyrel-sen, for at vurdere, om Dansk Flygtningehjælp kan tiltræde Udlændinge-styrelsens indstilling om, at ansøgningen er åbenbart grundløs. Udlændin-gestyrelsen træffer herefter afgørelse om afslag på opholdstilladelse, somikke kan indbringes for Flygtningenævnet, hvis Dansk Flygtningehjælp hartiltrådt Udlændingestyrelsens vurdering.Udlændingestyrelsen har behandlet 546 sager efter den særlige hastendeprocedure i udlændingelovens § 53 b i 2012. Den gennemsnitlige samledesagsbehandlingstid i Udlændingestyrelsen og Dansk Flygtningehjælp ud-gjorde 14 dage. Det bemærkes, at opgørelsen af sagsbehandlingstiden kanindeholde perioder, hvor en person f.eks. har været forsvundet eller harværet udrejst.
2
Udlændingestyrelsen forventer, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstidvil falde, efter en række opgaver i den indledende del af asylsagsbehand-lingen er overført fra politiet til Udlændingestyrelsen ved lov nr. 430 af 1.maj 2013.På baggrund af statistiske oplysninger fra Udlændingeregistret og det elek-troniske sagsbehandlingssystem er det Udlændingestyrelsens skøn, atDansk Flygtningehjælp ikke tiltrådte Udlændingestyrelsens indstilling i ca.2 pct. af de 546 sager, som styrelsen i 2012 behandlede efter den særligehastende procedure i udlændingelovens § 53 b.Sager, hvor Dansk Flygtningehjælp ikke tiltræder Udlændingestyrelsensindstilling om, at ansøgningen må anses for åbenbart grundløs, behandles inormal procedure i styrelsen, hvor der meddeles afslag. Afslaget påklagesautomatisk til Flygtningenævnet.”Som det fremgår af Udlændingestyrelsens bidrag, er der ved lov nr. 430 af1. maj 2013 sket overførsel af visse opgaver i den indledende asylfase frapolitiet til Udlændingestyrelsen. Overførslen har navnlig haft til formål atopnå en effektiviseringsgevinst ved at samle visse opgaver hos Udlændin-gestyrelsen.Justitsministeriet deler Udlændingestyrelsens forventning om, at de nævntetiltag vil medføre et fald i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.Samlet set er det Justitsministeriets vurdering, at den nuværende ordningmed de ved lov nr. 430 af 1. maj 2013 indførte ændringer sikrer, at de sa-ger, som behandles efter den særligt hastende procedure i udlændingelo-vens § 53 b, behandles med størst mulig effektivitet.
3