Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1255583_0001.png
1255583_0002.png
1255583_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
31. maj 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Thomas RasmussenSagsnr.: 2013-0032-0742Dok.:771403
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 385 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 7. maj 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 385 (Alm.del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes redegøre for, hvad status er på forhandlin-gerne i EU-regi om en ændring af visumforordningen, der kangøre det muligt at suspendere visumfriheden i tilfælde af mis-brug, som det er f.eks. er tilfældet ift. serbiske statsborgere, deruberettiget søger asyl i Danmark. Herunder bedes ministerenredegøre for, hvornår der forventes at komme en konklusion pådisse forhandlinger. Spørgsmålet stilles som opfølgning påsamrådet den 6. maj 2013 om visumfrihed over for serbiskeasylansøgere, jf. UUI alm. del – samrådsspørgsmål AG, AI ogAJ.”

Svar:

Den 24. maj 2011 fremsatte Kommissionen forslag om en ændring af for-ordning 539/2011 (visumforordningen). Visumforordningen fastlægger detredjelande, hvis statsborgere er visumfri ved indrejse i Schengenområdet(positivlisten), og de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelseaf et visum, når de krydser den ydre grænse (negativlisten).Kommissionens forslag har bl.a. til formål at etablere en suspensionsme-kanisme, som skal sikre en hurtig mulighed for midlertidig suspension afvisumfriheden for et tredjeland, hvis der opstår særlige problemer med til-strømning af personer fra det pågældende land. Forslaget lægger endvidereop til visse ændringer af den såkaldte gensidighedsmekanisme, som regu-lerer adgangen til at genindføre visumpligt over for et tredjeland, der harindført visumpligt over for et EU-land.Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUFartikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet.Under dansk EU-formandskab blev der opnået enighed mellem Rådet ogEuropa-Parlamentet om alle dele af forslaget med undtagelse af gensidig-hedsmekanismen. Henset til sammenhængen mellem suspensionsmeka-nismen og gensidighedsmekanismen har en række delegationer dog ønsketen fornyet og samlet drøftelse af de to dele af forslaget.
2
Der blev ultimo marts 2013 opnået enighed om et samlet kompromisfor-slag i rådsregi. Den 8. april 2013 vedtog Europa-Parlamentets LIBE-udvalg sit udkast til betænkning over forslaget, der afviger fra Rådets for-slag fra en række punkter.På denne baggrund pågår der i øjeblikket forhandlinger med henblik påsnarest at finde et kompromis, som er acceptabelt for begge institutioner.
3