Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1194828_0001.png
1194828_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. december 2012UdlændingekontoretBirgitte Kleberg Maare2012-0032-0445591735
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 (UUI - Alm. del), som Fol-ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 36 (UUI - Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlæn-

dinge- og Integrationspolitik:

”Spørgsmål

36:

Ministeren bedes redegøre for ventetider iServicecenteret i Udlændingestyrelsen.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst blandt andet følgende:Oplysninger om ventetiden i Udlændingestyrelsens Servicecenter bliverløbende offentliggjort på brugerportalen nyidanmark.dk. Endvidere etable-rer styrelsen nu en service på nyidanmark.dk, hvor brugerne altid kan se,hvilket nummer der aktuelt bliver betjent i Servicecentret. Brugerne kansåledes i højere grad selv disponere over ventetiden, idet de via mobiltele-fon eller anden internetadgang kan tilgå nyidanmark.dk og se det aktueltbetjente nummer.Regeringen og Enhedslisten har i aftale om finansloven for 2013 afsatmidler til udvidelse af åbningstiden og øget bemanding i spidsbelastnings-perioder i Servicecentret. Udlændingestyrelsen vil – i det omfang de afsat-te midler giver grundlag herfor – tilstræbe at oplyse om en maksimal ven-tetid i Servicecentret. Styrelsen har i den sammenhæng fokus på en mak-simal ventetid på 1 time.
2