Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1266011_0001.png
1266011_0002.png
1266011_0003.png
1266011_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. juni 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Dorthe Lønberg KaniaSagsnr.: 2013-0032-0691Dok.:738231
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 318 (Alm.del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 5. april 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 318 (Alm.del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Overtrædelse af”tålt ophold” har ingen konsekvenser” og ”På ”tålt ophold” ipenthouse-lejlighed”, bragt på www.ekstrabladet.dk henholds-vis den 29. og 30. marts 2013, hvoraf det fremgår, at det i øje-blikket ikke har nogen konsekvenser, hvis personer på ”tåltophold” ikke overholder vilkårene om opholds- og meldepligthos politiet i Center Sandholm.http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1944506.ecehttp://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1942787.ece”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:”I henhold til udlændingelovens § 42 a, stk. 9 [tidligere § 42 a, stk. 8],bestemmer Udlændingestyrelsen, med mindre særlige grunde taler der-imod, at udlændinge, som er på tålt ophold i Danmark, skal tage opholdpå et bestemt indkvarteringssted, hvilket i praksis vil sige Center Sand-holm.Udlændingestyrelsen anmelder efter praksis udlændinge på tålt ophold,som er pålagt at opholde sig i Center Sandholm, jf. udlændingelovens §42 a, stk. 9, såfremt de ikke overholder dette pålæg. Anmeldelserne skertil Nordsjællands Politi. Overtrædelse af et pålæg efter § 42 a, stk. 9,straffes med bøde eller under skærpende omstændigheder med fængselindtil 1 år, jf. udlændingelovens § 60.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmåletindhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet i forbindelse med manglendeoverholdelse af den pålagte meldepligt løbende har anmeldt forholdet tildet stedlige politi (i realiteten Nordsjællands Politi, som håndterer sagervedrørende Sandholmlejren), jf. udlændingelovens § 60, stk. 1. Straffe-rammen i henhold til udlændingelovens § 60, stk. 1, er bøde eller underskærpende omstændigheder fængsel indtil 1 år.Efter afsigelsen af Højesterets dom af 1. juni 2012 i den såkaldte ”Kar-kavandisag” suspenderede Rigspolitiet imidlertid indgivelse af anmel-delser til det stedlige politi, hvor udlændingen på tålt ophold ikke over-holder den pålagte meldepligt. Dette skete med henblik på, at sagerne
2
om meldepligt kunne gennemgås i lyset af dommen og Justitsministeri-ets efterfølgende instruks af 6. september 2012.Afgørelserne om meldepligt for personer på tålt ophold er i perioden ef-ter 1. juni 2012 blevet opretholdt, ligesom Rigspolitiet fortsat har regi-streret, om meldepligten overholdes. Rigspolitiet har gennemgået sa-gerne og har herefter genoptaget anmeldelserne til Nordsjællands Politiaf manglende overholdelse af meldepligt.”
På baggrund af de ovennævnte høringssvar har Justitsministeriet til brugfor besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,der har oplyst følgende:”Om reglerne for opholds- og meldepligt skal jeg indledningsvis be-mærke, at Udlændingestyrelsen i sin udtalelse har redegjort for be-stemmelsen i udlændingelovens § 42 a, stk. 9 [tidligere § 42 a, stk. 8],hvorefter Udlændingestyrelsen kan bestemme, at udlændinge, som er påtålt ophold i Danmark, skal tage ophold på et bestemt indkvarterings-sted, medmindre særlig grunde taler derimod (opholdspligt).Jeg kan supplerende oplyse, at politiet efter udlændingelovens § 34, stk.4 [tidligere § 34, stk. 3] kan bestemme, at en udlænding, der ikke haropholdstilladelse i Danmark, men som ikke kan udsendes af landet (tåltophold), skal give møde hos politiet på nærmere angivne tidspunktermed henblik på løbende at sikre, at politiet har kendskab til udlændin-gens opholdssted (meldepligt).Overtrædelse af de ovennævnte regler om opholds- og meldepligt straf-fes i medfør af udlændingelovens § 60, stk. 1, med bøde eller underskærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år.Den 1. juni 2012 traf Højesteret afgørelse i en civil sag anlagt af en ud-lænding mod Udlændingestyrelsen (tidligere Udlændingeservice) og Ju-stitsministeriet (tidligere Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og In-tegration), den såkaldte ”Karkavandi-sag”.Det fremgår af Højesterets dom, at udlændingen ved dom af 26. juni2006 var idømt 1 år og 6 måneders fængsel for medvirken til hashhan-del på Christiania og udvist af Danmark med indrejseforbud i 10 år.Flygtningenævnet meddelte den 3. april 2008 udlændingen afslag påasyl og pålagde samtidig vedkommende at udrejse straks, idet nævnetbemærkede, at han ikke kunne udsendes tvangsmæssigt til Iran eller tilet land, hvor han ikke var beskyttet mod videresendelse til Iran (tålt op-hold).
3
Sagen for Højesteret angik gyldigheden af Udlændingeservices afgørel-se af 16. februar 2009 om, at udlændingen fortsat skulle bo i CenterSandholm og ikke overnatte uden for centret uden tilladelse. Endvidereangik sagen gyldigheden af Integrationsministeriets afgørelse af 29. sep-tember 2009 om, at udlændingen skulle melde sig til politiet i CenterSandholm tre gange om ugen.Højesteret fandt efter en samlet vurdering, at Udlændingeservices afgø-relse om opholdspligt i hvert fald på tidspunktet for dommen udgjordeet uproportionalt indgreb i udlændingens bevægelsesfrihed, og afgørel-sen blev derfor ophævet som ugyldig. Som konsekvens heraf fandt Hø-jesteret, at også Integrationsministeriets afgørelse om meldepligt måtteophæves som ugyldig, men at dette ikke udelukkede, at der ville kunnetræffes en ny afgørelse om meldepligt.Som det fremgår af høringsvaret fra Rigspolitiet, gav højesteretsdom-men anledning til, at Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet har foretageten gennemgang af afgørelser om opholds- og meldepligt. Indgivelse afanmeldelse til det stedlige politi (Nordsjællands Politi) for overtrædelseaf meldepligten blev i den forbindelse suspenderet.Rigspolitiet har den 16. maj 2013 telefonisk oplyst over for Rigsadvo-katen, at Rigspolitiet nu har afsluttet gennemgangen af afgørelserne ommeldepligt. Flere af afgørelserne er påklaget til Justitsministeriet, menda klagen ikke har opsættende virkning, vil Rigspolitiet genoptage ind-givelsen af anmeldelser om overtrædelse af meldepligten tilbage fra den1. juni 2012. Rigspolitiet og Nordsjællands Politi har endvidere oplyst,at man på et møde den 1. maj 2013 har aftalt, at anmeldelser om nyeovertrædelser af meldepligten vil blive indgivet med korte intervaller tilNordsjællands Politi, der herefter løbende vil vurdere, om der er grund-lag for tiltalerejsning.Nordsjællands Politi har endelig oplyst, at flere personer forud forovennævnte højesteretsdom er blevet dømt for manglende overholdelseaf opholds- og meldepligt. Sagerne er blevet afgjort med indenretligeadvarsler, mindre bøder og i enkelte tilfælde frihedsstraf på mellem 7 og30 dages fængsel.”
4