Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1259477_0001.png
1259477_0002.png
1259477_0003.png
1259477_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
12. juni 2013Kontoret for HumanitærtOphold og UdsendelserSagsbeh: Sara Spiro SvendsenSagsnr.: 2013-0032-0694Dok.:739353
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 311 (Alm.del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 5. april 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem afFolketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 311 (Alm.del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Mener ministeren, at det er rimeligt, at der i en sag om for-længelse af humanitær opholdstilladelse alene tages hensyn tilhovedpersonens helbredsforhold og behandlingsmulighederne ihjemlandet, og at børnenes tarv og deres mangeårige tilknyt-ning til Danmark tilsyneladende ikke spiller nogen rolle, sådansom det efter alt at dømme har været tilfældet i sagen om denkosovoalbanske familie Rexhepi fra Løsning, og giver det mi-nisteren anledning til at overveje ændringer i reglerne om hu-manitær opholdstilladelse (der henvises til omtale af sagen påVejle Amts Folkeblads hjemmeside:http://vafo.dk/article/20130330/ARTIKLER/130339985).”

Svar:

1.

Efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, kan der efter ansøgning gives op-holdstilladelse til en udlænding, der uden for de i § 7, stk. 1 og 2, nævntetilfælde befinder sig i en sådan situation, at væsentlige hensyn af humani-tær karakter afgørende taler for at imødekomme ansøgningen.Det er i forarbejderne til bestemmelsen forudsat, at meddelelse af humani-tær opholdstilladelse har undtagelsens karakter, og at reglen har et snævertanvendelsesområde, idet de humanitære hensyn skal tale afgørende for, attilladelse gives.Efter udlændingeloven § 11, stk. 1, meddeles opholdstilladelse efter § 9 b,stk. 1, med mulighed for varigt ophold eller med henblik på midlertidigtophold. Opholdstilladelsen kan tidsbegrænses.Efter udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 2, skal der ved afgørelsen af,om opholdstilladelsen skal gives med mulighed for varigt eller midlertidigtophold, navnlig tages hensyn til formålet med opholdet.Efter praksis meddeles en tidsbegrænset humanitær opholdstilladelse medhenblik på midlertidigt ophold, indtil den pågældende udlænding opfylderde tidsmæssige betingelser for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.Herefter meddeles den med mulighed for varigt ophold.En tidsbegrænset humanitær opholdstilladelse meddelt med henblik påmidlertidigt ophold forlænges efter ansøgning, hvis betingelserne herforfortsat er opfyldt.2
Er opholdstilladelsen meddelt med mulighed for varigt ophold, følger detaf udlændingelovens § 11, stk. 2, at den forlænges efter ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage den efter § 19.Af forarbejderne til bestemmelsen følger, at henvisningen til § 19 indebæ-rer, at bestemmelsen i udlændingelovens § 26, stk. 1, finder tilsvarendeanvendelse ved afgørelser om nægtelse af forlængelse af en opholdstilla-delse. Det betyder, at udlændingemyndighederne ved afgørelser om for-længelse i tilfælde, hvor der efter bestemmelsen i § 19, stk. 1, kan ske ind-dragelse f.eks. fordi de betingelser, der blev stillet ved meddelelsen af op-holdstilladelsen, ikke længere er opfyldt, skal tage stilling til, om nægtelseaf forlængelse af opholdstilladelsen må antages at virke særlig belastende,bl.a. på grund af udlændingens tilknytning til det danske samfund og ud-lændingens personlige forhold i øvrigt.For så vidt angår udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse meddeltmed henblik på midlertidigt ophold følger det af forarbejderne, at de veden forlængelse skal opfylde de betingelser, der blev stillet ved meddelelsenaf opholdstilladelsen, for at opholdstilladelsen kan forlænges. Bestemmel-sen i udlændingelovens § 26 finder således ikke anvendelse i disse situati-oner.

2.

Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, kan der efter ansøgning gives op-holdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hen-synet til familiens enhed, og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet tilbarnets tarv, taler derfor.I forarbejderne til § 9 c, stk. 1, understreges det, at det i alle sager skalovervejes, om hensynet til overholdelsen af internationale forpligtelser, derbeskytter familielivet, i den konkrete sag skal føre til, at der meddeles op-holdstilladelse til ansøgeren, uanset at en eller flere af udlændingelovensbetingelser ikke er opfyldt.Det kan endvidere oplyses, at Folketingets Ombudsmand i 2009 på bag-grund af en konkret klagesag anmodede det tidligere Ministerium forFlygtninge, Indvandrere og Integration om at redegøre for gældende prak-sis for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,i tilfælde hvor ansøgningen er begrundet i helbredsmæssige forhold.
3
Ministeriet oplyste i den forbindelse bl.a., at bestemmelsen også finder an-vendelse i sager, hvor en udlænding får nægtet sin humanitære opholdstil-ladelse forlænget, fordi betingelserne for forlængelse af opholdstilladelsenikke er til stede, for eksempel på grund af en bedring af den pågældendeshelbredsforhold, eller behandlingen er blevet tilgængelig i hjemlandet, oghvor en flerhed af forhold herunder for eksempel helbred, længden af op-holdet her i landet, tilknytningen til herboende personer og manglendenetværk i hjemlandet taler herfor.

3.

Det fremgår af regeringsgrundlaget fra oktober 2011, at området forhumanitær opholdstilladelse fortsat skal være snævert, og det skal væreundtagelsen, at der gives humanitær opholdstilladelse.Det fremgår endvidere af regeringsgrundlaget, at reglerne bør underlæggesen gennemgang, idet særligt meget syge mennesker, som loven er tiltænkt,kan have svært ved at få humanitær opholdstilladelse.Ministeriet vil som led i denne gennemgang se på den gældende praksis,og gennemgangen vil derfor også omfatte konkrete afgørelser, herunderafgørelser omtalt i ovennævnte rapport.Denne gennemgang forventes afsluttet inden udgangen af 2013, og mini-steriet vil i den forbindelse orientere Folketinget.
4