Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1234190_0001.png
1234190_0002.png
1234190_0003.png
1234190_0004.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
5. april 2013Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh: Mads Møller LangtvedSagsnr.: 2013-0032-0677Dok.:722489
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 290 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 14. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF).
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 290 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Kan ministeren bekræfte, at der i regi af Europarådet, i ar-bejdsgruppen GTREF. ECHR, i øjeblikket drøftes et udkast tilprotokol 15, som tilsigter at indføre en ny formulering til præ-ambelen, og vil ministeren fremsende et dansksprogede udkasttil præambelen, og vil ministeren redegøre for hvilken effektdet vil få, herunder om det bliver nemmere at udvise kriminelleudlændinge?”

Svar:

1.

Europarådets medlemsstater vedtog i april 2012 Brighton-erklæringen.Det fremgår af erklæringens punkt 12 (b), at en reference til subsidiaritets-princippet samt en reference til doktrinen om skønsmargin, som udviklet iretspraksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, skal indsæt-tes i præamblen til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.For at gennemføre dette vedtog Europarådets Styringskomité vedrørendemenneskerettigheder (CDDH) i efteråret 2012 et udkast til protokol nr. 15til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og en dertil hørendeforklarende rapport. Europarådets Ministerkomité behandler i øjeblikketudkastet, hvilket bl.a. sker i arbejdsgruppen ’Ad hoc Working Party on Re-form of the Human Rights Convention system’ (GT-REF.ECHR).

2.

Artikel 1 i udkastet til protokol 15, som vedtaget af CDDH, lyder såle-des (Justitsministeriets uofficielle danske oversættelse):“Artikel 1I slutningen af Konventionens præambel skal der indsættes etnyt punkt med følgende ordlyd:”idet de forsikrer, at de høje kontraherende parter, i overens-stemmelse med subsidiaritetsprincippet, har det primære ansvarfor at sikre rettighederne og frihederne, som er nævnt i dennekonvention og protokoller dertil, alt imens de har en skønsmar-gin, som er underlagt en kontrollerende prøvelse af Den Euro-pæiske Menneskerettighedsdomstol, der er etableret i medfør afdenne konvention;”.”På engelsk, som udover fransk er officielt sprog i Europarådet, lyder arti-kel 1 i udkastet således:
2
”Article 1At the end of the preamble to the Convention, a new recital shallbe added, which shall read as follows:“Affirming that the High Contracting Parties, in accordancewith the principle of subsidiarity, have the primary responsibili-ty to secure the rights and freedoms defined in this Conventionand the Protocols thereto, and in doing so enjoy a margin of ap-preciation, subject to the supervisory jurisdiction of the Euro-pean Court of Human Rights established by this Convention,”.”I udkastet til den forklarende rapport til protokol nr. 15 fremgår følgendeom den nye tekst, jf. pkt. 7-9:”7. A new recital has been added at the end of the Preamble ofthe Convention containing a reference to the principle of subsi-diarity and the doctrine of the margin of appreciation. It is in-tended to enhance the transparency and accessibility of thesecharacteristics of the Convention system and to be consistentwith the doctrine of the margin of appreciation as developed bythe Court in its case law. In making this proposal, the BrightonDeclaration also recalled the High Contracting Parties’ com-mitment to give full effect to their obligation to secure the rightsand freedoms defined in the Convention. […]8. The States Parties to the Convention are obliged to secure toeveryone within their jurisdiction the rights and freedoms de-fined in the Convention, and to provide an effective remedy be-fore a national authority for everyone whose rights and free-doms are violated. The Court authoritatively interprets the Con-vention. It also acts as a safeguard for individuals whose rightsand freedoms are not secured at the national level.9. The jurisprudence of the Court makes clear that the StatesParties enjoy a margin of appreciation in how they apply andimplement the Convention, depending on the circumstances ofthe case and the rights and freedoms engaged. This reflects thatthe Convention system is subsidiary to the safeguarding of hu-man rights at national level and that national authorities are inprinciple better placed than an international court to evaluate lo-cal needs and conditions. The margin of appreciation goes handin hand with supervision under the Convention system. In thisrespect, the role of the Court is to review whether decisions tak-en by national authorities are compatible with the Convention,having due regard to the State’s margin of appreciation.”

3.

Artikel 1 i udkastet til protokol nr. 15 indsætter en generel henvisning tilprincippet om staternes skønsmargin samt subsidiaritetsprincippet i præ-amblen til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Som det3
fremgår af det ovenfor citerede afsnit fra den forklarende rapport, er der ta-le om en henvisning til principper, som allerede anvendes af Den Europæi-ske Menneskerettighedsdomstol.
4