Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1234492_0001.png
1234492_0002.png
1234492_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
8. april 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Uffe Kritte NielsenSagsnr.: 2013-0032-0674Dok.:721928
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 287 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den14. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 287 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik:

”I forlængelse af P1 dokumentarudsendelsen om de burmesi-ske kvoteflygtninge, der skal udsendes eller er blevet udsendtfra Danmark til Rumænien (”Burmesere udfordrer EU’s flygt-ningepolitik”, sendt 28. februar 2013 på DR, P1) bedes mini-steren oplyse, om kvoteflygtningene udsendes efter Dublinfor-ordningen, Europarådets "European Agreement on Transfer ofResponsibility for Refugees" af 16. oktober 1980 eller andreinternationale aftaler. Spørgsmålet ønskes besvaret inden mini-sterens besvarelse af UUI alm. del – samrådsspørgsmål AH.http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsendelser/2013/02/28140723.htm”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:”Udlændingestyrelsen anmodede Rumænien om at tilbagetage de burmesiskestatsborgere, som tidligere er blevet genbosat fra Malaysia til Rumænien viaUNHCR, i medfør af artikel 4, stk. 1, i Europarådets ”European Agreement onTransfer of Responsibility for Refugees, Strassburg 16. oktober 1980”. Efterartikel 4 kan en flygtning tilbageføres til det land, der har udstedt opholdstilla-delse til den pågældende flygtning.Dette retsgrundlag er for så vidt stadig gældende, men efter gennemførelsen afudsendelsesdirektivet i dansk ret ved lov nr. 107 af 12. januar 2011 (Rådets di-rektiv 2008/115/EF om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne fortilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (udsendelsesdi-rektivet) mv.) ville det have været rettest, at Udlændingestyrelsen havde hen-vist til udsendelsesdirektivets artikel 6, stk. 2. Det følger heraf, at en tredje-landsstatsborger med ulovligt ophold på en medlemsstats område, som har engyldig opholdstilladelse eller anden tilladelse, der giver ret til ophold, udstedtaf en anden medlemsstat, pålægges straks at begive sig til den anden medlems-stats område. Hvis den pågældende ikke efterkommer kravet, skal der træffesafgørelse om tilbagesendelse.I forarbejderne til lov nr. 107 af 12. januar 2011, jf. pkt. 2.3.2.1.1 i de alminde-lige bemærkninger til lovforslaget er bl.a. anført:”Bestemmelsen indebærer, at i tilfælde, hvor politiet forelæg-ger en sag om udvisning for Udlændingestyrelsen, og der er ta-le om en tredjelandsstatsborger, som opholder sig uden fornø-den tilladelse her i landet, men som har en gyldig opholdstilla-delse eller et gyldigt visum udstedt af en anden medlemsstat,2
skal Udlændingestyrelsen, inden der træffes afgørelse om ud-visning, anmode den pågældende om at udrejse af landet, evt.til den anden medlemsstat. Udlændingestyrelsen vejleder sam-tidig tredjelandsstatsborgeren om, at hvis han eller hun ikke ud-rejser inden 24 timer, vil den pågældende blive udvist med ind-rejseforbud for 2 år efter udlændingelovens § 25 b, stk. 1, oggældende for indrejse i alle EU- og Schengenlande og kantvangsudsendes til sit hjemland.””
3