Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1258953_0001.png
1258953_0002.png
1258953_0003.png
1258953_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. juni 2013PolitikontoretJean Elisabeth Hørdum2013-0032-0668716029
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 285 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2013. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 285 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere rapporten "Etnisk mangfoldig-hed i politiet" fra Institut for Menneskerettigheder, jf. (UUIalm. del - bilag 17 og redegøre for, hvorvidt, hvordan og hvor-når politiet vil følge de syv konkrete anbefalinger på side 112-120 i rapporten og føre de foreslåede foranstaltninger ud i li-vet. Hvis politiet ikke ønsker at følge en eller flere af anbefa-lingerne, bedes ministeren begrunde dette.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Rapporten fra Institut for Menneskerettigheder (IMR) serpå politiet som arbejdsplads med et ligebehandlingsperspektivud fra en hypotese om, at kulturen i politiet kan medvirke til atforklare politiets evne til at tiltrække relevante ansøgere medetnisk minoritetsbaggrund til politiuddannelsen.Rapportens analyse og konklusioner baserer sig på kvalitativeinterviews af 36 ansatte i politiet.I rapporten konkluderes, at man som politibetjent med etniskminoritetsbaggrund er synligt forskellig fra hovedparten af kol-legerne, og at man dermed bliver lagt mærke til både internt ipolitiet og eksternt på opgaver. Af den grund skal minoritets-betjentene hele tiden ”bevise”, at de er værdige til opgaven.Rapporten konkluderer endvidere, at der er en bramfri tone ipolitiet, og at den ud af ubetænksomhed ind i mellem bevirker,at der bliver anvendt et sprogbrug, der er unødvendigt og i vis-se tilfælde kan tangere chikane i retlig forstand. Rapporten pe-ger på, at det kan være vanskeligt for den enkelte minoritetsbe-tjent selv at påpege, og at det er væsentligt, at ledere i politiettager jargonen alvorligt og sætter grænser.Det fremgår af rapporten, at IMR anbefaler, at politiet supple-rer sit fokus på mangfoldig rekruttering med et styrket fokus påat sikre ligebehandling af alle i forhold til forfremmelse – her-under til besættelse af centrale og synlige poster i politiet. Deter ifølge IMR ikke uden betydning, hvor i organisationen mi-noritetsbetjentene er placeret. Politifolk med etnisk minoritets-baggrund, der udtaler sig på politiets vegne, vil ifølge IMRmedvirke til at tegne et billede af politiet som et sted, der ikkealene er defineret af etniske danskere.2
For så vidt angår den skriftlige optagelsesprøve til politiuddan-nelsen fremgår det af rapporten, at IMR anbefaler, at deriværksættes en indholdsmæssig analyse af prøven med henblikpå at afklare, om prøvernes udformning gør dem vanskeligereat gennemføre for ansøgere, der ikke har dansk som deres før-stesprog. Baggrunden er, at det i Rigspolitiets Rekruttering eropfattelsen, at ansøgere med etnisk minoritetsbaggrund tegnersig for en større andel af afslagene efter den skriftlige prøveend ansøgere med etnisk dansk.IMR anbefaler endvidere, at optagelsesprøverne til politiud-dannelsen fremover afvikles elektronisk, så det bliver muligtfor ansøgerne at gøre brug af stavekontrol mv. Baggrunden er,at for ansøgere med dansk som andetsprog kan fraværet afhjælpemidler tænkes at udgøre et problem i forbindelse medafviklingen af den skriftlige optagelsesprøve.Rapporten peger ligeledes på, at politiet er et sted, som er præ-get af stort engagement, og som medarbejderne – uanset etniskoprindelse – altovervejende er glade for at være en del af,hvorfor udgangspunktet for at handle på de nævnte forhold ergodt.

2.

Rigspolitiet kan i tilknytning hertil oplyse, at der i politiet eret stort fokus på at rekruttere blandt unge med etnisk minori-tetsbaggrund. Rigspolitiet er således af den opfattelse, at re-krutteringsarbejdet såvel som den generelle samfundsudviklingvil føre til flere politibetjente med etnisk minoritetsbaggrund ifremtiden.Politiets særlige fokus på rekruttering af ansøgere med etniskminoritetsbaggrund betyder bl.a., at der ydes en personlig vej-ledning af ansøgere med etnisk minoritetsbaggrund, som harpotentiale, men som ikke umiddelbart opfylder ansættelseskra-vene. Derudover er der etableret voksenpraktik og mentorord-ninger for ansøgere med etnisk minoritetsbaggrund, og dersamarbejdes med en række uddannelsesinstitutioner, interesse-organisationer, foreninger m.v., hvor der arbejdes med integra-tion.

3.

I forhold til IMRs anbefalinger omkring interne talemåder(jargon) og håndtering af ligebehandling kan Rigspolitiet meregenerelt oplyse, at politiets interne jargon og sprogbrug er endel af politiets organisationskultur og professionsetik.Der arbejdes på flere måder med dette område. F.eks. udgavpolitiet den 22. april 2013 en ny intern folder om etik, der be-handler en lang række emner af etisk karakter, herunder sprog-brug. Endvidere er der sket en videreudvikling af politiets in-terne dialogværktøj: Etik på Spil” fra 2011, som netop er ny-implementeret i politiet. Spillet behandler bl.a. sprogbrug og3
diskrimination både i et eksternt perspektiv i forhold til bor-gerne og i et internt perspektiv i forhold til politiets egne ansat-te. Endelig behandles politiets interne jargon og sprogbrug påkurset ”Politiorganisation, kultur og etik”, der er et fag på dennye politiuddannelse.Rigspolitiet kan i forhold til IMRs anbefalinger omkring desærlige udfordringer, der knytter sig til at være politibetjentmed etnisk minoritetsbaggrund oplyse, at der i politiet er fokuspå, at dets ledere kan håndtere alle medarbejdere med de indi-viduelle forudsætninger, som den enkelte har, herunder etniskminoritetsbaggrund, alder, køn osv. Politiet betjener i forvejenet mangfoldigt samfund, hvor politiet dagligt må forholde sigtil mennesker med forskellig alder, køn, etnisk oprindelse mv.,og emnet indgår derfor naturligt i den interne vidensdeling.I forhold til IMRs anbefaling om, at politiet supplerer sit fokuspå mangfoldig rekruttering med et styrket fokus på at sikre li-gebehandling af alle i forhold til forfremmelse – herunder tilbesættelse af centrale og synlige poster i politiet, f.eks. chefpo-ster, kan Rigspolitiet oplyse, at der i politiet er opmærksomhedpå de udfordringer, der er omkring ligebehandling og et stortfokus på at sikre ligebehandling i forhold til forfremmelse ogbesættelse af andre synlige poster i politiet. Samtidig er der ipolitiet bevidsthed om behovet for til enhver tid at udnævneden bedste kandidat til de enkelte stillinger i politiet.I forhold til IMRs anbefalinger omkring den skriftlige optagel-sesprøve i forbindelse med ansættelse som politistuderendekan Rigspolitiet oplyse, at den skriftlige optagelsesprøve erudarbejdet ud fra en analyse af og viden om de krav og det ni-veau af dansk og engelskkundskaber, der er nødvendige forden enkelte politistuderende at have ved opstart på Politisko-len. Det kan endvidere oplyses, at den skriftlige del af optagel-sesprøverne fra efteråret 2013 vil foregå elektronisk med ad-gang til stavekontrol.Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at der er aftalt et op-følgningsmøde i oktober 2013 med IMR, hvor status på politi-ets initiativer i anledning af IMRs rapport vil blive drøftet.”
4