Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1249807_0001.png
1249807_0002.png
1249807_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
17. maj 2013IndfødsretskontoretJesper Jarnit2013-0032-0669716467
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 283 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den8. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen(DF).
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 283 (Alm. del) fra Indfødsretsudvalget:

”Kan ministeren oplyse, om lovgivningen giver mulighed forat fratage en person hans eller hendes danske statsborgerskab,såfremt vedkommende har deltaget i terrorhandlinger i forbin-delse med "hellig krig" i f.eks. Syrien?”

Svar:

1.

Indfødsretslovens §§ 8 A til 8 E omhandler frakendelse af dansk ind-fødsret.Efter indfødsretslovens § 8 A kan den, der i forbindelse med sin erhvervel-se af dansk indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved forsæt-ligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie relevanteoplysninger, ved dom frakendes indfødsretten, hvis det udviste forhold harværet bestemmende for erhvervelsen.Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtræ-delse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 (ombl.a. terrorisme), ved dom frakendes sin danske indfødsret, medmindre denpågældende derved bliver statsløs. Er en person i udlandet straffet for enhandling, der efter stk. 1 kan medføre frakendelse af dansk indfødsret, kanindfødsret frakendes i medfør af straffelovens § 11, jf. indfødsretslovens §8 B, stk. 2.Det fremgår af straffelovens § 11, at er en person, der har dansk indfødsret,er bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her i landet, i enfremmed stat straffet for en handling, der efter dansk ret kan medføre fra-kendelse eller fortabelse af kald eller erhverv eller anden rettighed, kanfrakendelse heraf ske efter offentlig påtale her i landet.

2.

Det fremgår af forarbejderne til indfødsretslovens § 8 B, at det i over-ensstemmelse med almindelige betragtninger om proportionalitet er forud-sat, at domstolene ved vurderingen af, om en person skal frakendes danskindfødsret, foretager en afvejning af på den ene side forholdets grovhed ogpå den anden side en frakendelses betydning for den pågældende.Om det nærmere indhold af denne proportionalitetsafvejning fremgår bl.a.følgende af forarbejderne:
2
”Den betydning, frakendelse af dansk indfødsret har for en person,må bero på en konkret vurdering af den pågældendes forhold.Ved denne vurdering bør der navnlig lægges vægt på personens til-knytning her til landet og til udlandet, herunder det eller de lande,den pågældende tillige er statsborger i.Der kan i den forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og karak-teren af en persons ophold i Danmark og i udlandet. Den tid, en per-son har tilbragt i Danmark og i udlandet, kan således i sig selv havebetydning for den pågældendes tilknytning. Dette må imidlertidsammenholdes med karakteren af opholdene. Det bør således tillæg-ges særlig vægt, hvor den pågældende har fået sin opvækst, ligesomophold i udlandet kan tillægges mindre vægt, hvis udlandsopholdetskyldes arbejde for danske interesser, eller hvis den pågældende per-son under sit ophold i udlandet har bevaret en tæt tilknytning tilDanmark f.eks. gennem tilbagevendende feriebesøg, deltagelse idanske foreninger i udlandet m.v.Der kan endvidere bl.a. lægges vægt på en persons aktuelle familie-mæssige forhold her i landet og i udlandet samt den pågældendesrødder, herunder om familien har en langvarig tilknytning til Dan-markOgså sprogkundskaber kan have en betydning, herunder navnlig ihvilket omfang den pågældende behersker dansk og sproget i det el-ler de lande, den pågældende tillige er statsborger i.I tilfælde, hvor en person alene dømmes for mindre alvorlige for-hold, bør den pågældende kun frakendes dansk indfødsret, hvis den-ne sanktion må anses for at være af mindre indgribende betydningfor den pågældende. Dette vil navnlig være tilfældet, hvis den på-gældendes tilknytning her til landet er så ringe, at det minder om deomstændigheder, der i medfør af indfødsretslovens § 8 indebærerfortabelse af dansk indfødsret.I tilfælde, hvor en person dømmes for mere alvorlige forhold, børden pågældende som udgangspunkt frakendes dansk indfødsret. Denbetydning, en frakendelse har for pågældende, kan dog tale afgøren-de herimod. Herunder bør der ikke ske frakendelse i forbindelse medselv meget alvorlige forhold, hvis den pågældende ikke har nogen el-ler alene har en meget ringe tilknytning til et andet land. I disse si-tuationer bør Danmark tage ansvaret for den pågældende danskestatsborgers handlinger.Ved mere alvorlige forhold forstås som udgangspunkt forhold, derstraffes med fængsel i 2 år eller derover.”Der henvises til Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 4908-4909.
3