Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1222728_0001.png
1222728_0002.png
1222728_0003.png
1222728_0004.png
1222728_0005.png
Dato:Dok.:
19. februar 2013695329

UDKAST TIL TALE

til brug for forelæggelse i Folketingets Udvalg for Udlændinge- og

Integrationspolitik

den 21. februar 2013

af RIA-rådsmødet den 7.-8. marts 2013

[1. Indledning]

Den 7.-8. marts afholdes der rådsmøde om retlige og indre anliggender iBruxelles. Udvalget har fået tilsendt et samlenotat om sagerne på råds-mødet.Rådsmødet er det første formelle rådsmøde under irsk formandskab.De tre sager på dagsordenen, som er relevante for Integrationsudvalget,fremgår af dagsordenens punkt 2-4.Jeg kan oplyse, at samtlige dagsordenspunkter i morgen vil blive fore-lagt Europaudvalget til orientering.

[2. Schengen Governance – ændring af Schengen-grænsekodeksens

regler om midlertidig genindførelse af den indre grænsekontrol]

Dagsordenens

punkt 2

vedrører et forslag til ændring af Schengen-grænsekodeksens regler om midlertidig genindførelse af den indregrænsekontrol.Forslaget, der er en del af den såkaldte Schengen Governance pakke, ersat på dagsordenen med henblik på at opnå en generel indstilling i Rå-det.Forslaget har været omfattet af den suspension af samarbejdet med Rå-det, som Europa-Parlamentet gennemførte, som følge af at Rådet i junisidste år ændrede hjemmel for forslaget om Schengen-evalueringsmekanismen.Europa-Parlamentet besluttede dog i efteråret foreløbig at genoptagesamarbejdet med Rådet.Med forslaget skabes der bedre mulighed for at genindføre indre græn-sekontrol i ekstraordinære situationer, hvor der foreligger en alvorligtrussel mod den offentlige orden eller indre sikkerhed. En sådan trusselkan fx foreligge ved terrorhandlinger, som følge af organiseret krimina-litet eller ved alvorlige mangler ved kontrollen med de ydre grænser.
2
Som følge af det danske retsforbehold, deltager Danmark ikke i vedta-gelsen af forslaget til ændring af Schengen-grænsekodeksen. Da æn-dringen udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, har vi dog mu-lighed for at tilslutte os efterfølgende.Og regeringen er da også positivt indstillet over for ændringsforslaget.Vi lægger i den forbindelse vægt på, at det – som i dag – er medlems-landene selv, som beslutter at genindføre den indre grænsekontrol, hvisder foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller indresikkerhed.Vi kan samtidig støtte, at Rådet i ekstraordinære tilfælde kan anbefaleen medlemsstat at genindføre den indre grænsekontrol, hvis Schengen-områdets funktion er truet som følge af vedvarende alvorlige mangler iforbindelse med kontrollen ved de ydre grænser.En sådan mekanisme vil efter regeringens vurdering være med til atstyrke og forbedre Schengen-samarbejdet.

[3. Schengen Governance - Ændret forslag om indførelse af en eva-

luerings- og overvågningsmekanisme til kontrol af anvendelsen af

Schengen-reglerne]

Dagsordenens

punkt 3

vedrører den anden del af Schengen Governancepakken,nemligforslagettilændringafSchengen-evalueringsmekanismen.Sagen er på dagsordenen for rådsmødet med henblik på at opnå enighedi Rådet om det foreliggende forslag.Med forslaget fastsættes der mere præcise regler for de evalueringer afmedlemsstaternes gennemførelse af Schengen-reglerne, som finder stedinden for rammerne af Schengen-evalueringsmekanismen. Der fastsæt-tes således bl.a. regler om, hvor ofte evalueringerne skal finde sted ogom, hvordan der skal følges op på evalueringerne.Herudover lægges der med forslaget op til, at Kommissionen skal spilleen større rolle i forhold til evalueringerne. Kommissionen skal bl.a. ståfor planlægningen af evalueringerne og være hovedansvarlig for, at der3
følges op på disse, ligesom Kommissionen skal vedtage evaluerings-rapporterne.Det vil dog fortsat være Rådet, som skal vedtage de anbefalinger tilmedlemsstaterne, der udarbejdes på baggrund af evalueringsrapporter-ne.Forslaget til ændring af Schengen-evalueringsmekanismen er også om-fattet af det danske retsforbehold. Vi deltager derfor ikke i Rådets ved-tagelse af forslaget, men vil efterfølgende kunne tilslutte os ændringen.Regeringen er generelt positiv over for ændringen, som vil indebære enstyrkelse af Schengen-evalueringssystemet.

[4. Intelligente grænser]

Den sidste sag, jeg vil nævne, er dagsordenens

punkt 4,

som omhandlerforslagene til retsakter om intelligente grænser, som Kommissionenforventes at præsentere på rådsmødet.Forslagene er endnu ikke fremsat, og regeringen er derfor af gode grun-de ikke bekendt med forslagenes præcise indhold.På baggrund af den meddelelse om intelligente grænser, som Kommis-sionen fremlagde i oktober 2011, har vi dog en forventning om, at dervil være tale om to forslag til forordninger.Det drejer sig dels om et forslag til forordning om et system til registre-ring af tredjelandsstatsborgeres ind- og udrejser af Schengen-områdetog dels et forslag til forordning om et program for registrerede rejsendetredjelandsstatsborgere.De to systemer skal styrke bekæmpelsen af den ulovlige indvandring tilEU, samtidig med at de skal gøre det lettere for tredjelandsstatsborgere,der har et lovligt ærinde, at rejse ind i EU.Ind- og udrejsesystemet skal således gøre os i stand til – præcist og på-lideligt – at beregne varigheden af en persons tilladte ophold i EU ogkontrollere, at den pågældende person udrejser rettidigt. Systemet vil4
dermed give os en viden, som vi ikke har i dag, hvor der ikke føres sy-stematisk udrejsekontrol.Samtidig vil programmet for registrerede rejsende tredjelandsstatsbor-gere lette adgangen til Schengen-området for forhåndsgodkendte tredje-landsstatsborgere – det kan f.eks. være forretningsrejsende. Hermedundgår vi at bruge unødige ressourcer på at kontrollere tredjelandsstats-borgere, der ikke udgør nogen sikkerheds- eller immigrationsrisiko.Regeringen vil naturligvis først kunne fastlægge sin endelige holdningtil forslagene, når vi kender deres præcise indhold. Vi er dog genereltpositivt indstillet over for tiltag, der kan styrke grænsekontrollen, udenat ind- og udrejse for legitime rejsende besværliggøres unødigt.I den forbindelse kan jeg i øvrigt nævne, at de to forslag forventes atvære omfattet af retsforbeholdet. Det betyder som bekendt, at Danmarkikke deltager i vedtagelsen af forslagene og heller ikke vil være bundetheraf.Da forordningerne vil udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne,vil vi dog efterfølgende have mulighed for at tilslutte os forordningerne.

[5. Afslutning]

Det var en kort gennemgang af de sager, som er på dagsordenen for detkommende rådsmøde. Og I er naturligvis velkomne til at stille spørgs-mål.Tak.
5