Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1246969_0001.png
1246969_0002.png
1246969_0003.png
1246969_0004.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. maj 2013Asyl- og VisumkontoretAne Røddik Christensen2013-0032-0596671606
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 225 (Alm.del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 28. januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlemaf Folketinget Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Lennart Houmann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 225 (Alm.del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere artiklen fra Fyns Amts Avisden 20. december 2012 ”For let at være kriminel asylansøger”.Herunder bedes ministeren redegøre for, om de i artiklennævnte oplysninger er korrekte, og hvad baggrunden er fornetop denne betingede udvisningsdom. Endelig bedes ministe-ren redegøre for, om han mener, at de danske udvisningsreglerer stramme nok, når en asylansøger, der har overfaldet tremedarbejdere på Asylcenter Holmegaard, undgår udvisning,idet han af Retten i Svendborg idømmes betinget udvisningplus 6o dages ubetinget fængsel.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigsadvokaten, som har oplyst følgende:”I den artikel, spørgsmålet angår, omtales en konkret straffe-sag, der har været behandlet af Fyns Politi, og som er blevetafgjort af Retten i Svendborg. Jeg har derfor til brug for besva-relsen indhentet en udtalelse fra Fyns Politi.Fyns Politi har oplyst, at der i sagen var rejst tiltale mod en li-bysk statsborger for vold. Fyns Politi har endvidere oplyst, atder af anklagemyndigheden under sagen blev nedlagt påstandom, at den tiltalte skulle straffes med fængsel og udvises, sub-sidiært betinget udvises.Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 2, at en udlænding,der i forbindelse med en straffedom kan udvises efter bestem-melserne i bl.a. udlændingelovens §§ 22-24, skal udvises,medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationaleforpligtelser. Endvidere følger det af udlændingelovens § 24 b,stk. 1, at i tilfælde, hvor der ikke er grundlag for at udvise enudlænding, fordi dette vil være i strid med Danmarks internati-onale forpligtelser, skal udlændingen udvises betinget, med-mindre den pågældende er omfattet af EU-reglerne.Afgørelsen af, om en udvisning vil være i strid med Danmarksinternationale forpligtelser, vil bl.a. omfatte en vurdering af,om udvisningen som et eventuelt indgreb i udlændingens pri-vatliv og familieliv kan anses for nødvendigt i et demokratisksamfund af en række nærmere angivne hensyn, jf. artikel 8 iDen Europæiske Menneskerettighedskonvention. Der er taleom en samlet vurdering af den begåede kriminalitet og udlæn-dingens tilknytning til henholdsvis Danmark og hjemlandet, ogder er i praksis tale om afgørelser, der i udpræget grad beror på2
en konkret vurdering af den enkelte sags nærmere omstændig-heder.Fyns Politi har oplyst, at retten på baggrund af de konkrete op-lysninger i den omtalte sag fandt, at udvisning under hensyn tilden idømte straf ville stå i misforhold til indgrebet i udlændin-gens privatliv og familieliv, og at der således ikke var grundlagfor at udvise den pågældende. I overensstemmelse med udlæn-dingelovens § 24 b blev udlændingen herefter af retten udvistbetinget.Fyns Politi har desuden oplyst, at man ikke fandt grundlag forat overveje at indstille til statsadvokaten, at dommen burde an-kes. Det skyldes, at man vurderede, at der på baggrund af rets-praksis – og henset til, at den tiltalte blandt andet har ægtefælleog børn i Danmark – ikke ville være tilstrækkelig udsigt til, atanke ville føre til et andet resultat.”
Mere generelt kan jeg om udvisningsreglerne oplyse, at udlændingelovens§§ 22-24 indeholder regler om udvisning af udlændinge, der idømmes ube-tinget frihedsstraf.Udvisningsadgangen efter udlændingelovens §§ 22-24 er knyttet til læng-den af den konkret idømte straf samt til varigheden af udlændingens op-hold her i landet.Det følger således af udlændingelovens § 22, nr. 1-3, at udlændinge, derhar haft ophold her i landet i mere end de sidste 9 år (dog 8 år, hvis der ertale om udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7(asyl)) kan udvises, hvis de idømmes ubetinget straf af mindst 3 års fæng-sel. Det samme gælder, hvis udlændingen idømmes mindst 1 års fængselfor flere strafbare forhold, eller hvis udlændingen tidligere har fået en ube-tinget frihedsstraf og nu idømmes mindst 1 års fængsel.Udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5år, kan – ud over de tilfælde, der er omfattet af § 22, nr. 1-3 – udvises, hvisde idømmes ubetinget straf af mindst 1 års fængsel, jf § 23, nr. 1 og 2. Detsamme gælder, hvis udlændingen idømmes ubetinget straf af mindst 6 må-neders fængsel for flere strafbare forhold, eller hvis udlændingen tidligerehar fået en ubetinget frihedsstraf og nu idømmes mindst 6 måneders fæng-sel, jf. udlændingelovens § 23, nr. 3 og 4.Andre udlændinge – det vil sige udlændinge, der ikke har haft lovligt op-hold her i landet i mere end de sidste 5 år – kan udvises af de grunde, der3
er omfattet af §§ 22 og 23, jf. § 24, nr. 1. Herudover kan disse udlændingeudvises, hvis de idømmes betinget eller ubetinget frihedsstraf (uanset straf-fens længde), jf. udlændingelovens § 24, nr. 2.Idømmes en udlænding ubetinget frihedsstraf for bestemte straffelovsover-trædelser, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-8, kan udlændingen udvisesuanset varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset længdenaf den idømte frihedsstraf.En afgørelse om udvisning træffes i to led. Først vurderes det, om det kri-minelle forhold kan begrunde udvisning efter reglerne herom, jf. ovenfor.Er dette tilfældet, vurderes det konkret, om der er forhold, der taler imodudvisning.Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§22-24, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internationale for-pligtelser.Det er domstolene, der foretager den konkrete vurdering af, om udvisning iden enkelte sag kan ske inden for rammerne af Danmarks internationaleforpligtelser.Det helt klare udgangspunkt i sager om udvisning er således, at der skalske udvisning, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationa-le forpligtelser.Jeg finder herefter ikke, at der er behov for at stramme udvisningsreglerne.
4