Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1210135_0001.png
1210135_0002.png
1210135_0003.png
1210135_0004.png
1210135_0005.png
1210135_0006.png
1210135_0007.png
1210135_0008.png
Udlændingeafdelingen
Dato:Dok.:
628570

UDKAST TIL TALE

til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Z, Æ og Ø fra Udval-

get for Udlændinge- og Integrationspolitik den 24. januar 2013

Samrådsspørgsmål Z:

”På baggrund af indslag i TV2 Nyhederne den 5. december 2012, som af-slørede omfattende narkotikasalg i Sandholmlejren, bedes ministeren re-degøre for, hvad regeringen vil gøre for at løse problemerne med hårdkriminalitet i Sandholmlejren”.

Samrådsspørgsmål Æ:

”På baggrund af indslag i TV2 Nyhederne den 5. december 2012, som af-slørede omfattende narkotikasalg i Sandholmlejren, bedes ministeren re-degøre for, om han vil undersøge udbredelsen af kriminalitet og narkosalgi landets andre asylcentre – med henblik på at gribe hårdt ind over for det-te”.
Spørgsmål Z og Æ er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).

Samrådsspørgsmål Ø:

”På baggrund af indslag i TV2 Nyhederne den 5. december 2012, som af-slørede omfattende narkotikasalg i Sandholmlejren, bedes ministeren re-1
degøre for, om ministeren mener, at politiet og Røde Kors gør deres ar-bejde godt nok i Center Sandholm. Herunder bedes ministeren redegørefor, hvad han mener kan gøres bedre i samarbejdet mellem politi og RødeKors om kriminalitetsbekæmpelse i asylcentret.”
Spørgsmål Ø er stillet efter ønske fra Inger Støjberg (V).

Svar:

Tak for spørgsmålene. Jeg vil tillade mig at besvare dem samlet.Jeg vil gerne indlede med endnu en gang at slå fast, at handel med nar-kotika i landets asylcentre efter regeringens opfattelse er helt uaccepta-belt. Det skal der slås hårdt ned på – ligesom vi ikke skal acceptere, atnogle mennesker kommer til Danmark for at begå kriminalitet underdække af at være på flugt.
Asylcentersystemet er til for at huse de mennesker, der kommer tilDanmark, fordi de har måttet flygte fra deres hjemland. Der er ofte taleom sårbare personer, der har brug for trygge rammer. Det gælder ikkemindst det betydelige antal børn, som bor i bl.a. Sandholmlejren.
Jeg er derfor også glad for, at Udlændingestyrelsen har oplyst, at allemedarbejdere i landets asylcentre er blevet instrueret i at anlægge ennul-tolerance-tilgang, således at enhver kriminel handling, som perso-nalet bliver bekendt med, øjeblikkeligt anmeldes til politiet.
Jeg ved også, at politikredsene løbende følger kriminalitetssituationenpå de enkelte centre og reagerer, hvis der er behov.
Flere af de i alt 8 kredse, hvori der ligger asylcentre, har således iværk-sat særlige indsatser og aktioner, når der konkret har været mistanke omkriminalitet i asylcentrene.2

[Særligt om Center Sandholm]

Efter at det i august 2012 blev konstateret, at en del af de anholdte nar-kohandlere fra Vesterbro opholdt sig i Center Sandholm, har Nordsjæl-lands Politi skærpet fokus på Center Sandholm.
Nordsjællands Politi har bl.a. etableret et særligt samarbejde med Kø-benhavns Politi, der har ført til, at de to kredse har gennemført flere fæl-les koordinerede, politimæssige operationer i Center Sandholm.
I perioden fra slutningen af september 2012 til og med december 2012har politiet således gennemført i alt fire politiaktioner i Center Sand-holm, hvor der er foretaget ransagning af en række lokaliteter. Disse ak-tioner blev bl.a. iværksat i anledning af de indslag, der har været bragt iTV2.
De relevante myndigheder – det vil sige Udlændingestyrelsen, DanskRøde Kors, Nordsjællands Politi og Rigspolitiet – har desuden aftalt, atder skal afholdes hyppigere møder mellem centrets ledelse og politiet.
Nordsjællands Politi har endvidere besluttet at iværksætte en række po-litifaglige initiativer, herunderintensivering af Beredskabsafdelingens tilsyn med lejren. Detbetyder, at Nordsjællands Politis lokalpoliti er til stede i CenterSandholm flere timer dagligt.undervisningsmæssig bistand til Dansk Røde Kors i forhold tilindgivelse af anmeldelser til politiet omkring hændelser i CenterSandholm, og
3
fokus på hurtige afgørelser i alle kriminalitetsforhold, hvor asyl-ansøgere er sigtede.
Herudover er det aftalt, at Røde Kors skal føre mere konsekvent ad-gangskontrol med personer, der ønsker at komme ind på Center Sand-holm, således at det sikres, at alle personer, der får adgang til lejren, haret lovligt ærinde der.
Røde Kors vil også øge sin kontrol på fællesarealerne og aktivt forholdesig til, om personer, der antræffes på stedet, har ret til at være der ellerej. Til det formål har Røde Kors allerede øget sin bemanding i yderti-merne – det vil sige om natten og i weekenden. Dette betyder, at demange lovlydige beboere i Center Sandholm vil få nemmere ved at ind-berette kriminalitet til personalet.
Røde Kors har lavet en indstilling til Udlændingestyrelsen om, hvordansikkerhedsniveauet på Center Sandholm kan optimeres med bl.a. video-overvågning fællesarealer og hegnssikring, som vi nu kigger på.

[Baggrunden for kriminaliteten i Sandholm]

Der er altså taget en række initiativer af både Røde Kors og politiet forat forhindre kriminalitet i Center Sandholm.
Men vi må jo også spørge, om vi kan gøre noget mere grundlæggendefor at forhindre kriminalitet i Center Sandholm.
Jeg vil i den forbindelse gerne henvise til Røde Kors’ brev af 6. decem-ber 2012 til Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.
I brevet står der, at Røde Kors finder det problematisk, at Center Sand-holm – ud over at være modtagecenter for nytilkomne flygtninge – ogsåfungerer som indkvarteringssted for udviste kriminelle, som har haft4
ophold, men som ved dom i en straffesag er dømt til udvisning af Dan-mark. Røde Kors peger også på, at Røde Kors ved flere lejligheder haradvaret netop imod, at centeret fungerer både som indkvarteringsstedfor udviste kriminelle og modtagelsescenter for flygtninge.
Det fik ikke den tidligere regering til at adskille de udviste kriminellefra nyankomne flygtninge, men det gør vi nu.
Vi tager problemet alvorligt. Med asylaftalen, som regeringen indgikmed Enhedslisten og Liberal Alliance i september, er det besluttet, atCenter Sandholm fremover udelukkende skal være et modtagecenter, sånytilkomne flygtninge, herunder børnefamilier, ikke længere skal gåside om side med udvisningsdømte kriminelle.

[Kriminalitetssituationen i asylcentrene generelt]

Jeg vil nu vende mig mod spørgsmål Æ, hvorefter der ønskes en rede-gørelse for, om jeg vil undersøge udbredelsen af kriminalitet og narko-salg i landets asylcentre.
Og svaret på det spørgsmål er ganske kort: Det er allerede gjort.
Rigspolitiet har nemlig til brug for besvarelsen af spørgsmålet foretageten høring af landets 12 politikredse, hvoraf 8 som nævnt huser asylcent-re, og anmodet om politikredsenes vurdering af kriminalitetssituationeni forhold til hvert enkelt center.
Rigspolitiet har desuden bedt om oplysninger om eventuelle iværksatteinitiativer, hvis situationen i forhold til det enkelte center har givet an-ledning til sådanne.
5
På baggrund af politikredsenes oplysninger kan jeg sammenfattende op-lyse, at den kriminalitet, der foregår på eller udspringer fra centrene, haret omfang, hvor der typisk er tale om mindre alvorlig kriminalitet.
Rigspolitiet har oplyst, at den begåede kriminalitet typisk omfatter bu-tikstyveri, mindre hæleri, uro og uorden, dokumentfalsk, personelfalskog hærværk. Det omfatter desuden volds- og trusselssager primært in-ternt mellem asylansøgere eller i forhold til personalet på centrene.
Efter Rigspolitiets opfattelse er der generelt ikke belæg for at antage, atder i asylcentrene foregår organiseret kriminalitet. Og heller ikke alvor-ligere kriminalitet, såsom personfarlig kriminalitet, overtrædelser af vå-benlovgivningen eller overtrædelse af narkotikalovgivningen, synes atforekomme i noget betydeligt omfang.
Det er derfor også Rigspolitiets samlede vurdering, at der – når det gæl-der kriminalitetsniveauet og kriminalitetsudviklingen på centrene gene-relt – ikke er større problemer.
Også Udlændingestyrelsen vurderer, at der kun i begrænset omfang fo-regår kriminalitet på landets asylcentre.
Men man kan jo selvfølgelig spørge, hvordan Rigspolitiets oplysningerharmonerer med den omstændighed, at TV2 efter 3 forsøg med at hop-pe over hegnet havde held med at konstatere handel med narkotika iCenter Sandholm.
Jeg mener, man må hæfte sig ved, at Røde Kors i før omtalte brev tiludvalget har anført, at en utvetydig nul-tolerance over for kriminaliteter en klar forudsætning for at kunne tilbyde asylansøgerne et trygt op-hold på centrene, og at alle medarbejdere derfor løbende er instrueret i,at observationer eller mistanker om kriminalitet skal anmeldes til politi-et.6
Vi må derfor kunne forvente, at skulle noget tilsvarende til det, somTV2 sidste år konstaterede, finde sted, så vil politiet blive underrettet oggribe ind over for det.

[Afslutning]

Til slut vil jeg vende mig mod spørgsmål Ø, der rejser det spørgsmål,om politiet og Røde Kors gør det godt nok.
Og ja, det mener jeg faktisk er tilfældet. For som jeg nu har beskrevet,er der et velfungerende og løbende samarbejde mellem politiet og ledel-serne på de enkelte asylcentre, hvilket er en vigtig forudsætning for atbekæmpe kriminalitet i asylcentrene.
Og den seneste tids mediefokus på særligt forholdene i Center Sand-holm har jo netop ført til, at Røde Kors og politiet har set indad ogovervejet, hvad der yderligere kan gøres. Og på den baggrund er der,som jeg har været inde på, iværksat en række initiativer for at bekæmpekriminaliteten.
Det gælder formentlig i landets asylcentre som i landet i øvrigt, at detvil være naivt at tro, at vi helt kan fjerne enhver form for kriminalitet.Men jeg er til gengæld sikker på, at de initiativer, der er sat i værk, ervejen frem i forhold til at reducere kriminaliteten i asylcentrene og sam-tidig sende et klart signal om, at vi ikke vil tolerere, at kriminelle mis-bruger af asylsystemet til skade for dem, som asylsystemet er skabt for.
Tak.
7
8