Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1168923_0001.png
1168923_0002.png
1168923_0003.png
1168923_0004.png
1168923_0005.png
1168923_0006.png
1168923_0007.png
1168923_0008.png
1168923_0009.png
1168923_0010.png
Udlændingekontoret
Dato:Dok.:
565600
UDKAST TIL TALEtil brug for besvarelse af samrådsspørgsmål A, B, C og D (Alm. del)fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og IntegrationspolitikMandag den 8. oktober 2012 kl. 11Samrådsspørgsmål A:”Hvilke ekstraordinære tiltag agter ministeren at iværksætte med detformål at styrke politiets indsats mod udlændinge, der opholder sig ille-galt i Danmark?”Samrådsspørgsmål B:”Hvad vil ministeren gøre for at bekæmpe problemet med personer, deropholder sig i Danmark illegalt på udlejede identiteter. Spørgsmåletstilles på baggrund af artikel i Berlingske den 30. marts 2012 ”Salg afidentiteter stiger voldsomt”.”Samrådsspørgsmål C:”Er ministeren enig i, at Schengen-samarbejdet og de åbne grænser iEU er årsag til problemet med illegale udlændinge i Danmark, og vilministeren på den baggrund genoverveje Danmarks medlemskab afSchengen?”Samrådsspørgsmål D:”Hvilke ekstraordinære initiativer agter ministeren at iværksætte meddet formål at sikre at de danske myndigheder, herunder statsforvaltnin-ger og kommuner, er tilstrækkeligt klædt på til at kontrollere, hvorvidt
1
dokumenter, der giver ret til ophold i Danmark, er lovlige og i overens-stemmelse med gældende lovgivning?”[Indledning]De spørgsmål, der skal besvares her i dag, handler alle om udlændinge,der opholder sig ulovligt i Danmark og i den forbindelse enten arbejderulovligt eller modtager forskellige former for ydelser fra den danskestat.Vi er fem ministre, der i dag skal besvare spørgsmål om dette emne, ogjeg vil derfor kort nævne, hvordan vi har tænkt os at gribe det an.Jeg vil som justitsminister indlede med at besvare spørgsmålene A, B,C og D.Herefter fortsætter skatteministeren efterfulgt af beskæftigelsesministe-ren, social- og integrationsministeren og endelig ministeren for sundhedog forebyggelse.Lad mig starte med at takke for spørgsmålene. Det er et vigtigt emne,som spørgeren her tager op.Det er helt uacceptabelt, at personer indrejser og opholder sig ulovligt iDanmark og i den forbindelse måske også arbejder ulovligt eller mod-tager ydelser. Udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig i Danmark,skal naturligvis udrejse af landet.Jeg vil derfor også allerede nu understrege, at det er et emne, som rege-ringen prioriterer meget højt.Jeg er derfor glad for at få lejlighed til at redegøre for en række af detiltag, som regeringen har iværksat på området.[Spørgsmål A om en styrkelse af den politimæssige indsats]Jeg vil nu gå over til besvarelsen af samrådsspørgsmål A, hvor derspørges til, hvilke ekstraordinære tiltag jeg agter at iværksætte med det
2
formål at styrke politiets indsats mod udlændinge, der opholder sig ille-galt i landet.Jeg tillader mig at lægge til grund, at spørgerens interesse retter sig modtredjelandsstatsborgere og EU-borgere, der ikke er i besiddelse af en til-ladelse til ophold i Danmark, det være sig et visum, en opholdstilladelseeller andet.[Omfanget af udlændinge med ulovligt ophold i Danmark]Der har været forskellige tal i spil, når der tales om omfanget af udlæn-dinge, som opholder sig ulovligt her i landet. Jeg tror, vi alle sammenhusker den debat herom, der opstod i foråret – blandt andet foranledigetaf nogle artikler i Politiforbundets blad, hvor betjente blev citeret for, atdet antagelig drejer sig om mellem 20.000 og 50.000 personer.Andre medier greb den historie, og i de følgende dage blev det hyppigtgentaget, at der befinder sig 50.000 ulovlige udlændinge i Danmark.Spørgerens eget parti gik endda skridtet videre og indrykkede op til 1.maj i år helsides annoncer mod fagbevægelsen i landets aviser. Detfremgik heraf, at kilder anslår, at der opholder sig 40.000 illegale arbej-dere her i landet.Det korte af det lange er imidlertid, at ingen ved, hvad det rigtige tal er.Det drejer sig jo om personer, der opholder sig ulovligt i landet og der-for anstrenger sig forikkeat påkalde sig opmærksomhed fra offentligemyndigheder mv.Der er derfor tale om gisninger og slag på tasken.Rigspolitiet har da også udtalt, at de tal, der har været bragt i spil, ikkestammer fra Rigspolitiet, som meget nødigt giver sig af med at gætte el-ler løseligt antage.Når jeg gør et nummer ud af dette, er det ikke et udtryk for, at jeg ikkeanerkender, at problemet eksisterer. Jeg vil blot gerne mane til forsig-tighed med hensyn til at slynge om sig med tal, som er så usikre, somdet her synes at være tilfældet.3
[Politiindsatsen]Med det sagt vil jeg dog igen slå fast, at regeringens linje over for ud-lændinge, der opholder sig ulovligt her i landet, selvsagt er, at de skaludvises og så vidt muligt sendes ud af landet.Der er derfor behov for en offensiv politimæssig indsats i forhold til ud-lændinge uden lovligt ophold. Der er derfor fra politiets side stor fokuspå indsatsen mod kriminelle og udlændinge med ulovligt ophold.Kontrol i forhold til udlændinges opholdsgrundlag foregår løbende somet led i politiets sædvanlige opgavevaretagelse, og jeg kan forsikre om,at der er en ganske høj kontrolhyppighed.Politiindsatsen omfatter blandt andet løbende undersøgelser af udlæn-dinges opholdsgrundlag rettet mod relevante brancher og geografiskeområder på baggrund af aktuelle risikovurderinger.I tilknytning til kontrolaktionerne vil der blive etableret mere undervis-ning internt i politiet for at sikre, at samtlige politikredse er klædt på tilden styrkede indsats, der retter sig mod både den udenlandske arbejds-kraft og de udenlandske virksomheder.Politiet deltager desuden i et effektivt tværfagligt myndighedssamarbej-de med blandt andet skattemyndighederne om de såkaldte ”Fair Play”-aktioner. Ved disse aktioner opsøger politiet sammen med blandt andetSKAT konkrete virksomheder og kontrollerer, om de ansatte har lovligtopholdsgrundlag. Jeg ved, at skatteministeren vil komme nærmere indpå disse kontrolaktioner lidt senere.I nogle politikredse er indsatsen over for udlændinge med ulovligt op-hold forankret i særlige organisatoriske enheder. Det er eksempelvis til-fældet i de politikredse, der dækker grænseområderne.Lad mig i den forbindelse også fremhæve Udlændingekontrolgruppen iKøbenhavns Politi, som blev etableret i efteråret 2011, og hvis målret-tede indsats allerede har kastet rigtig gode resultater af sig.
4
Udlændingekontrolgruppen er en operativ enhed, der fører kontrol bådeved besøg på virksomheder, restauranter, kiosker, hoteller og på gade-plan. Der er således tale om en klar styrkelse af indsatsen mod kriminel-le udlændinge, ulovligt arbejde og ulovligt ophold.Siden oprettelsen af Udlændingekontrolgruppen i efteråret 2011 er derbehandlet ca. 500 sager, udvist mere end 300 personer og udstedt bøderfor cirka 3,5 millioner kroner som følge af gruppens arbejde.Rigspolitiet har desuden oplyst, at en række andre politikredse har op-rettet særlige udlændingeafdelinger og dermed har øget fokus på ulov-ligt ophold.Jeg vil herudover også nævne den aftale, som Rigspolitiet indgik medArbejdstilsynet den 20. februar 2012, som er et led i udmøntningen affinanslovsaftalen om bekæmpelse af social dumping. Aftalen indebæ-rer, at der i 2012 og 2013 gennemføres en række fælles kontrolaktionerrettet mod service- og byggebranchen. Den første af sin art fandt stedden 7. marts i år.Jeg ved, at min kollega beskæftigelsesministeren vil komme nærmereind på regeringens initiativer mod social dumping i sin besvarelse lidtsenere.[Spørgsmål B om bekæmpelse af ulovligt ophold på udlejede identi-teter]Jeg vil nu vende mig mod samrådsspørgsmål B om personer, der har”lejet” eller ”købt” en eksisterende EU-borgers identitet og på den må-de opnår adgang til at arbejde her i landet.Det er selvfølgelig aldeles uacceptabelt, at udlændinge lejer eller køberen identitet. Der er her tale om en strafbar handling, og det er vigtigt, atikke bare myndighederne, men også virksomheder og andre er opmærk-somme på sådanne personer, og at politiet orienteres herom.Når det er sagt, må vi nok desværre erkende, at der er tale om et stigen-de problem.
5
Københavns Politi har i hvert fald oplyst, at der siden oprettelsen i sep-tember 2011 af den nye Udlændingekontrolgruppe er konstateret fleresager om udlændinge med ulovligt ophold, som har lejet en identitethos personer, der opholder sig lovligt her i landet og altså derfor harægte identitetspapirer. Det gælder f.eks. opholds- og arbejdstilladelser.Disse udlændinge låner eller lejer de nødvendige identitetspapirer ogkan på den baggrund skaffe sig arbejde her i landet.Regeringen lægger meget stor vægt på, at det etablerede samarbejdemyndighederne imellem om dette vigtige emne fortsættes og styrkes.Jeg kan oplyse, at der løbende er drøftelser mellem Københavns Politipå den ene side og SKAT og Udlændingestyrelsen på den anden sideom mulighederne for at styrke og udbygge samarbejdet.Samtidig prioriterer vi øget gensidig informationsudveksling mellem re-levante myndigheder. Det vurderes også, hvordan myndighederne kanudvikle endnu bedre kontrolsystemer, der kan medvirke til at imødegåproblemet.Jeg har allerede nævnt nogle af de tiltag, som er blevet iværksat, herun-der det landsdækkende myndighedssamarbejde dels i regi af ”FairPlay”-indsatsen, dels i regi af indsatsen mod social dumping, der altsammen er væsentlige elementer i myndighedernes indsats over formisbrug af andres identiteter.Men det er også vigtigt at oplyse i dag, at der allerede er en række per-soner, der er blevet sigtet i den her type af sager. Disse personer er fun-det i det samarbejde med SKAT, som jeg allerede har været inde på, el-ler i forbindelse med efterforskning af andre sager.Vores indsats bærer altså i høj grad frugt, og vi fortsætter selvfølgeligarbejdet.[Udsendelse]Lad mig også understrege, at personer, der opholder sig her i landet påen lejet identitet eller på anden måde har snydt sig til et opholdsgrund-6
lag, ikke alene har begået noget strafbart – de har heller ikke ret til atvære her. Og derfor skal de også straffes og efterfølgende sendes ud aflandet.Udlændinge, der ikke har ret til at opholde sig her i landet, har pligt tilat udrejse. Og hvis ikke det sker frivilligt, drager politiet omsorg for ud-rejsen.[Spørgsmål C om Schengen-samarbejdet og åbne grænser]I samrådsspørgsmål C spørges til, om jeg er enig i, at Schengen-samarbejdet og de åbne grænser i EU er årsag til problemet med illegaleudlændinge i Danmark, og om jeg på den baggrund vil genovervejeDanmarks medlemskab af Schengen.Det er regeringens opfattelse, at den danske deltagelse i Schengen-samarbejdet og det frie rejseområde er til gavn for Danmark og danskeborgere.Jeg ser derfor ingen grund til at genoverveje Danmarks medlemskab afSchengen-samarbejdet.Regeringen er af den holdning, at problemerne med ulovlig indvandringbedst løses gennem en fælles indsats inden for Schengen-samarbejdet.Rigspolitiet har til brug for samrådet i dag oplyst, at risikoen for ulovligindrejse via Danmarks ydre Schengen-grænser vurderes at være megetlille.Det er i den forbindelse afgørende, at der både fra dansk side og de an-dre Schengen-landes side løbende arbejdes på at sikre en effektiv ogstyrket kontrol ved de ydre grænser.Dette søges blandt andet opnået:- gennem bistand fra EU’s grænseagentur, Frontex,- ved fordelingen af midler via EU’s grænsefond til Schengen-landene og- ved gennemførelse af handlingsplanen til bekæmpelse af ulovligindvandring fra april, hvor jeg kan fremhæve styrkelsen af sam-7
arbejdet med transitlande og oprindelseslande om tilbagetagelseog en effektiv grænsekontrol ved den græsk-tyrkiske grænse.Desuden pågår der et arbejde med at styrke EU-lovgivningen på områ-det, herunder ved den såkaldte Schengen Governance-pakke.Med hensyn til ophævelsen af den indre grænsekontrol inden forSchengen-området vil jeg minde om, at politiet løbende foretager stik-prøvevis kontrol i forbindelse med ind- og udrejser over de indre græn-ser, hvilket for eksempel var tilfældet i Kastrup Lufthavn over somme-ren 2012. Og Dublin-forordningen og Eurodac-forordningens fingeraf-trykssystem udgør vigtige redskaber i denne sammenhæng.[Spørgsmål D om statsforvaltningernes og kommunernes kontrol]Nu vil jeg vende mig mod samrådsspørgsmål D, der drejer sig om denkontrol, der finder sted i statsforvaltningerne og kommunerne.[Kommunernes kontrol i forbindelse med registrering i CPR]Kommunerne har ansvaret for at registrere indrejse i CPR. En sådan re-gistrering forudsætter, at der foreligger et lovligt opholdsgrundlag iDanmark. Har udlændingemyndighederne udstedt en opholdstilladelseeller et registreringsbevis til en udlænding, vil kommunerne kunne læg-ge til grund, at vedkommende har lovligt ophold.Kommunerne skal dermed ikke – som det ellers antydes i spørgsmålet –kontrollere dokumenter med henblik på at vurdere retten til ophold.Men kommunerne skal naturligvis undersøge, om indehaveren af op-holdstilladelsen eller registreringsbeviset nu også er den person, somønsker at blive registreret i CPR.Nu hører CPR-lovgivningen jo under min kollega, økonomi- og inden-rigsministerens ressort. Men jeg kan oplyse, at langt de fleste kommu-ner kræver personligt fremmøde i forbindelse med registrering af ind-rejse i CPR. Dette giver – efter regeringens opfattelse – kommunerne etgodt redskab i forhold til at sikre korrekte registreringer i CPR.
8
[Identitetskontrol i statsforvaltningerne]Statsborgere fra EU-lande kan få udstedt et registreringsbevis af stats-forvaltningerne, hvis de f.eks. har lønnet arbejde i Danmark.Statsforvaltningerne har oplyst, at deres medarbejdere er meget op-mærksomme på, at det kontrolleres,delsom ansøgeren svarer til perso-nen i rejsedokumentet,delsom dokumentet er ægte.For at være klædt bedre på til opgaven har medarbejderne i statsforvalt-ningerne modtaget undervisning i kontrol af rejsedokumenter. Statsfor-valtningerne har også flere tekniske hjælpemidler til rådighed. Det gæl-der f.eks. ultraviolette lamper og it-baserede pas-tjek-programmer.Statsforvaltningerne overvejer også sammen med Rigspolitiet, om derer behov for et koordineret samarbejde på landsplan.Rigspolitiets dokumentsektion vil desuden snart holde et landsdækken-de kursus for statsforvaltningernes udlændingemedarbejdere om identi-tetskontrol og rejsedokumenter.Endelig arbejder statsforvaltningerne på at styrke vejledningen omstatsforvaltningernes behandling af EU-opholdssager og samarbejdetmed politiet om identitetskontrol.Der eksisterer altså allerede et solidt samarbejde mellem Rigspolitiet ogstatsforvaltningerne, og jeg har fuld tillid til statsforvaltningernes vare-tagelse af kontrolopgaven.
[Afslutning]Lad mig afslutningsvis endnu engang slå fast, at regeringen ikke kanacceptere, at udlændinge opholder sig og arbejder ulovligt i Danmarkog i den forbindelse modtager ydelser fra den danske stat. Regeringenslinje over for udlændinge, der opholder sig ulovligt her i landet, er selv-sagt, at de skal udvises og så vidt muligt sendes ud af landet.Det gælder naturligvis også udlændinge, der opholder sig her i landet påen lejet identitet eller på anden måde har snydt sig til et opholdsgrund-9
lag. Vi skal alle være opmærksomme på personer, der begår sådannestrafbare handlinger, således at politiet orienteres herom hurtigst muligt.Som jeg har nævnt, er der iværksat en lang række tiltag med det formål atbekæmpe dette problem. Og der er i det hele taget løbende stor opmærk-somhed på fortsat at styrke indsatsen på området.
Og så vil jeg lade ordet gå videre til skatteministeren.TAK.
10