Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1230562_0001.png
1230562_0002.png
1230562_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
22. marts 2013Kontoret for HumanitærOphold og UdsendelserSagsbeh: Dorthe Lønberg KaniaSagsnr.: 2013-0032-0582Dok.:663213
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 209 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den18. januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen(DF).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 209(Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik:

”Vil ministeren kommentere artiklen i Information den 15. ja-nuar 2012 ”Bommert hos politiet førte til fejlagtige afslag iasylsager” samt redegøre for, om de i artiklen nævnte afvisteasylansøgere alligevel ender med at få asyl i Danmark?http://www.information.dk/4479577”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende.”Som det fremgår af Flygtningenævnets bidrag af 11. september 2012til besvarelse af spørgsmål 461 stillet af Folketingets Udvalg for Ud-lændinge- og Integrationspolitik den 9. august 2012, kan en udlænding,der isoleret set opfylder betingelserne for en opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 7, stk. 1 eller 2, nægtes opholdstilladelse, hvis udlæn-dingen allerede har opnået opholds-tilladelse i et andet land, eller hvisudlændingen har en nær tilknytning til et andet land, hvor udlændingenmå antages at kunne opnå beskyttelse, jf. herved udlændingelovens § 7,stk. 3 (første asylland).Efter nævnets praksis er det blandt andre en betingelse for at anvende §7, stk. 3, at det er muligt for ansøgeren at indrejse lovligt og tage lovligtophold i det pågældende første asylland, ligesom ansøgerens personligeintegritet og sikkerhed skal være beskyttet i første asyllandet.Flygtningenævnet har i overensstemmelse med denne praksis i en rækkekonkrete sager vedrørende kurdere fra Iran, hvor det er lagt til grund, atansøgerne isoleret set er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, i for-hold til Iran, og hvor de pågældende er født eller opvokset i flygtninge-lejre i Irak og har opholdt sig i det nordlige Irak forud for udrejsen tilDanmark, fundet, at KRI i det nordlige Irak kan udgøre et første asyl-land for de pågældende.Ved brev af 4. december 2012 til Flygtningenævnet har Rigspolitietmeddelt, at den irakiske ambassade i Danmark har oplyst, at ambassa-den alene vil udstede rejsedokumenter til irakiske statsborgere, som er ibesiddelse af irakiske identitetspapirer og som frivilligt ønsker at vendetilbage til Irak. Efter politiets opfattelse må det herefter anses for ud-sigtsløst at udsende iranske kurdere til KRI, uanset om der er tale omfrivillig eller tvangsmæssig udsendelse.2
Flygtningenævnets koordinationsudvalg har på denne baggrund den 30. januar 2013besluttet, at de nævn, der oprindeligt har truffet afgørelse i sagerne, skal genoptagebehandlingen af sagerne med henblik på at meddele opholdstilladelse efter udlændin-gelovens § 7, stk. 1, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Flygtningenævnethar herefter genoptaget behandlingen af de pågældende sager, og nævnet har i februarog marts 2013 har meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, isamtlige sager.”
3