Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Udlændinge-og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
31. oktober 2012UdlændingekontoretMarianne Ulrik Mertens2012-0032-0430560966
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (Alm. del), som FolketingetsUdvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministe-ren den 3. oktober 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra JohanneSchmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere UUI alm. del - bilag 169 (folketingsåret2011-12) og enkeltvis besvare de deri stillede fire spørgsmål.”
Svar:
Hr. Steen Malmquist Andersen spørger, hvorfor regeringen ikke har lem-pet kravet om, at en herboende ægtefælle, som ønsker ægtefællesammen-føring i Danmark, i 3 år forud for afgørelsen ikke må have modtaget of-fentlig hjælp efter lov om aktiv social politik eller integrationsloven. Hr.Steen Malmquist Andersen har endvidere en række bemærkninger om,hvordan denne regel får betydning for personer, som har ret til fleksydelse.Jeg skal hertil bemærke, at det er en grundlæggende forudsætning for, aten herboende person kan få ægtefællesammenføring, at vedkommende kanforsørge sig selv og sin ægtefælle.Den herboende ægtefælles evne til selvforsørgelse og tilknytning til ar-bejdsmarkedet har væsentlig betydning for både personens egen integrati-on – hvis den herboende person er udlænding – og for den familiesammen-førte ægtefælles og parrets eventuelle børns integration og mulighed for atopnå tilknytning til det danske samfund.Med et krav om, at den herboende ægtefælle i 3 år forud for afgørelsen omægtefællesammenføring ikke må have modtaget offentlig hjælp sikres det,at den herboende ægtefælle har en stabil og længerevarende tilknytning tilarbejdsmarkedet, før der gives tilladelse til familiesammenføring med enudenlandsk ægtefælle. Det giver efter regeringens opfattelse det bedstefundament for en vellykket integration.Det bemærkes, at kravet ikke stilles, hvis ganske særlige grunde, herunderhensynet til familiens enhed, afgørende taler derimod.Regeringen har ikke planer om at tage initiativ til en ændring af reglernepå området.I forhold til hr. Steen Malmquist Andersens bemærkninger om herboendedanske statsborgere og herboende udenlandske statsborgere, der ønskerægtefællesammenføring, og at disse grupper bør behandles forskelligt, skal2
jeg bemærke, at udlændingeloven som udgangspunkt stiller de samme be-tingelser over for danske såvel som udenlandske statsborgere, som ønskerægtefællesammenføring i Danmark.Dog er der enkelte undtagelser til dette udgangspunkt. Eksempelvis stillestilknytningskravet ikke, hvis den herboende ægtefælle har haft dansk ind-fødsret i 26 år. Det samme gælder for herboende udlændinge – dog kunhvis den herboende er født og opvokset i Danmark eller er kommet tilDanmark som mindre barn og har opholdt sig lovligt i Danmark i 26 år.Denne gruppe antages i kraft af deres langvarige ophold at have den for-nødne tilknytning her til landet.
3