Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1225965_0001.png
1225965_0002.png
1225965_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. marts 2013Asyl- og VisumkontoretMarie Rose Kortzau2013-0032-0571654856
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 197 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den11. januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Christina Toftegaard Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 197 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt mangel på politiper-sonale i Københavns Lufthavn i Kastrup er skyld i, at der dag-ligt ankommer et større antal illegale indvandrere og flygtningemed eksempelvis Easy Jet fra Milano, men grundet den mang-lende kontrol siver de blot videre ud i samfundet uden at væreudsat for nærmere kontrol.”

Svar:

Justitsministeriet er ikke er bekendt med statistik omkring antallet af ille-gale indvandrere og flygtninge, der dagligt ankommer til KøbenhavnsLufthavn fra Milano. Som oplyst af Rigspolitiet til brug for Justitsministe-riets besvarelse den 12. december 2012 af spørgsmål nr. 51 (Alm. del) fraFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, så foretagerKøbenhavns Politi ikke rutinemæssig kontrol af passagerer, der ankommeri Københavns Lufthavn i Kastrup fra andre Schengen-lande, men foretageralene kriminalitetskontrol på baggrund af en konkret mistanke om krimi-nelle forhold, såsom dokumentfalsk, personelfalsk, menneskesmugling,smugleri, organiseret kriminalitet mv.Baggrunden herfor er Danmarks deltagelse i Schengen-samarbejdet, sombl.a. kræver ophævelse af kontrollen ved de indre grænser.Det fremgår bl.a. af artikel 21 i forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage(Schengen-grænsekodeks), at ophævelse af grænsekontrollen ved de indregrænser ikke berører medlemsstaternes kompetente myndigheders udøvel-se af politimæssige beføjelser i henhold til national ret, så længe udøvelsenaf disse beføjelser ikke har tilsvarende virkning som grænsekontrol. Dan-mark deltog som følge af retsforbeholdet ikke i vedtagelsen af denne rets-akt, som udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, men har efterføl-gende besluttet at gennemføre retsakten i dansk ret på mellemstatsligtgrundlag i medfør af protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet sombilag til Lissabontraktaten.Politiet har således mulighed for at foretage stikprøvevis kontrol i forbin-delse med ind- og udrejser over de indre grænser, når det foregår ud fra etkriminalitetsbekæmpende hensyn, såsom at pågribe personer, der rejseruden påkrævede rejsedokumenter eller med forfalskede rejsedokumenter.2
For så vidt angår antallet af kriminalitetskontroller skal Justitsministeriethenvise til ministeriets besvarelse den 12. december 2012 af spørgsmål nr.51 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspo-litik.Rigspolitiet har endvidere til brug for besvarelsen af dette spørgsmål op-lyst, at Københavns Politi fortsat gennemfører daglige kriminalitetskon-troller på interne Schengen-ankomster.
3