Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1246326_0001.png
1246326_0002.png
1246326_0003.png
1246326_0004.png
1246326_0005.png
1246326_0006.png
1246326_0007.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. maj 2013Asyl- og VisumkontoretAnne-Marie Træholt2013-0032-0562651471
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 186 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den8. januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen(DF).
Morten Bødskov/Lennart Houmann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 186 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik:

”Vil ministeren redegøre for reglerne for asyl, herunder i sær-lig grad hvad angår reglerne for hvornår og hvordan myndig-hederne vurderer, hvorvidt en asylopholdstilladelse kan ind-drages pga. stabile forhold i hjemlandet eller i nærområdet?”

Svar:

1.

Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der efter ansøgning opholdstil-ladelse til en udlænding, hvis udlændingen er omfattet af flygtningekon-ventionen (konventionsstatus).Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der efter ansøgning opholdstilla-delse til en udlænding, hvis udlændingen ved en tilbagevenden til sit hjem-land risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskeligeller nedværdigende behandling eller straf (beskyttelsesstatus).

2.

Det følger af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, at en tidsbegrænsetopholdstilladelse kan inddrages, når grundlaget for ansøgningen eller op-holdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er til stede, herunder når ud-lændingen har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, og forholdene, der harbegrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlæn-dingen ikke længere risikerer forfølgelse, jf. §§ 7 og 8.Det følger desuden af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, at en tidsbe-grænset eller tidsubegrænset opholdstilladelse altid kan inddrages, når enudlænding, der har opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2, rejserpå ferie eller andet korterevarende ophold til det land, hvor den myndig-hed, der har givet opholdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikererforfølgelse omfattet af § 7, og forholdene, der har begrundet opholdstilla-delsen, har ændret sig på en sådan måde, at udlændingen ikke længere risi-kerer sådan forfølgelse, jf. § 7 og § 8, stk. 1 og 2. Inddragelse kan ske ind-til 10 år efter det tidspunkt, hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang.Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse finder bestemmelsen iudlændingelovens § 26, stk. 1, tilsvarende anvendelse. Dette følger af ud-lændingelovens § 19, stk. 6. Der skal således ved afgørelser om inddragel-se af opholdstilladelser tages hensyn til, om inddragelsen må antages atvirke særligt belastende på grund af bl.a. udlændingens tilknytning til detdanske samfund, udlændingens tilknytning til herboende personer, konse-2
kvenserne for herboende nære familiemedlemmer og udlændingens mang-lende eller ringe tilknytning til hjemlandet.Afgørelser om inddragelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens§ 7, jf. udlændingelovens § 19, træffes af Udlændingestyrelsen i første in-stans med klageadgang til Flygtningenævnet, jf. udlændingelovens § 53 a,stk. 1, nr. 2.

3.

Udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, er senest affattet ved lov nr. 365 af6. juni 2002 om ændring af udlændingeloven m.fl.Det fremgår bl.a. af forarbejderne til lov nr. 365 af 6. juni 2002, jf. be-mærkningerne til § 1, nr. 21, i lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002, atbestemmelsen i § 19, stk. 1, nr. 1, indebærer, at Udlændingestyrelsen skalundersøge, om der er grundlag for at inddrage en tidsbegrænset opholdstil-ladelse meddelt efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, når styrelsen bliveropmærksom på forhold, der kan tyde på, at opholdsgrundlaget for en ud-lænding med konventions- eller beskyttelsesstatus var urigtigt eller ikkelængere er til stede. Dette gælder både, hvis konkrete forhold vedrørendeden enkelte udlænding har ændret sig på en sådan måde, at udlændingenikke længere risikerer forfølgelse, og hvis de generelle baggrundsoplys-ninger viser, at forholdene i den pågældendes hjemland har ændret sig påen sådan måde, at den pågældende ikke længere risikerer forfølgelse.Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det endvidere bl.a., at Udlæn-dingestyrelsen skal foretage en gennemgang af et antal relevante prøvesa-ger vedrørende personer fra det pågældende land, hvis baggrundsoplysnin-gerne om forholdene i lande, hvorfra Danmark har modtaget udlændinge,der meddeles konventions- eller beskyttelsesstatus, viser, at forholdene i etland har ændret sig afgørende. Udlændingestyrelsen skal i den forbindelsevurdere, om de pågældendes opholdstilladelser skal inddrages under hen-visning til, at forholdene i hjemlandet har ændret sig på en sådan måde, atde pågældende ikke længere risikerer forfølgelse.I det omfang prøvesagerne om inddragelse påklages til Flygtningenævnet,vil det afhænge af Flygtningenævnets vurdering af sagerne både i relationtil forholdene i hjemlandet og i relation til udlændingelovens § 26, om Ud-lændingestyrelsen skal fortsætte med at gennemgå øvrige relevante sagermed henblik på konkret stillingtagen til eventuel inddragelse, eller om sty-relsen indtil videre skal følge udviklingen i det pågældende land med hen-
3
blik på eventuel forelæggelse på ny af relevante prøvesager, hvis forholde-ne i landet afgørende ændrer sig.Oplysninger om ændringer i situationen i hjemlandet for den enkelte ud-lænding med konventions- eller beskyttelsesstatus vil i nogle tilfælde kun-ne fremkomme i forbindelse med, at udlændingen rejser tilbage til hjem-landet – eventuelt for en kort periode – hvorved det viser sig, at udlændin-gen ikke længere risikerer forfølgelse.Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår således også, at Udlændinge-styrelsen altid skal foretage en gennemgang af sager vedrørende flygtnin-ge, der rejser til hjemlandet, for at tage konkret stilling til, om de pågæl-dendes opholdstilladelser skal inddrages.Som det fremgår af bestemmelsens ordlyd, kan der kun ske inddragelse imedfør af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, i forhold til udlændingemed tidsbegrænset opholdstilladelse.

4.

Udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, blev indført ved lov nr. 572 af 31.maj 2010 om ændring af udlændingeloven.Af forarbejderne til lov nr. 572 af 31. maj 2010, jf. punkt 7.2 i bemærknin-gerne til lovforslag nr. L 188 af 26. marts 2010, fremgår det bl.a. om bag-grunden for indførelsen af bestemmelsen, at den daværende regering fandtdet uacceptabelt, at udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 7 eller § 8 (asyl), rejser på ferie eller andet korterevarende ophold ihjemlandet, når de har oplyst over for de danske myndigheder, at de risike-rer forfølgelse i hjemlandet. Det var bl.a. opfattelsen, at der ikke i den for-bindelse skulle skelnes mellem flygtninge med tidsbegrænset opholdstilla-delse og flygtninge med tidsubegrænset opholdstilladelse:”Når flygtninge med tidsubegrænset opholdstilladelse frivilligtrejser på ferie i hjemlandet, og forholdene i hjemlandet harændret sig, og det således viser sig, at de ikke længere risikererforfølgelse, skal deres opholdstilladelse – ligesom for flygtnin-ge med tidsbegrænset opholdstilladelse – som udgangspunktinddrages.Dette gælder uanset, om der er tale om en ændring i de gene-relle forhold i hjemlandet, eller om der er tale om en ændring iden enkelte udlændings situation i hjemlandet.En udlænding, der har haft opholdstilladelse på grundlag afkonventionsstatus eller beskyttelsesstatus i 10 år eller mere, må4
antages at have opnået en sådan tilknytning til det danske sam-fund, at en rejse af kortere varighed til hjemlandet eller et an-det land, hvor asylmyndighederne har fundet, at udlændingenrisikerer forfølgelse, normalt ikke kan føre til, at opholdstilla-delsen inddrages.”Bestemmelsen i udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, omfatter således ud-lændinge, der i 10 år eller mindre har haft opholdstilladelse – både tidsbe-grænset og tidsubegrænset – på grundlag af udlændingelovens § 7 og § 8,stk. 1 og 2. Det vil afhænge af en konkret og individuel vurdering af desamlede omstændigheder i hver enkelt sag, om der er grundlag for inddra-gelse.Oplysninger om en udlændings rejse til hjemlandet kan f.eks. fremkommei forbindelse med Udlændingestyrelsens administration af reglerne om ud-stedelse af rejsedokumenter og fremmedpas.Reglerne om Udlændingestyrelsens udstedelse af rejsedokument for flygt-ninge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, og § 8, stk.1, og udstedelse af fremmedpas til bl.a. udlændinge med opholdstilladelseefter udlændingelovens § 7, stk. 2, herunder om påtegning og ophævelse afrejsebegrænsning i forhold til det eller de lande, hvor den myndighed, derhar givet opholdstilladelsen, har fundet, at den pågældende risikerer for-følgelse omfattet af udlændingelovens § 7, findes i §§ 6-7 i udlændingebe-kendtgørelsen, bek. nr. 727 af 28. juni 2012.

5.

For så vidt angår udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse medkonventionsstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, skal reglerne om ind-dragelse af opholdstilladelse administreres i overensstemmelse med flygt-ningekonventionens artikel 1 C om ophør af flygtningestatus.Efter flygtningekonventionens artikel 1, litra C, finder flygtningekonven-tionen ikke anvendelse på en flygtning, der”(1) på ny frivilligt har søgt det lands beskyttelse, i hvilket hanhar statsborgerret; eller(2) efter at have mistet sin statsborgerret frivilligt har gener-hvervet denne; eller(3) har erhvervet en ny statsborgerret og nyder godt af detlands beskyttelse, i hvilket han er blevet statsborger; eller(4) frivilligt på ny har bosat sig i det land, som han har forladt,eller udenfor hvilket han er forblevet af frygt for forfølgelse;eller5
(5) ikke længere kan afslå at søge det lands beskyttelse, i hvil-ket han har statsborgerret, fordi de omstændigheder, ifølgehvilke han er blevet anerkendt som flygtning, er bortfaldet.Denne bestemmelse skal dog ikke finde anvendelse på en afdenne artikels artikel A (1) omfattet flygtning, som kan påbe-råbe sig tvingende grunde, der har deres oprindelse i tidligereforfølgelse, til at afslå at søge beskyttelse fra det land, i hvilkethan har statsborgerret;(6) uden at være i besiddelse af nogen statsborgerret er i standtil at vende tilbage til det land, i hvilket han tidligere har haftfast bopæl, fordi de forhold, som førte til, at han er blevet an-erkendt som flygtning, ikke længere er til stede. Denne be-stemmelse skal dog ikke finde anvendelse på en af denne arti-kels afsnit A (1) omfattet flygtning, som kan påberåbe sigtvingende grunde, der har deres oprindelse i tidligere forfølgel-se, til at afslå at vende tilbage til det land, i hvilket han tidlige-re havde fast bopæl.”De første fire ophørsgrunde tager udgangspunkt i den enkelte flygtningsindividuelle forhold, mens det centrale i nr. 5 og 6 er, at forholdene i detland, hvor den pågældende flygtede fra, har ændret sig i en sådan grad, atflygtningen ikke længere kan påberåbe sig beskyttelse efter konventionen.Af forarbejderne til lov nr. 572 af 31. maj 2010, jf. punkt 7.3 i bemærknin-gerne til lovforslag nr. L 188 af 26. marts 2010, henvises der til, at detfremgår af UNHCR’s Handbook on Procedures and Criteria for Determi-ning Refugee Status, pkt. 135, at »omstændigheder« omhandler fundamen-tale forandringer i landet, som kan formodes at fjerne grundlaget for fryg-ten for forfølgelse. At der sker en evt. forbigående forandring i forholdenevedrørende den enkelte flygtnings frygt, der ikke indebærer en sådangrundlæggende ændring af omstændighederne, er ikke tilstrækkeligt til, atdenne bestemmelse finder anvendelse.Ved afgørelser om eventuel inddragelse af opholdstilladelser meddelt efterudlændingelovens § 7, stk. 1, hvor inddragelse overvejes som følge af æn-dringer i de generelle forhold i hjemlandet, skal der således tages stillingtil, om der er sket så fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlan-det, at opholdstilladelsen kan inddrages.

6.

Ved afgørelser om eventuel inddragelse af opholdstilladelser meddeltefter udlændingelovens § 7 skal der tillige tages stilling til, om udlændin-gen ved en tilbagevenden til hjemlandet vil risikere dødsstraf eller at bliveunderkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling ellerstraf, dvs. overgreb, der er omfattet af Den Europæiske Menneskerettig-hedskonventions artikel 3 og dennes 6. tillægsprotokol eller FN’s Tortur-6
konventions artikel 3. Disse bestemmelser er absolutte og gælder således,uanset om udlændingen er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelo-vens § 7, stk. 1, (konventionsstatus) eller § 7, stk. 2 (beskyttelsesstatus).
7