Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1210908_0001.png
1210908_0002.png
1210908_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
1. februar 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Caroline ElmbergSagsnr.: 2013-0032-0556Dok.:645829
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 183 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den27. december 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 183 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik:

”Vil ministeren kommentere Informations artikel "Det værsteer, at jeg er flygtet til et vestligt land" fra 18. december 2012(http://www.information.dk/320416) og forholde sig til, omden særlige praksis for enlige afghanske kvinder (beskreveti praksisnotatet om humanitær opholdstilladelse) anvendes forsnævert, når kvinder som beskrevet i artiklen får afslag på hu-manitær opholdstilladelse med henvisning til, at de har et net-værk i Afghanistan, når de netop er flygtet fra dette netværk,fordi det udsætter dem for vold, undertrykkelse og forfølgel-se?”

Svar:

Jeg kan oplyse, at der ifølge udlændingelovens § 9 b, stk. 1, kan gives op-holdstilladelse til udlændinge, hvis ”væsentlige hensyn af humanitær ka-rakter afgørende taler for at imødekomme ansøgningen”.Ministeriet har i den forbindelse en særlig praksis for afghanske statsbor-gere, hvorefter der kan meddeles humanitær opholdstilladelse til familiereller enkeltpersoner fra Afghanistan, der som følge af helbredsmæssigeforhold – som ikke i sig selv vil kunne begrunde humanitær opholdstilla-delse – vil være i en særligt sårbar situation ved en tilbagevenden til Af-ghanistan, til enlige kvinder uden mandlige familiemedlemmer eller socialtnetværk i Afghanistan, eller til enlige kvinder med mindreårige børn udenmandlige familiemedlemmer eller socialt netværk i Afghanistan.I netværksvurderingen indgår, om netværket har evne til at yde beskyttelsefor ansøgeren. Det påhviler i overensstemmelse med dansk rets almindeli-ge bevisbyrdefordeling og under henvisning til udlændingelovens § 40,stk. 1, 1. pkt., normalt ansøgeren selv at sandsynliggøre eller fremlæggedokumentation for, at et eksisterende netværk i hjemlandet ikke kan ydeden nødvendige beskyttelse.Ved ministeriets vurdering af, hvorvidt der i den konkrete sag eksisterer etnetværk, tager ministeriet udgangspunkt i oplysningerne afgivet af ansøgeri den konkrete sag. Såfremt ansøgeren som asylmotiv har anført, at hunved en tilbagevenden til Afghanistan frygter asylrelevant forfølgelse frasin familie eller netværk i hjemlandet, lægger ministeriet endvidere Flygt-ningenævnets vurdering af asylmotivet til grund for afgørelsen.
2
Hvis Flygtningenævnet i afgørelsen har afvist ansøgers forklaring om, atansøger reelt er eller har været forfulgt af sin familie i hjemlandet, idetFlygtningenævnet har anset forklaringen for utroværdig, henholder mini-steriet sig til Flygtningenævnets vurdering.Ministeriet vurderer herefter – med henvisning til Flygtningenævnets afgø-relse – at den familie, ansøger har henvist til under asylsagen, udgør et so-cialt netværk i Afghanistan, og at ansøger af den grund ikke er at anse somen enlig kvinde uden mandlige familiemedlemmer eller socialt netværk iAfghanistan, hvorfor ansøger heller ikke er omfattet af ministeriets særligepraksis.Det bemærkes endelig, at den i artiklen nævnte persons ansøgning om hu-manitær opholdstilladelse er under behandling i Justitsministeriet.
3