Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
Dato:Dok.:
18. december 2012603789
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål S og T fra Udvalget
for Udlændinge- og Integrationspolitik den 20. december 2012
”Hvilke konsekvenser vurderer ministeren, det vil få for tilstrømningenaf asylansøgere til Danmark, at regeringens finanslovsaftale bl.a. inde-holder løfter om hurtigere adgang til børnecheck til flygtninge?”
”Hvilke konkrete tiltag agter regeringen at tage med henblik på at be-grænse antallet af asylansøgere, der kommer til Danmark?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
1.
Først og fremmest vil jeg gerne takke udvalget for samrådsspørgs-målene.
Jeg vil først besvare samrådsspørgsmål S og dernæst samrådsspørgsmålT.
[Vedrørende regeringens finanslovsaftale – spørgsmål S]
2.
Med det første spørgsmål ønsker udvalget at få oplyst, hvilke konse-kvenser, jeg vurderer, det vil få for tilstrømningen af asylansøgere, atregeringens aftale for finansloven for 2013 bl.a. indeholder løfter om enhurtigere adgang til børnecheck til flygtninge.
Regeringens aftale om finansloven for 2013 gør det muligt for flygtnin-ge at modtage fuld børne- og ungeydelse fra den dag, hvor de har fåetopholdstilladelse, hvis de opfylder de øvrige betingelser for at modtageydelserne.
Optjeningsprincippet blev indført ved lov nr. 1609 af 22. december2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse, lov om børnetilskudog forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregi-ster. Optjeningsprincippet indebærer, at det er en betingelse for at fåfuld ydelse, at modtageren af ydelsen har haft bopæl eller beskæftigelsei Danmark i 2 år indenfor de seneste 10 år. Optjeningsprincippet fik dogførst virkning fra den 1. januar 2012.
Regeringens aftale om finansloven indebærer en videreførelse af de reg-ler, der var gældende indtil 1. januar 2012 for flygtninge, der får op-holdstilladelse i Danmark. Regeringen forventer ikke, at det vil få be-tydning for tilstrømningen af flygtninge til Danmark.
2
[Vedrørende regeringens tiltag med henblik på at begrænse antallet
af asylansøgere – spørgsmål T]
3.
For så vidt angår det næste spørgsmål, om hvilke konkrete tiltag re-geringen agter at tage med henblik på at begrænse antallet af asylansø-gere, der kommer til Danmark, vil jeg gerne starte med at sige, at men-nesker, der af gode grunde søger beskyttelse uden for deres hjemlande,fordi de oplever krig og ufred i verden, dem hjælper vi som udgangs-punkt i nærområdet.
Via den danske nærområdeindsats bidrager Danmark til at hjælpe flygt-ninge med at få beskyttelse så tæt som muligt på deres hjemlande, såle-des at de ikke tvinges ud på risikofyldte rejser for at opnå beskyttelse.Danmark har senest givet humanitære bidrag til indsatsen for de mangetusinde internt fordrevne og flygtninge fra Syrien.
Der er også mennesker, som søger beskyttelse uden for nærområdet ef-ter at være flygtet fra krigens rædsler. Dem skal vi også bistå. Menne-sker, der har behov for beskyttelse på grund af risiko for forfølgelse, el-ler anden umenneskelig eller nedværdigende behandling i deres hjem-land, skal efter FNs flygtningekonvention have beskyttelse.
Men Danmark modtager stadig en del asylansøgere fra visse lande, hvorder som udgangspunktikkeer risiko for forfølgelse. Regeringen arbej-der sammen med vores nabolande for at bekæmpe ulovlig indvandring iEU. Formålet er netop at begrænse tilstrømningen af indvandrere, derbenytter asylsystemet som midlertidigt opholdsgrundlag i Danmark.
Under det danske EU-formandskab opnåede vi enighed i Rådet om enomfattende handlingsplan til bekæmpelse af ulovlig indvandring. Hand-lingsplanen vedrører samarbejde med tredjelande, en styrket grænse-kontrol ved de ydre grænser til EU, udsendelse og bekæmpelse af mis-brug af lovlige indvandringsmuligheder. Blandt de konkrete tiltag i3
handlingsplanen kan nævnes, at EU’s grænseagentur FRONTEX ogTyrkiet har indgået en aftale om grænsesamarbejde. Samtidig er dergennemført en række konkrete operationer i Grækenland, hvor mansom bekendt oplever et massivt pres.
Derudover kan jeg oplyse, at Kommissionen netop har offentliggjort sinanden rapport om Schengen-områdets funktion. Rapporten viser, at derhen over foråret er sket et markant fald i antallet af personer, der indrej-ser ulovligt i EU. I perioden fra april til juni i år er der konstateret om-kring 23.000 ulovlige grænseoverskridelser, hvilket svarer til et fald på44 pct. sammenlignet med den samme periode i 2011. Jeg mener, atdette fald viser, at det ambitiøse arbejde, som vi satte i gang under detdanske formandskab, faktisk ser ud til at gøre en konkret forskel.
Men der er stadigvæk plads til forbedringer.
Jeg vil gerne understrege, at hvis man ikke har et beskyttelsesbehov,skal man rejse hjem. Det er kernen i vores asylsystem.
Regeringen følger en klar linje i forhold til personer, som har søgt asylher i landet, og som efterfølgende ikke opnår lovligt ophold i Danmark.Disse afviste asylansøgere skal udrejse af Danmark, og gør de det ikke,skal politiet drage omsorg for udrejsen. Med aftalen ”Øget fokus på ud-rejse – nye muligheder for asylansøgere”, som regeringen, Enhedslistenog Liberal Alliance indgik i september måned, har vi styrket arbejdetmed hjemsendelse af afviste asylansøgere. Asylaftalen sætter fokus påat fremme afviste asylansøgeres frivillige udrejse samtidig med den in-deholder en mere målrettet indsats over for de afviste asylansøgere, derikke udrejser frivilligt.
Der befinder sig aktuelt godt 1500 afviste asylansøgere i udsendelses-position.
4
For at fremme frivillig udrejse af denne gruppe har Folketingets Fi-nansudvalg netop godkendt et aktstykke, der giver mulighed for, at af-viste asylansøgere, der er indrejst i Danmark inden den 18. december2012, kan modtage en særlig økonomisk støtte til hjemvenden på op til20.000 kr. pr. voksen og 10.000 kr. pr. barn samt støtte til indkøb af er-hvervsudstyr i perioden frem til den 1. juli 2013. Dette tiltag skulle ger-ne fører til, at flere afviste asylansøgere i den kommende tid udrejserfrivilligt.
For at styrke den tvangsmæssige udsendelse af afviste asylansøgere erdet en del af asylaftalen, at afviste asylansøgere fremadrettet i videstmulige omfang skal indkvarteres i asylcentre, hvor deres fokus på hjem-rejse og genetablering i hjemlandet bedst muligt kan håndteres.
Ca. 1/3 af alle afviste asylansøgere i udsendelsesposition er afghanskestatsborgere. For at fremme udsendelsen af disse personer er der den 1.december 2012 udsendt en udlændingeattache til Kabul, der blandt an-det skal styrke samarbejde med de afghanske myndigheder i forhold tilidentifikation og udsendelse af afviste afghanske asylansøgere.
Regeringen arbejder således aktivt for at dæmme op for misbrug afasylsystemet og for at fremme, at afviste asylansøgere udrejser af Dan-mark og jeg vil gerne afslutte med at slå fast, at regeringen ikke har æn-dret på kriterierne for at få asyl og heller ikke har tænkt sig at gøre det.
Afslutningsvist vil jeg tillade mig at henlede udvalgets opmærksomhedpå, at antallet af asylansøgere har været stigende over en længere år-række. Udgifterne til indkvartering af asylansøgere, der jo afspejler an-tallet af asylansøgere, steg under den tidligere regering fra ca. 370 mio.kr. i 2008 til ca. 940 mio. kr. i 2010. Udgifterne har siden og altså underden nuværende regering ligget på et relativt stabilt niveau på ca. 1 mia.kr. årligt.
5
Tak for ordet.
6