Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
UUI Alm.del
Offentligt
1199553_0001.png
1199553_0002.png
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 20. december 2012
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitiksbrev af 22. november følger hermed social- og integrationsministerensendelige svar på spørgsmål nr. 122 (UUI Alm. del). Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
KJK/ J.nr. 2012-8836
Spørgsmål nr. 122:”Hvilke lovgivningsinitiativer har regeringen planlagt med henblik på at be-kæmpe islamiske retssystemer (parallelle retssystemer) i Danmark?”
Svar:Det bemærkes indledningsvist, at der er forskel på parallelle retssystemer ogparallelle retsopfattelser.Der er ikke evidens for at konkludere, at der eksisterer islamiske retssyste-mer/parallelle retssystemer i Danmark forstået på den måde, at der findesbestemte geografiske områder, hvor selvbestaltede autoriteter selv vareta-ger håndhævelsen af lov og orden efter alternative systemer og egne sank-tioner.Rigspolitiet udarbejdede i 2011 en redegørelse om eksistensen af parallelleretssamfund. Det fremgår af redegørelsen, at hovedparten af landets politi-kredse ikke har konstateret særlige indikationer på tilstedeværelsen af paral-lelle retssamfund. Det antages dog, at det i et vist begrænset omfang kanforekomme, at strafbare forhold håndteres uden om retssystemet, men atdette er mere udtalt i rocker- og bandemiljøer end i udsatte boligområdet.Tilsvarende konkluderer SFI i undersøgelsenParallelle retsopfattelser iDanmark(november 2011), at der ikke kan findes empirisk belæg for at kon-statere, at der findes parallelle retssamfund i Danmark. Derimod påpeges, atder findes ”pluralistiske retsopfattelser” blandt nogle religiøse grupper i
2
Danmark. Dette indebærer, at der inden for disse grupper i varierende gradkan gælde andre retsopfattelser og andre normer og traditioner end dem,der knytter sig til den sædvanlige praksis i Danmark.Det gælder især på det familieretlige område og primært i forbindelse medindgåelse og opløsning af religiøse vielser uden borgerlig gyldighed. For detmeste sker det i fuld overensstemmelse med dansk ret, men praksissen kanblandt nogle grupper medføre forskellige former for vanskeligheder især forkvinder.Vi kender eksempelvis til sager, hvor kvinder mod deres vilje fastholdes i enreligiøs vielse, da manden udnytter nogle religiøse principper til ikke at op-hæve forholdet, selv om der er bevilget skilsmisse af statsforvaltningen. Vihører om tilfælde, hvor der finder økonomisk afpresning sted i forbindelsemed ophævelse af en religiøs vielse, hvor nogle mænd reelt afpresser kvin-derne økonomisk for at indvillige i at ophæve forholdet. Ligesom der desvær-re findes eksempler på, at mindreårige indgår eller presses til at indgå enreligiøs vielse, som de ikke altid kan overskue konsekvenserne af, og somde efterfølgende kan have vanskeligt ved at komme ud af igen.Det er helt uacceptabelt og derfor offentliggjorde regeringen den 27. novem-ber 2012Strategien mod parallelle retsopfattelser – opgør med tvang ogundertrykkelse i forbindelse med religiøse vielser.Den har netop til formål atsikre, at borgernes rettigheder ikke krænkes på grund af religiøse sædvaner.Strategien består af 15 initiativer, herunder en række lovgivningsinitiativer.Der lægges blandt andet op til at skærpe straffen for ulovlig tvang til en reli-giøs vielse uden borgerlig gyldighed, således at sådanne religiøse vielserligestilles med tvangsægteskaber i straffelovens forstand. Samtidig udvidesadgangen til udvisning i forbindelse med ulovlig tvang til indgåelse af religiø-se vielser uden borgerlig gyldighed. Herudover betinges forlængelsen afopholdstilladelser til religiøse forkyndere m.fl., der foretager vielser (såvelborgerligt gyldige vielser som religiøse vielser uden borgerlig gyldighed)fremover af, at udlændingen inden 6 måneder har gennemført et undervis-ningsforløb om dansk familieret.
Karen Hækkerup/ Karin Ingemann