Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETSpørgsmål fra Udenrigsudvalgettil udviklingsministeren af 13.marts 2013URU alm. del – spørgsmål 92
Spørgsmål 92:Vil ministeren som lovet under drøftelsen af udkast til strategisk ramme for naturressourcer,energi og klima den12. marts 2013 kommentere henvendelsenog forslagene fra Mellemfolkeligt Samvirke ogFolkekirkensNødhjælp, jf. URUalm. del – 121?Svar:Mellemfolkeligt Samvirke og Folkekirkens Nødhjælp rejser i deres kommentarer vigtigespørgsmål, som også har været genstand for drøftelser i den eksterne referencegruppe forstrategien. Gruppen, som er sammensat af repræsentanter fra civilsamfund,arbejdsmarkedsorganisationer og forskere, har deltaget med kommentarer og rådgivning iarbejdet med at formulere den foreliggende synopsis til strategi. De to organisationer errepræsenteret i referencegruppen gennem NGO Forum og 92-Gruppen.De emner, som bringes op i de to indlæg, er også behandlet i synopsis (vedlagt). Jeg opfatterderfor de fremsatte kommentarer som et ønske fra de to organisationer om, at disse emnerbliver genstand for særlig opmærksomhed, når synopsen omsættes til endelig tekst.I forhold til de konkrete emner, som de to organisationer rejser, har jeg følgendebemærkninger:-Den menneskerettighedsbaserede tilgang er grundlaget for den overordnede strategi omdansk udviklingssamarbejdeRetten til et Bedre Livog dermed naturligvis også for alleunderliggende strategier. Synopsen søgerat beskrive, hvordan denne tilgang kan kommekonkret til udtryk, både generelt (jf. synopsens afsnit 19, 21, 22) og indenfor de enkelteprioritetsområder (jf. synopsens afsnit 27, 32, 37, 46 og 52). I den endelige strategitekstvil disse aspekter blive yderligere behandlet.Min tilgang til ”retfærdige aftaler” er, at vi skal støtte regeringer i at kunne indgå aftaler,som er transparente, som sikrer landet et rimeligt provenu for udnyttelsen af detsnaturressourcer og som samtidig beskytter de berørte befolkningsgrupper i henhold tilderes konventionsbundne rettigheder.
-
-
Jeg er meget enig i vigtigheden af at fremme kvinders rettigheder, hvilket derfor indgårmed betydelig vægt i synopsen, jf. afsnit 21, 39, 46, 48 og 52. Dette vil blive yderligerebehandlet i den endelige tekst.M.h.t. spørgsmålet om, hvilken type landbrugDanmark skal støtte, mener jeg detfremgår, at vi skal støtte udvikling af et klima-resistent, bæredygtigt landbrug, jf. afsnit48. Her nævnes også, at økologiske principper kan indgå de steder, hvor det givermening i den lokale kontekst. Det vigtigste er, at strategien støtter anvendelse aflandbrugsteknologier med lavest mulig forbrug af begrænsede ressourcer som jord, vandog energi.I spørgsmålet om finansiering vil det overordnede kriterium for tildeling af danskudviklingsbistand fortsat være indsatsens bidrag til fattigdomsbekæmpelse gennem enøkonomisk, social og miljømæssig bæredygtig udvikling. Når der i strategiudkastet talesom ”inklusiv grøn vækst”, jf. synopsens afsnit 12 og 26, er det netop for at understrege,at grøn omstilling skal have et klart fattigdomsfokus. I sammenhæng med støtte tillandbrugsudvikling vil dansk finansiering forudsætte opfyldelse af aftalte etiske ogmiljømæssige standarder. I visse klimaprojekter vil indsatsens bidrag tiludledningsreduktioner indgå som et særligt kriterium. Synopsens behandling affinansieringsspørgsmålet tager udgangspunkt i den realitet, at offentlig finansieringgennem udviklingsbistand (ODA) hverken vil være tilstrækkelig eller hensigtsmæssig tilalene at løfte opgaven med at skabe grøn vækst. Men den offentlige finansiering kangennem partnerskaber med den private sektor bidrage til at bane vejen for øget privatfinansiering af fx klimaindsatser.Klima er et vigtigt prioritetsområde i strategien, både i sammenhæng med deinternationale klimaforhandlinger, som anerkendes i synopsens afsnit 25, og gennemstøtte til reduktions- (NAMA) og tilpasnings- (NAPA) indsatser i udviklingslandene,hvilket indgår i synopsens afsnit 29. Begge disse emner vil blive yderligere behandlet iden endelige tekst.
-
-
-