Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
1231888_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 2. april 2013Spørgsmål fra Udenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 4. marts 2013.URU alm.del – spørgsmål 90.
URU alm. del spørgsmål 90:Vil ministeren kommentere oplægget om en ny form for udviklingsprojekt, og vil ministerenherunder vurdere mulighederne for, at Udenrigsministeriet kan gå ind i et sådan projekt, jf.URU alm. del - bilag 109?Svar:Bilag 109 (PACT – Payments – Achievements – Co-operatives – Trade) beskriver et konceptfor bæredygtig lokaludvikling, der bygger på tre forskellige udviklingstilgange: integreredeudviklingsprojekter, andelstankegangen samt spil-teori.PACT lægger op til, at donorer med udgangspunkt i en integreret udviklingsindsats, der bl.a.indeholder støtte til at forbedre adgangen til teknologi, finansiering og teknisk uddannelse,støtter udvalgte regioner i udviklingslande i 8 - 10 år. Herefter forventes indbyggerne i regionenat have de nødvendige forudsætninger for at arbejde sig ud af fattigdommen gennemværditilvækst i landbrugssektoren.PACT-tilgangen har et snævert geografisk fokus, der minder om tankegangen bag deintegrerede udviklingsprojekter i 1970’erne og 1980’erne. Erfaringerne har imidlertid vist, atdisse ”projekt-øer” ikke førte til langsigtet og bæredygtig udvikling.Siden 1990’erne har det danske udviklingssamarbejde ændret karakter fra projektbistand medmange udsendte rådgivere til sektorprogrambistand, budgetstøtte og et bredereudviklingssamarbejde. I dag har det danske udviklingssamarbejde eksplicit til formål atbekæmpe fattigdom, fremme menneskerettigheder og vækst baseret på principper omdemokratisk ejerskab og bæredygtighed.Frem for enkeltstående geografisk afgrænsede donor-drevne projekter støtter Danmarkudarbejdelsen og gennemførelsen af nationale udviklingsplaner. Privatsektordrevet vækst,herunder landbrugsudvikling, indgår som en vigtig del af det danske udviklingssamarbejde.Sådanne programmer findes fx i Bangladesh, Bolivia, Burkina Faso, Ghana, Mali, Nepal, Niger,Mozambique, Tanzania og Uganda. I disse lande gives der både institutionel støtte til atforbedre rammevilkårene for den private sektor og støtte til nationale udviklingsprioriteter såsom adgang til kredit, teknisk uddannelse og støtte til udvalgte værdikæder i den produktivesektor.I dette lys ser jeg ikke mulighed for, at vi fra dansk side indgår i et den beskrevne projekttilgang(jf. URU alm. del – bilag 109).