Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 25. februar 2013.URU alm. del – spørgsmål 82.URU alm. del spørgsmål 82:”Vil ministeren, med baggrund i Jyllandspostens artikel den 8. februar 2013"Så mange af indsamlings-millionerne går ikke til Afrika", redegøre for ministerensholdning til artiklens indhold, herunder at 21,7 pct. af de indsamlede millionergår til administration og andre udgifter i Danmark, således at langt færreaf de indsamlede midler ender med at nå frem til Afrika? Og vil ministeren iforlængelse heraf redegøre for, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at langtflere af de indsamlede midler går til det, som de er tiltænkt?”Svar:Det er ikke gratis at indsamle midler, og det er heller ikke gratis at sikre gennemførelse afprojekter, så pengene bruges bedst muligt. Men det skal man selvfølgelig oplyse om, når derindsamles midler. Og man kan altid diskutere, om det kan gøres mere tydeligt. Jeg vil påbaggrund af artiklen opfordre arrangørerne til næste gang at være mere opmærksomme på detteaspekt. Jeg mener, at den danske befolkning generelt er rimeligt velinformeret om dissespørgsmål, og alligevel vælger de personligt at bidrage til at skabe bedre vilkår for nogle afverdens fattigste mennesker. Jeg er glad for, at så mange danskere ønsker at bidrage ud overdet, som de betaler via skatten til Danmarks officielle udviklingsbistand.Jeg er ikke overrasket, når det i Jyllandspostens artikel den 8. februar 2013 påpeges, atDanmarks Radio (DR) brugte 13,8 mio. kr. på at lave tv-show, kommunikation ogadministration i forbindelse med Danmarks Indsamling 2011, hvor der blev indsamlet 85,7 mio.kr. 13,8 mio. kr. er mange penge, men omkostningerne ved at lave Danmarks Indsamlingen erogså betydelige, idet det jo er et stort arrangement, der når bredt ud i den danske befolkning.Og her skal man huske på, at det ikke blot er et stort arrangement på selve indsamlingsaftenen.Inden tv-showet har arrangørerne været i gang i månedsvis, og i to uger op til showet køreroplysnings- og markedsføringskampagner over hele landet for at gøre danskerne og danskevirksomheder opmærksomme på udviklingsproblemerne og Indsamlingen. Det koster derforpenge, men de er godt givet ud, når man ser det flotte resultat af indsamlingen. Detoplysningsarbejde har også stor værdi, og det er mit klare indtryk, at DR og organisationernebag Danmarks Indsamling gennemfører denne store opgave professionelt ogomkostningsbevidst.Det er heller ikke overraskende, at det koster noget at sikre, at projekterne gennemføresfornuftigt. Jyllandsposten opgør, at der fra 2011 indsamlingen gik 4,8 mio. kr. til administrationud af de 71,9 mio. kr., der gik til projekterne. Det svarer til 6,8 pct., og er på linje med de 7 pct.
som organisationerne må tage i administrationsvederlag,udviklingsprojekter med Danida finansiering.
når
de
gennemfører
2