Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 34tiludviklingsministeren stillet afFolketingetsUdenrigsudvalg(alm. del)på udvalgets vegne afudvalgsformand Per Stig Møl-ler(KF).
Spørgsmål nr. 33:Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Dalit Solidaritetsnetværketi Danmark (jf. URU alm. del - bilag 47), særligt netværkets anbefalingertil Danmark, og vil ministeren i den forbindelse redegøre for, hvordandalitternes vilkår adresseres i rammen af den nye strategi forrettighedsbaseret udvikling?
Svar:
Bekæmpelse af alle former for diskrimination er en central del af regeringens udenrigs- og ud-viklingspolitik. Menneskerettighederne er udelelige, indbyrdes forbundne og indbyrdes afhæn-gige, og retten til ikke at blive diskrimineret er et af de områder, regeringen fokuserer på, i for-bindelse med arbejdet med fremme af menneskerettigheder og demokrati.Udenrigsministeriet har indgået en samarbejdsaftale med the International DalitSolidarity Net-work (IDSN) og bidrager som led i denne aftale med kr. 2.000.000,- til organisationen i perio-den januar 2012 – december 2013. Regeringen støtter således via organisationen indsatsen modkastediskrimination.Herudover yder regeringen også en aktiv indsats på kastediskriminationsområdet. Eksempelvisstøtter vi i Nepal marginaliserede og diskriminerede grupper, herunder kasteløse, via blandt
andet uddannelse og aktiviteter, der skal ændre diskriminerende love, ligesom vi igennem flereår har støttet et nationalt netværk af dalit-organisationer (Nepal National Dalit Social WelfareOrganisation). Endvidere har vi stillet spørgsmål og fremsat anbefalinger til kastediskriminati-onsproblemet i forbindelse med FN-eksaminationerne i Menneskerettighedsrådet (den såkaldte”UPR”-proces).Kastediskriminationsspørgsmålet er en problemstilling, der bør adresseres og håndteres som ledi den samlede diskriminationsstrategi, og kastediskrimination bør ikke behandles særskilt ogtildeles en særstatus i forhold til andre typer af diskrimination. Det ville nemlig indebære enunderminering af den tilgang, som Danmark sammen med en række andre lande har arbejdetlænge og hårdt for at udbrede: Menneskerettighederne er universelle og udelelige. Hvis vi øn-sker at bevare denne tilgang, som blandt andet sikrer, at også de sociale og økonomiske menne-skerettigheder indtænkes i verdenssamfundets indsats på menneskerettighedsområdet, er detvigtigt, at vi er konsistente i vores tilgang til spørgsmålet og fastholder, at menneskerettigheder-ne må ses i sammenhæng med hinanden.Denne samtænkning er også et vigtigt element i regeringens strategi for Danmarks udviklings-samarbejde fra maj 2012, ”Retten til et bedre liv”. Med strategien har regeringen anlagt enmenneskerettighedsbaseret tilgang til udvikling, som betyder, at vi vil stille skarpt på de under-liggende magtrelationer og de grundlæggende årsager til diskrimination og fattigdom. Som envigtig del af denne indsats ønsker regeringen at støtte udviklingen af et stærkt civilsamfund,som kæmper for at opnå lige rettigheder for de mest marginaliserede, herunder de mennesker,der er ramt af kastediskrimination. Den rettighedsbaserede tilgang til udvikling udmøntes bl.a.ved at danske ambassader og repræsentationer baserer deres udviklingsindsatser og politikdialogmed Danmarks partnerlande på en menneskerettighedsanalyse, som blandt andet tager ud-gangspunkt i ikke-diskriminations-princippet. I de lande, hvor det måtte være relevant, vil ka-stediskrimination derfor indgå som et element i politikdialogen med de pågældende regeringer,og kasteløse vil indgå i analysen af, hvilke marginaliserede grupper, som skal inddrages som bl.a.deltagere og modtagere i udviklingsprogrammerne.
Det er helt afgørende i forbindelse med bekæmpelse af kastediskrimination, at de berørte landeselv gør en aktiv indsats. Kastediskrimination vil ofte være eksplicit forbudt i de lande, hvor detforekommer, og flere regler er ikke løsningen på problemet. Udenrigsministeriet ser det derforsom af større betydning at sikre, at de foreliggende regler faktisk gennemføres og overholdes,herunder gennem mobilisering af de relevante interessenter, end at arbejde for EU-reguleringpå området.I øvrigt har Udenrigsministeriet et velfungerende samarbejde med IDSN og er løbende i kon-takt med organisationen omkring arbejdet med bekæmpelse af kastediskrimination, ligesom viogså er opmærksomme på organisationens anbefalinger, herunder organisationens anbefalingom vedtagelse af FN’s ”Draft Principles and Guidelines for the Effective Elimination ogDiscriminationBased on Work and Descent”.Vi må imidlertid også erkende, at det i sagens natur ikke er muligt for Danmark at være banner-fører på alle områder af menneskerettighedspolitikken, og at vores indsats i EU- og FN-regiderfor i et vist omfang nødvendigvis må fokuseres. Det ligger på den baggrund ikke lige for, atDanmark – ud over den indsats, vi som beskrevet allerede yder – skal have en hovedrolle ispørgsmålet om bekæmpelse af kastediskrimination.