Udenrigsudvalget 2013-14
URU Alm.del
Offentligt
1288568_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fraUdenrigsudvalget tiludenrigsministeren af 27.september 2013.URU alm.del– spørgsmål 230stillet af med-lem afudvalgetSøren Espersen (DF)
URU alm.del spørgsmål 230:”Vil udenrigsministeren oplyse, hvor stort et beløb Den Danske Ambassade i Washington DCsamt Generalkonsulatet i New York har brugt og agter at bruge på markedsføring og reklamefor chefredaktør Bo Lidegaards nye bog om 70-året for jødernes redning – samt alle øvrige ud-gifter forbundet hermed? Vil udenrigsministeren yderligere oplyse, om der fra den DenaskeAmbassades og Konsulatets side er præcedens for denne form for markedsføring og reklame-ring i forbindelse med en privat bogudgivelse?”Svar:I forbindelse med 70-året for jødernes redning i efteråret 2013 har Ambassaden i WashingtonDC og Generalkonsulatet i New York gennemført og støttet op om en lang række arrangemen-ter med det formål at skabe opmærksomhed i det amerikanske samfund om denne – set i ame-rikansk kontekst – positive danske historie. I den forbindelse har ambassaden i Washington DCog Generalkonsulatet i New York udnyttet det forhold, at chefredaktør Bo Lidegaard i andenanledning var i USA, til at højne opmærksomheden om begivenhederne i september/oktober1943 i Danmark.Markedsføring og reklame i USA for Bo Lidegaards nye bog er foretaget af forfatteren og den-nes forlag. Udenrigstjenesten har ikke afholdt nogen udgifter i denne forbindelse.Det kan endelig oplyses, at der i Udenrigstjenesten er en lang tradition for at anvende danskekulturpersonligheder til fremme af danske interesser i udlandet.