Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
1282823_0001.png
UDENRIGSMINISTERIETDato: 20. september 2013Spørgsmål 202fraUdenrigsudvalget tiludviklingsministeren af 29. auguststillet afikkemedlem afudvalgetMFUSara Olsvig (IA).
URU alm. del spørgsmål202:”Hvordan vil ministeren sikre sig, at de enkelte samfunds frie, forudgående oginformerede sam-tykke (”free, prior and informedconsent”) indhentes i forhold tilministerens foreslåede over-gang fra kollektive landrettigheder til individuelleejerskabsrettigheder, jf. bl.a. artikel 10 i FN’sdeklaration om oprindelige folksrettigheders?”Svar:Den danske udviklingsindsats overalt i verden er baseret på målsætningen om at sikre og pro-movere menneskerettigheder, herunder jordrettigheder. Artikel 10 i FN’s Erklæring om Oprin-delige Folks Rettigheder, som Danmark er international anerkendt fortaler for, fremhæver nød-vendigheden af informeret samtykke, således at oprindelige folk ikke bliver tvangsfjernet fraderes jord og territorier. Denne målsætning står i direkte forlængelse af Danmarks rettighedsba-serede tilgang og er for mig at se ikke i modstrid med ambitionen om at fremme individuellejordrettigheder.Det langvarige og stærke danske engagement indenfor god regeringsførelse, fremme af rets-statsprincipper, menneskerettigheder samt uddannelse har netop til formål at forstærke de insti-tutioner og mekanismer, der kan beskytte sårbare grupper fra at blive udnyttet og få fratagetderes jord på illegitim vis. Ansvaret for at inddrage oprindelige folk i lovgivningsprocesser mv.påhviler selvsagt de nationale myndigheder.Danmark vil bidrage til at fremme retfærdige, frie samfund, hvor oprindelige folk og andremarginaliserede grupper er aktive, informerede medspillere ved at gøre brug af den lange vifteaf komplementære instrumenter, som udviklingsbistanden består af. Danida har udarbejdet enteknisk vejledning, der har til formål at sikre, at der i det danske udviklingssamarbejde tageshøjde for oprindelige folks rettigheder, hvor det måtte være relevant. I de lande, hvor der ikkeer en etableret struktur for dialog og konsultation med oprindelige folk, er der potentiel risikofor, at oprindelige folks rettigheder ikke respekteres fuldt ud. Denne risiko må vurderes i dekonkrete sammenhænge sammen med oprindelige folk.