Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETDen 12. september 2013Spørgsmål fra Udenrigs-udvalget til udviklings-ministeren af 19. august2013. URU alm. del.spm. 191.
Spørgsmål 191:”Hvad er regeringens holdning til Europa-Kommissionens meddelelse: Beyond2015: towards a comprehensive and integrated approach to financing poverty eradi-cation and sustainable development (KOM (2013) 531 final), herunder til meddelel-sens positive syn på behovet for at reformere de officielle bistandskriterier (OfficialDevelopment Assistance, ODA), og det udprægede fokus på at benytte offentligemidler som løftestang for private investeringer?”Svar:Europa-Kommissionens meddelelse: ”Beyond 2015: Towards a comprehensive andintegrated approach to financing poverty eradication and sustainable development”indeholder Kommissionens indledende overvejelser og anbefalinger vedrørendeEU’s fælles tilgang til arbejdet med udviklingsfinansiering i relation til udviklings-dagsordenen efter 2015 (post-2015-dagsorden). Den indebærer for så vidt ingenforslag til konkrete eller nye foranstaltninger og forpligtelser og kan principielt be-tragtes som et diskussionsoplæg, som EU’s udviklingsministre forventes at drøfte iforbindelse med Udenrigsrådet i december. Sagen og regeringens holdning hertil vilinden rådsmødet blive forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering som led iden almindelige EU-beslutningsprocedure.For så vidt angår brugen af offentlige midler som løftestang for private investerin-ger, er regeringen på linje med Europa-Kommissionen og lægger i den udviklingspo-litiske strategi stor vægt på at udvikle innovative partnerskaber, som kan mobilisereprivat kapital til gavn for grøn vækst og beskæftigelse i udviklingslandene. På detmultilaterale plan deltager Danmark således i International Finance Corporation(IFC), Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA), begge i Verdensbank-gruppen, og Multilateral Investment Fund i Den Interamerikanske Udviklingsbank.Desuden er et af formålene med finansieringsfaciliteterne i de multilaterale udvik-lingsbankers klimainvesteringsfonde at mobilisere den private sektors involvering iklimarelevante investeringer. Den Grønne Klimafond, hvis etablering er et forelø-bigt resultat af klimaforhandlingerne efter COP 15 i København, forventes også
blandt de forskellige finansieringsvinduer at få en privatsektorfacilitet med fokus påsamme formål.Bilateralt yder erhvervsinstrumenterne Danida Business Partnerships, Danida Busi-ness Finance og Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) også et væsentligtbidrag til mobilisering af privat kapital. Dette flugter godt med de institutionelle in-vestorers øgede fokus på at søge nye forretningsmuligheder i udviklingslandene.Regeringen vil sammen med institutionelle investorer, herunder pensionskasser, ud-vikle innovative finansieringsmodeller, som skal spille en central rolle i udviklingspo-litikken. Regeringen vil bl.a. bidrage med startkapital, der kan være med til at tiltræk-ke og mobilisere kapital fra dansk erhvervsliv og institutionelle investorer. Det sene-ste initiativ, hvor offentlige midler anvendes som løftestang for private investerin-ger, er oprettelsen af en særlig Klimainvesteringsfond, administreret af IFU, som viainvesteringer og rådgivning skal udbrede anvendelsen af dansk teknologi på klima-området og fremme danske klimainvesteringer i udviklingslandene. Der blev i 2012afsat et statsligt bidrag på 100 mio. kr. til Klimainvesteringsfonden, og i år forudsesbevilget 125 mio. kr. IFU har desuden indskudt 50 mio. kr. i fonden.Regeringen har inviteret institutionelle investorer til at indskyde yderligere midler iKlimainvesteringsfonden, som forventes at få et kapitalgrundlag på 500-700 mio.kr., hvilket vurderes at kunne generere samlede klimainvesteringer for 4-5 mia. kr.