Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
Administrationsafdelingen
FolketingetUdenrigsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
25. juni 2013Økonomistyringskonto-retSagsbeh: Anne Nygaard JustSagsnr.: 2013-0032-0768Dok.:787137
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som Folketin-gets Udenrigsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. maj 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov/Anette Görtz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Udenrigsudvalg:”Vil ministeren som følge af det stærkt stigende antal asylan-søgere i Danmark redegøre for udviklingen i de samlede asyl-udgifter i årene 2010-2012 og de estimerede udgifter for inde-værende år 2013 og de kommende budgetår 2014-2016 ogherudover oplyse, hvor stor en andel som forventes finansieretover rammen for udviklingsbistand?”Svar:De samlede udgifter til asylansøgere i perioden fra 2010 til 2012 fremgåraf nedenstående tabel.Årstal201020112012Samlede udgifter til asylansøgere i mio. kr. (PL-2013)1.0481.0951.245
Oplysningerne er for så vidt angår perioden 2010 til 2011 baseret på op-lysninger fra statsregnskaberne fra Ministeriet for Flygtninge, Indvandrereog Integration. Oplysningerne for 2012 er baseret på regnskabstal for 2012for Justitsministeriets område.De forventede udgifter til asylansøgere i 2013 udgør på nuværende tids-punkt ca. 1.660 mio. kr.Ovenstående opgørelser for perioden 2010 til 2013 omfatter udgifter tilindkvartering og underhold af asylansøgere, herunder kontante ydelser tilasylansøgere, udgifter til asylsagsbehandling i Udlændingestyrelsen ogFlygtningenævnet samt udgifter til udsendelse af afviste asylansøgere.De bevillingsmæssige rammer for asylområdet for 2014 til 2016 fastlæg-ges på finanslovsforslaget for 2014, der offentliggøres i august måned.Det forventes, at ca. 60 pct. af udgifterne i 2013 og frem vil blive finansie-ret over rammen for udviklingsbistand.
2