Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
1174437_0001.png
1174437_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Endelig besvarelse afspørgsmål nr. 13 af 26.oktober 2012 tiludviklingsministeren stillet afSara Olsvig (NA).
Spørgsmål nr. 13:Vil ministeren kommentere de to høringssvar fra henholdsvis GrønlandsSelvstyre og InfoNord til udkast til ny strategi for Naboskabsprogrammet2013-2017, og vil ministeren herunder redegøre for, hvorfor der i strategiudkastetikke indgår støtte målrettet oprindelige folk i Rusland og Sibirien?Svar på spørgsmål 13:Udenrigsministeriet har modtaget i alt 13 skriftlige svar på den offentlige høring vedrørende udkastet tilstrategi for Naboskabsprogrammet for perioden 2013-17. Høringssvarene drøftes i Udenrigsudvalgetden 6. november. Svarene fra Grønlands Selvstyre og INFONOR samt svaret fra IWGIA berører isærforhold vedrørende støtte til oprindelige folk i Rusland.Støtte til fremme af minoritetsgruppers rettigheder, herunder oprindelige folks rettigheder, er vigtigt. Iløbet af en årrække er der under Naboskabsprogrammet og andre bevillingsrammer iUdenrigsministeriet ydet støtte til oprindelige folks rettigheder. Under Naboskabsprogrammet er derbl.a. ydet støtte til den russiske paraplyorganisation for oprindelige folk, RAIPON, via et samarbejdemed den internationale NGO IWGIA. Der er endvidere ydet finansiel støtte til INFONOR projektervedrørende oprindelige folk.I udkastet til strategi for Naboskabsprogrammet er der fokus på to overordnede temaer – a) demokratiog god regeringsførelse og b) økonomisk udvikling. Støtte til minoriteters og oprindelige folksrettigheder hører under temaet demokrati og god regeringsførelse. Støtte til fremme af oprindelige folksrettigheder vil således fortsat indgå som en integreret del af Naboskabsprogrammet, og det vil blivepræciseret i strategien for Naboskabsprogrammet.I perioden 2013-17 vil indsatserne under Naboskabsprogrammet i højere grad være fokuseret medhenblik på at opnå størst mulig effekt i udvalgte prioritetslande og inden for specifikke temaer.Bistanden vil som udgangspunkt blive fordelt efter en 80-20 model, hvor 80% af midlerne bruges påstørre og længerevarende programmer i prioritetslandene.De øvrige 20% af midlerne vil blive anvendttil mindre og mere fleksible indsatser.Der forudses fortsat ikke etableret særskilte puljer underNaboskabsprogrammet.Naboskabsprogrammet vil for perioden 2013-17 fokusere på 7 prioritetslande. Rusland vil fortsat ikkevære et prioritetsland i denne sammenhæng på grund af den betydelige økonomiske udvikling i Ruslanddet seneste årti. Den begrænsede støtte til Rusland under Naboskabsprogrammet vil fortsat fokusere påstøtte til civilsamfund, demokrati, respekt for menneskerettigheder og oprindelige folks rettigheder. Der
forudses således fortsat støtte i begrænset omfang til fremme af oprindelige folks rettigheder i detnordvestlige og nordlige Rusland.