Udenrigsudvalget 2012-13
URU Alm.del
Offentligt
1237988_0001.png
1237988_0002.png
1237988_0003.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Udenrigsudvalget tiludenrigsministeren af 4. april 2013.URU alm.del – spørgsmål 102 stilletaf medlem af udvalget NikolajVillumsen (EL)15. april 2013
URU alm. del spørgsmål 102:”Vil ministeren redegøre for, hvad Danmark har gjort for at sikre overholdelseaf grundlæggende menneskerettigheder på Sri Lanka siden afslutningen påkrigen i 2009, jf. Human Rights Watch’s rapport om voldtægt og tortur af tamiler"We Will Teach You a Lesson" fra 26. februar 2013?”
Svar:Der er talrige rapporter fra anerkendte internationale menneskerettighedsorganisationer, somdokumenterer de helt uacceptable og meget grove menneskerettighedskrænkelser som beggeparter i borgerkrigen i Sri Lanka begik mod civilbefolkningen. Den nævnte rapport omhandler75 sager af seksuel vold begået af srilankanske sikkerhedsstyrker i perioden 2006 – 2012. Sådandokumentation er meget nyttigt for det internationale arbejde for at placere et ansvar for demenneskerettighedskrænkelser, der er sket og for arbejdet med at stoppe de krænkelser, derfortsat sker i Sri Lanka.Jeg ser med stor alvor på menneskerettighedssituationen i Sri Lanka og Danmark arbejderaktivt gennem EU og FN for at få de skyldige for de omfattende menneskerettigheds-krænkelser stillet til regnskab. Danmark har aktivt arbejdet for at sikre overholdelse afgrundlæggende menneskerettigheder på Sri Lanka i alle relevante internationale sammenhænge.Fra dansk side har man ført en aktiv linje i forbindelse med Sri Lankas seneste eksamination iFN’s Menneskerettighedsråd i oktober-november 2012 om overholdelsen afmenneskerettigheder (Universal PeriodicReview) hvor Danmark rejste spørgsmål vedr. torturog tvangsforsvindinger og anbefalinger vedrørende tortur og retsforfølgelse afsikkerhedsstyrkerne.
Sagen er selvsagt vigtig for Sri Lanka - det er helt afgørende, at menneskerettigheds-krænkelserne stopper, at der kommer et retsopgør, og at alle etniske gruppers rettighederrespekteres. Dette er nødvendigt for at Sri Lanka kan opnå forsoning og en varig fredeligløsning. Sagen har også principiel karakter. For sker der ikke et retsopgør med de megetalvorlige menneskerettighedskrænkelser under konflikten i Sri Lanka, kan det risikere at skabeen meget uheldig præcedens for, hvordan stater håndterer interne væbnede konflikter ogdissidenter.FN stod i 2009 magtesløs da der ikke kunne opnås enighed i Sikkerhedsrådet om at behandleden forfærdelige situation hvor titusindvis af uskyldige civile blev dræbt i den brutaleborgerkrig.Ved samlingen af FN’s Menneskerettighedsråd i maj 2009 lykkedes det Sri Lanka at få afværgetet resolutionsforslag om retsopgør, da der ikke kunne opnås flertal om den resolutionstekstsom bl.a. EU arbejdede for.FN’s generalsekretær tog i 2010 en prisværdig beslutning og nedsatte et ekspertpanel til atrådgive ham i sagen. Danmark har støttet op om dette arbejde og opfordret til at rapporten fraFN Ekspertpanelet blev offentliggjort. Det skete i april 2011 – rapporten indeholder megetalvorlige anklager mod både den srilankanske regering og de tamilske tigre LTTE omovertrædelser af international humanitær folkeret og menneskerettighederne. Rapportenopfordrer også FN til at se kritisk på sin egen rolle i konflikten.Ved samlingen af FN’s Menneskerettighedsråd i 2012 (HRC21), hvor Danmark havde EU-formandskabet lykkedes det ved et tæt samarbejde mellem EU og USA at få vedtaget enresolution om Sri Lanka. Ved åbningen af samlingen holdt jeg talen på vegne af EU ogopfordrede Menneskerettighedsrådet til at fastholde den srilankanske regering på sit ansvar forat sikre et retsopgør. Jeg drøftede sagen med FN’s Menneskerettighedskommissær NaviPillayog har været i kontakt med bl.a. Desmond Tutu og Mary Robinson, som repræsentanter for engruppe af ældre ledere (bragt sammen af Nelson Mandela) som har engageret sig i at sikre, atdet internationale samfund ikke glemmer menneskerettighedskrænkelserne i Sri Lanka. Detlykkedes den 22. marts 2012 at opnå flertal i Menneskerettighedsrådet og vedtage en resolution,der fik sat Sri Lanka på Menneskerettighedsrådets dagsorden.Som et resultat af resolutionen fra 2012 fremlagde menneskerettighedshøjkommissæren den 11.februar 2013 en kritisk rapport op til samlingen af Menneskerettighedsrådet i 2013 (HRC22).
Denne rapport dokumenterer udestående problemer på menneskerettighedsområdet i Sri Lankaog den anbefaler afslutningsvis nedsættelse af en uafhængig international undersøgelse medmandat til at fokusere på grove krænkelser af menneskerettighederne samt internationalhumanitær ret ifm. den afsluttende fase af den srilankanske borgerkrig i 2009.Den 19 marts 2013 lykkedes det ved HRC22 i et mindre polariseret forhandlingsklima at opnåtværregional opbakning til en resolution med mere substantielt indhold end sidste år, menteksten er fortsat et kompromis, der afspejler hvad det for indeværende er muligt at opnå flertalfor. Jeg havde igen gerne set en endnu mere ambitiøs tekst med direkte beslutning om enuvildig FN-undersøgelse, men resolutionen tager endnu et skridt i den rigtige retning da denanerkender Højkommissærens anmodning om nedsættelse af en uafhængig internationalundersøgelse af krænkelser af menneskerettighederne samt international humanitær ret. Ioperative termer tjener resolutionen også det formål at fastholde Sri Lanka på Rådetsdagsorden, da OHCHR anmodes om at afrapportere ift. efterlevelse af opfordringerneindeholdt i HRC22-resolutionen i 2014. Hvorvidt det i fremtiden vil lykkes at træffe beslutningom en uvildig FN-undersøgelse vil dels afhænge af om den srilankanske regering vil følge op påde mange anbefalinger der er fremkommet (bl.a. også ved Sri Lanka’s Universal PeriodicReviewi november 2012), og derved søge at opnå en reel forbedring af menneskerettigheds-situationenpå jorden og helt afgørende af om det vil være muligt at opnå tilstrækkelig tilslutning til en mereambitiøs tekst. Det vil Danmark fortsat arbejde aktivt for - primært gennem EU og FN.