Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Landdistriktsministerens talenote til samrådsspørgsmål Y i Folketingets Udvalg forLanddistrikter og Øer den 27. august 2013(Det talte ord gælder)
Lad mig indledningsvis takke for spørgsmålet. Det giver mig en mulighed for at oplyse udvalget omstatus for arbejdet med at få afsluttet sagsbehandlingen af projektansøgninger indstillet fra de lokaleaktionsgrupper i den indeværende programperiode til etablering af nye arbejdspladser og attraktiveendelevevilkår under LAG-ordningen.ordningen.Jeg vil i den forbindelse også pege på de udfordringer, der ligger i selve LAG administrationen ogLAG-administrationenbaggrunden herfor. Endelig vil jeg redegøre for de t iltag, som jeg har iværksat nu og her for attiltag,håndtere den aktuelle sagspukkel samt om, hvordan vi vil sikre, at man ikke havner i en lignendesituation i den kommende programperiode.[Anerkender for lang sagsbehandlingstid]Som det er udvalget bekendt har jeg fra første færd taget mit ansvar som minister for bl.a. LAGrLAG-ordningen meget alvorligt. Pengene skal ud og arbejde til gavn for udviklingen i landdistrikterne. Ogdet skal ske så hurtigt, som det kan lade sig gøre. For vi kan se, at LAG ordningen virk og skaberLAG-ordningen virkerlokale arbejdspladser.Derfor vil jeg også gerne sige til jer i dag, at der ikke er tvivl om, at sagsbehandlingen af LAGansøgninger har været utilfredsstillende i den nuværende periode. I stedet for at tale om de mangegode projekter og om udvikling, så taler vi om sagsbehandling og ventetider. Det er ikketilfredsstillende. Og det skal vi have lavet om på i den nye programperiode.Der er en række udfordringer, som har bevirket, at sagsbehandlingstiden for LAG projekter i dag er forlang.En af udfordringerne, som jeg også tidligere har nævnt for udvalget, er at tilskudsordningen erunderlagt et administrativt system med komplicerede regler. Og de skal overholdes.EU-regulering og frivilligt arbejde, der mødes, er nogle gange lidt som ild og vand. Projektansøgere vilreguleringildgerne have omsat de gode ideer til handling og er selvfølgelig mindre optaget af de administrativeprocedurer. Omvendt har vi har nogle forvaltningsmæssige forpligtigelser i forhold til EUEU-systemet,
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
som ikke kan tilsidesættes. Der er i sidste ende er risiko for underkendelser, som kan medføre kravom tilbagebetaling af betydelige økonomiske beløb til EU.Vi kan ikke lave om på EU-reguleringen - så vi skal finde en vej, hvor vi ikke kvæler det frivilligeengagement i bureaukratiske sagsbehandlingsprocedurer.Det er en forudsætning for hurtig og effektiv sagsbehandling, at sagen er fuldt oplyst ved modtagelsenaf ansøgningen. Altså at alle relevante bilag og dokumenter er i orden, når NaturErhvervstyrelsen fåransøgningen ind. Det er desværre langt fra tilfældet i dag. Og det betyder i praksis, atNaturErhvervstyrelsen bruger for meget tid på dels at gennemgå sagerne, dels at være i kontakt medansøger om mangler i stedet for at træffe afgørelse i sager.En ekstern konsulentundersøgelse har netop klarlagt, at op mod 63 pct. af ansøgninger registeret i en2 måneders periode over sommeren var behæftet med fejl.Jeg tror, man må være ærlig og tilstå, at programmet ikke været designet helt rigtigt fra begyndelsen.Det gælder både i forhold til tilrettelæggelsen af de administrative ressourcer - så de passer tilfordelingen af ansøgninger over hele perioden - og i forhold til de dokumentationskrav, som ernødvendige, når man administrerer en EU-ordning.Man har nok den gang været mere optaget af de gode formål, man kunne arbejde med, end at tænkeden administrative virkelighed igennem.Og det har betydet, at sagsbehandlingsprocessen her mod slutningen af programperioden ikke harforløbet så gnidningsfrit, som vi alle kunne ønske.Som landdistriktsminister har jeg det overordnede ansvar for LAG ordningen, somsamrådsspørgsmålet konkret vedrører.Men i henhold til samarbejdsaftalen mellem Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter ogNaturErhvervstyrelsen under Fødevareministeriet, er det NaturErhvervstyrelsen, som har ansvaret forden daglige tilrettelæggelse og udførelse af LAG-administrationen. Det betyder, atprojektansøgningerne efter godkendelse i den lokale aktionsgruppe indsendes til legalitetskontrol ogendelig tilsagn i NaturErhvervstyrelsen.Samrådsspørgsmålet omfatter en række faktuelle aspekter, som jeg i det følgende vil give svar på.I NaturErhvervstyrelsen består den aktuelle sagsbehandlingskapacitet på dette område af i alt 21medarbejdere, hvoraf halvdelen nyligt er blevet rekrutteret med henblik på at styrkesagsbehandlingskapaciteten. Dertil kommer support fra andre steder i organisationen, bl.a. til afklaringaf juridiske spørgsmål med videre.Om den aktuelle status kan jeg oplyse, at der i NaturErhvervstyrelsen pr. 1. august 2013 er knapt1000 ansøgninger om tilsagn og knapt 350 ansøgninger om udbetalinger, som ikke erfærdigbehandlet. Det er ikke overraskende, at der er mange sager her frem mod perioden afslutning.Udviklingen i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2013, viser, at mens sagsbehandlingstiden ersteget i 2013 for tilsagn, er den faldet for udbetalinger.
2
af4
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
I tillæg til de initiativer, som Udvalget allerede er bekendt med via mine besvarelser af diverseudvalgsspørgsmål og samrådet den 22. maj i år, kan jeg oplyse, at der over sommeren har væretiværksat en ekstra indsats for at få behandlet de indkomne sager.Alle ansøgninger om tilsagn forventes at være færdigbehandlet ved årets udgang. Det er en højtprioriteret opgave – både i mit ministerium og i NaturErhvervstyrelsen.Således har der i en periode på seks uger henover sommeren været udlånt to medarbejdere fra mitministerium til at hjælpe NaturErhvervstyrelsen med den konkrete sagsbehandling.Ligeledes er der i NaturErhvervstyrelsen, som før nævnt, rekrutteret nye medarbejdere, der alene skaldeltage i sagsbehandlingen af de aktuelle LAG-ansøgninger.Derudover er der lavet en afviklingsplan og foretaget en række justeringer i organiseringen af selvesagsbehandlingsprocessen i NaturErhvervstyrelsen. Der er blandt andet oprettet mere specialisedeteams fx en særlig ModtageGruppe og telefonkontakten overdrages til NaturErhvervstyrelsenskundecenter.Et sidste tiltag jeg vil nævne, er at der er afdækket konkrete områder, hvor sagsbehandlingenvurderes at kunne forenkles.Disse forskellige tiltag skal sikre, at vi kommer nogenlunde fornuftigt i mål med afslutningen af dennuværende programperiode, hvor ansøgningsfristen for nye projektansøgninger udløb 1. juli i år.Men jeg kan og vil dog ikke her i dag sidde og garantere, at der ikke kan komme enkeltsager op, hvoreksempelvis udbetalingen af midlerne tager længere tid end forventet. Eller at der på anden vis er sketnoget, som forlænger sagsbehandlingen udover det normale.Det er vigtigt for mig her også at understrege, at i forbindelse med programdesignet for den nye LAG-programperiode skal vi lære af erfaringerne – både positive og negative – fra det nuværende program.Vi vil derfor arbejde stenhårdt for at etablere en effektiv og gennemsigtig administration af midlerne iden kommende programperiode. Når vi starter det nye LAG- program op, skal der være helt klare målfor sagsbehandlingen af projektansøgningerne. En projektansøger skal vide præcis, hvad han ellerhun kan forvente af såvel proces som tidshorisont, når de indsender deres ansøgninger.Det er ikke en let opgave, og jeg har ikke en færdig pakke, jeg kan præsentere her i dag. Vi er i tætdialog med NaturErhvervstyrelsen om tilrettelæggelsen af den nye LAG-periode, hvor effektivadministration og sagsbehandling bliver styrende for den fremtidige organisering.Som jeg også nævnte på det tidligere samråd, vil vi i processen benytte os af gode råd fra eksternthold, både fra LAG-miljøet og et eksternt konsulentfirma.Jeg vil dog gerne her i dag, fremhæve nogle af de generelle pejlemærker, vi sigter mod i denkommende LAG organisering.
3
af4
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
(1) Vi skal have gjort regelgrundlaget så enkelt og administrerbart som muligt. Det skal være lettere atansøge. For vores målgruppe er så bred, at ildsjælen, der ikke har fokus på papirarbejde, også skalkunne være med.(2) Det stiller krav til vores kommunikation, vores vejledninger og hele ansøgningsgrundlaget. Det skalvære enkelt og ikke til at misfortolke. Det skal understøttes af gode støttefunktioner i form af en skarphjemmeside og bedre adgang til råd og vejledning.(3) Vi vil også nytænke LAG-sekretariaterne og koordinatorfunktionen. Vi er nødt til at sørge for, atkoordinatorerne får højnet deres administrative kompetencer. Derfor vil vi i den kommende periodelægge op til at få etableret en administrativ kompetenceklynge med koordinatorer, der skalkvalitetssikre ansøgninger forud for den egentlige sagsbehandling i NaturErhvervstyrelsen.Netop ved at sikre, at kvaliteten af ansøgningerne er højt, kan det medvirke til at nedbringegennemløbstiden for ansøgninger.Og så vil jeg gerne understrege, at vi naturligvis har et helt klart fokus på, at der sikres en effektivsagsbehandlingsproces i NaturErhvervstyrelsen. Både nu og her, men også i den kommende periode.Som jeg nævnte før er en række initiativer allerede gennemført og andre igangsættes snarest.Som sagt vil vi arbejde stenhårdt for, at få effektiviseret og strømlignet sagsbehandlingen både iforhold til den igangværende og den kommende LAG-indsats.De mange initiativer vil gennemføres i tæt dialog med NaturErhvervstyrelsen og LAG. Vi ønsker jo alleat få etableret et effektivt og troværdig system, der på bedste vis understøtter udviklingen af voreslanddistrikter.
4
af4
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk