Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1194648_0001.png
1194648_0002.png
MINISTEREN
Udvalget for Landdistrikter og ØerFolketinget
DatoJ. nr.
12. december 20122012-2768
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 22. november 2012 stillet migfølgende spørgsmål 21 (ULØ alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Damgaard Larsen (V).

Spørgsmål nr. 21:

Da regeringen tiltrådte, var det med løfter om bedre kollektiv trafik til alle.Ministeren bedes oplyse, hvorfor der siden regeringens tiltrædelse, er sket detmodsatte for landdistrikterne - nemlig massiv forringelse af den kollektivebustrafik?

Svar:

Regeringen forhandler årligt en samlet ramme for kommuners og regionersøkonomi. Det er op til kommunerne og regioner at prioritere i deres budgetterinden for denne ramme.Der findes ingen samlet opgørelse over nedlagte busruter eller beskæringer afeksisterende ruter.Trafikselskaberne har i en årrække opgjort antallet af køreplantimer, dvs. detantal timer der er i køreplanen, hvilket er udtryk for omfanget af den samledebusbetjening, kunderne oplever.Trafikstyrelsen indsamler data om køreplantimer fordelt på regioner ogkommuner. Udviklingen i perioden 2009-2012 ses af tabel 1.

Tabel 1: Antal køreplantimer, 2009-2012

2009

2010

Køreplantimer(tusinde)Kilde: TrafikstyrelsenAnm.: 2012 er budgettal

2011

9.068,2

B2012

8.883,9
9.381,3
9.294,3
På baggrund af ovenstående – og med forbehold for, at tallene viser detsamlede antal køreplantimer i hele landet - kan jeg ikke genkende spørgerens
opfattelse af, at der sker en ”massiv forringelse”, slet ikke for så vidt angår denperiode, som den nuværende regering har haft ansvaret for.I den sammenhæng er det værd at bemærke, at regeringen, Enhedslisten ogDansk Folkeparti i juni 2012 indgik Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik.I denne aftale blev der afsat 57 mio. kr. til en pulje til kollektiv trafik i netop iyderområderne. Herudover sikrede parterne, at HyperCard-ordningen udvidesog videreføres efter sommeren 2013. HyperCard har især været populærtblandt de unge i landdistrikterne, og med det nye Ungdomskort sikres det, atendnu flere unge fremover vil få mulighed for at rejse billigt med den kollektivetrafik.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen