Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1269642_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
15. juli 2013

Besvarelse af spørgsmål 184 alm. del stillet af Udvalget for Landdi-

strikter og Øer den 28. juni 2013.

Spørgsmål:

Hvordan identificeres en udbyder som en dominerende udbyder, jf. ad-gangsdirektivets art. 8?

Svar:

Det følger af Kommissionens retningslinjer for markedsanalyse ogberegning af stærk markedsposition, at det ud fra en række kriterier skalfastslås, om en udbyder indtager en dominerende stilling. Vurderingen afudbyderens dominerende stilling bygger på en fremadrettetmarkedsanalyse, der beskriver det konkrete marked (eksempelvisbredbåndsmarkedet) og de konkurrenceproblemer, der måtte være påmarkedet.En udbyder anses for at have en stærk markedsposition, hvis udbyderenenten alene eller i fællesskab med andre udbydere indtager, hvad dersvarer til en dominerende stilling, dvs. en økonomisk styrkeposition dergiver udbyderen magt til i betragtelig grad at kunne handle uafhængigt afkonkurrenter og kunder og i sidste ende forbrugerne.For at vurdere om en udbyder har magt til i betragtelig grad at handleuafhængigt af konkurrenter, kunder og forbrugere ses eksempelvis påfølgende kriterier: markedsandele, kontrol med infrastruktur, der er sværat duplikere, stordriftsfordele, vertikal integration, synergieffekter ogmangel på eller ringe markedsstyrke på aftagersiden. En dominerendestilling kan opstå på grund af en kombination af nogle af ovennævntekriterier, der hver for sig ikke nødvendigvis er tilstrækkelige.Erhvervsstyrelsen, der i dag er den uafhængige telemyndighed,identificerer på baggrund af den konkrete markedsanalyse, hvorvidt enudbyder indtager en dominernede stilling. I forbindelse medmarkedsanalyserne vil Erhvervsstyrelsen skulle tage hensyn tilKommissionens anbefalinger på området.
ERHVERVS- OGERHVERVMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk