Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
1269935_0001.png
1269935_0002.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og ØerChristiansborg1240 København K
J.nr. NST-4101-00497Den 17. juli 2013
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har i brev af 27. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 173 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).

Spørgsmål nr. 173 (alm. del)

Vil ministeren redgøre for, hvilke muligheder habitatdirektivet eller andre reglergiver for at tilpasse den måde, vi håndterer ulve i Danmark – herunder f.eks. atfritage områder for ulveophold?

Svar:

Naturstyrelsen har oplyst mig følgende, som jeg henholder mig til:”EU-Habitatdirektivet om bevaring af vilde dyr og planter fastsætter deoverordnede rammer for, hvordan Danmark kan forvalte ulv.I henhold til habitatdirektivets art. 12 er medlemsstater forpligtet til at træffe denødvendige foranstaltninger til at indføre en streng beskyttelsesordning i detnaturlige udbredelsesområde for de dyrearter, der er nævnt i direktivets bilag IV,litra a. Ulv (Canislupus)er anført på bilag IV, litra a.De nævnte foranstaltninger består af en række nærmere bestemte forbud,herunder alle former for forsætlig indfangning eller drab af enheder af disse arter inaturen.Naturstyrelsen har fra Aarhus Universitet, DCE, fået udarbejdet et notat af 20.februar 2013 med titlen ”Ulve i Danmark - hvad kan vi forvente?”. I notatetkonkluderes det bl.a., at ”Danmark på nuværende tidspunkt må betragtes somværende en del af det naturlige udbredelsesområde for den centraleuropæiskeulvebestand”.Da ulven er kommet hertil af egen drift, er Danmark er forpligtet til at leve op tilart. 12 i habitatdirektivet med hensyn til at sikre en streng beskyttelse af ulven iDanmark.I henhold til habitatdirektivets art. 16 er det muligt at fravige bl.a. art. 12 af hensyntil f.eks. den offentlige sundhed og sikkerhed eller af andre bydende nødvendigehensyn til væsentlige samfundsinteresser mv. Det vil sige, at Naturstyrelsen efteren konkret vurdering kan udstede tilladelse til, at ulv reguleres (bortskydes), hvisMiljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
den f.eks. vurderes at være til fare for mennesker, og der ikke findes nogen andenbrugbar løsning.Som det fremgår af ovenstående, er ulv efter habitatdirektivet således beskyttet isit naturlige udbredelsesområde, dvs. der hvor den måtte strejfe til, herunderopholde sig, men den kan reguleres i det omfang det måtte vurderes at værenødvendigt af hensyn til den offentlige sundhed og sikkerhed mv.Habitatdirektivet indeholder ikke bestemmelser, som giver særskilt mulighed forat friholde bestemte områder fra ulv.Det er Naturstyrelsen bekendt, at enkelte EU-lande som led i forvaltningen afderes ulvebestande angiveligt i et vist omfang har forsøgt at bortskyde ulve ibestemte geografiske områder. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål171.Finland blev dog i forhold til en konkret beslutning herom underkendt i en EU-dom fra 2007, og Forvaltningsretten i Stockholm underkendte i år ligeledes ensvensk beslutning om ”skyddsjakt”. Dommene er konkrete og relaterer sig til desærlige forhold i de to sager. De mulige konsekvenser for forvaltningen af ulv iDanmark kan være begrænsede, men det kan udledes, at der er snævre rammerfor, hvornår og hvordan der kan ske regulering af ulv, netop fordi den er strengtbeskyttet i EU.Det kan i øvrigt oplyses, at miljøministeren i foråret bad Vildtforvaltningsrådet omat udarbejde et udkast til en forvaltningsplan for ulv. Denne plan vil indeholdefaktuelle forhold vedrørende ulv, herunder biologi, lovgrundlag, andre landeserfaringer, samt forslag til, hvordan forvaltningen af ulv kan foregå.”
Pia Olsen Dyhr
/
Niels Christensen
2