Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
ULØ Alm.del
Offentligt
Dato:
20. august 2013
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Ministeren for by, bolig og landdistrikters endelige besvarelse af spørgsmål nr.154ULØ alm. del.
Spørgsmål nr. 154:Kan man ved lovgivning eller på anden vis indføre en ordning, som muliggør atmeddele pålæg til ejere af dårlige, nedslidte og forfaldne ejendomme ilanddistrikterne om at vedligeholde eller istandsætte en ejendom? Er ministerenbekendt med, om der findes sådanne ordninger i andre lande, vi normaltsammenligner os med, og hvad er i givet fald erfaringerne fra disse ordninger?Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet et bidrag fra Klima,- Energi- og Bygningsministeriet, som jegkan henholde mig til:”Byggelovens § 14 indeholder en regel om, at bebyggelse, ejendommes ubebyggede arealer ogderpå værende indretninger skal holdes i forsvarlig stand, således at de ikke frembyder fare forejendommens beboere eller andre eller på anden måde er behæftet med væsentlige mangler.Endvidere skal ejendommen holdes i en under hensyn til beliggenheden sømmelig stand.Denne regel gælder uanset, hvornår bebyggelsen er opført, og i bebyggede områder gælder reglenogså for ubebyggede grunde.Byggelovens bestemmelse omfatter både farer, der stammer fra mangler ved selve ejendommen ogfra udefrakommende faktorer.Formålet med byggelovens bestemmelse er, at bygningsejere pålægges en almindelig pligt til at holdetbygningerne i forsvarlig og sømmelig stand, samt at opfyldelsen af vedligeholdelsesforpligtelsenundergives tilsyn af bygningsmyndigheden.Det er kommunalbestyrelsen, der i henhold til byggeloven, er bygningsmyndighed. Det er såledessen,kommunalbestyrelsen, der påser, at byggeloven og de regler, der er udstedt i medfør af byggeloven,overholdes. Såfremt en bygningsejer ikke sørger for at vedligeholde sin bygning eller sin ejendomefter bestemmelsen i byggelovens § 14, kan kommunalbestyrelsen udstede et påbud til ejeren om, atejeren skal sørge for, at bygningen er i forsvarlig og sømmelig stand.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Efterkommer ejeren af en bygning eller en ejendom ikke kommunalbestyrelsens påbud, kanvedkommende straffes med bøde.”Jeg kan supplerende oplyse, at byfornyelsesloven giver mulighed for at gribe ind over for ejeren af enfast ejendom i særligt graverende situationer. I tilfælde af sundheds- eller brandfare kankommunalbestyrelsen efter reglerne i kapitel 9 nedlægge forbud mod, at bygningen eller en del afdenne benyttes til beboelse eller ophold for mennesker (kondemnering). Kommunalbestyrelsen kansamtidig med forbuddet eller senere give påbud om afhjælpning af de kondemnable forhold.Ved en ændring af lejeloven, som trådte i kraft 1. april 2013, er der endvidere indført regler om, atkommunalbestyrelsenkan indbringe sager for huslejenævnet om omfattende vedligeholdelsesmangleri boliger, som udlejes. Ordningenretter sig især imod spekulativ udlejning af meget dårlige boliger pålandet. Ordningen fremgår af lejelovens§ 106 a og har to elementer. For det første kankommunalbestyrelsen efter fuldmagt fra lejerenindbringe sagen for huslejenævnet. I sager, derindbringes i henhold til fuldmagt, kan der udovervedligeholdelsesmanglerne ligeledes gøres indsigelseimod huslejens størrelse. For det andet kankommunalbestyrelsen, hvis lejeren ikke vil give fuldmagt,af egen drift indbringe sagen, hvis der er tale om meget alvorlige vedligeholdelsesmangler. I sådannesager kan huslejenævnet i regulerede kommuner påbyde udlejeren at udføre bestemtevedligeholdelsesarbejderinden for bestemte frister, og i sager, der indbringes efter fuldmagt, kannævnet nedsætte huslejen,hvis den vurderes at være for høj.Herudover kan jeg pege på mulighederne for at give vedligeholdelsespåbud vedrørendeudlejningsboliger. Iregulerede kommuner kan huslejenævnet påbyde ejeren af en privatudlejningsbolig at vedligeholdesin ejendom og sætte en frist for afslutningen af de påbudtevedligeholdelsesarbejder, jf. boligreguleringslovens § 22, hvis ejeren har vedligeholdelsespligten.Påbud kan for eksempel vedrøreafhjælpning af et angreb af skimmelsvamp, reparation af dårligtvedligeholdte vinduer og utæthederitag eller ydermure.For så vidt angår spørgsmålet om erfaringer fra andre lande kan jeg oplyse, at mit ministerium ikke erbekendt med det nærmere indhold af lignende ordninger i lande, som vi normalt sammenligner osmed, og disse landes erfaringer i den forbindelse. Ministeriet har uformelt kontaktet StatensByggeforskningsinstitut, som heller ikke er bekendt med sådanne erfaringer. Opsamling af disseerfaringer vil således forudsætte en omfattende undersøgelse, som vil være megetressourcekrævende.Samlet set er der således i de gældende regler en række muligheder for at imødegå problemer meden ejer, som i uacceptabelt omfang undlader at vedligeholde sin ejendom til gene for andremennesker.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af2
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk